Behöver ny bergvärmepump.
Dagens 11 kw värmepump värmar poolen (30 000 liter) på sommaren via primitiv styrning till värmeväxlare, medan
120 kvadratmeter parkettgolv i 1 våning, två kaklade badrum (2x8 m2) och 4 fläktkonvektorer i 4 rum i 2 våning (110 kvadratmeter) körs på samma fördelare.

Upplevde svagheter i dagens system:
-Fläktkonvektorerna får för låg vattenbärartemperatur och ger i praktiken inte värme.
-Önskar mer värme i badrumsgolv på sommarhalvåret

Ett perfekt system skulle förmodligen involvera fyra separata värmebärare? (Fokusera inte på föreslagna temperaturer, det är PRINCIPET jag vill illustrera!)
-Pool (35°C vattenbärartemperatur til pool-värmeväxlare, endast sommardrift, har låg prioritet, okej med om uppvärmning på försommaren tar en vecka)
-Fläktkonvektorar (45-55°C vattenbärartemperatur, endast i drift under vintersäsongen när poolen inte är i drift.)
-Parkettgolv (25-40°C vattenbärartemperatur, lågt / ibland intet värmebehov på sommaren)
-Kaklade badrumsgolv (30-45°C vattenbärartemperatur, vill ha högre värme än på parkettgolv, och ibland värma även när parkettgolv inte borde ha värme.)

Finns det några enkla sätt att uppnå detta, styrd av värmepumpen?
(Formodligen en Thermia Atlas, NIBE S1255, senaste IVT (Bosch i Norge hvor jeg bor, ;-) eller Daikin Altherma 3 GEO )

Eller måste man ha ytterligare ekstern styrning for å få til detta?

Gör jag det för komplicerat?
Nogon som har tips om lösningsförslag?

Vil bli mycket glad för at høra eras tankar innan jag kontaktar potentiella leverantörer!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.