15 030 läst ·
66 svar
15k läst
66 svar
Styra varmvattenspets till specifik tid? IVT C7 + Rego 600
Öppna och kolla vilken av de två säkerhetsventilerna det kommer ifrån. Den för tappvarmvattnet (9 bar) ska släppa ut en skvätt varje gång varmvattenberedaren värms upp. Om det kommer från den till värmesystemet så har du förmodligen problem med expansionskärlet.J JohanLun skrev:
Efter ytterligare pillande i menyerna inser jag att jag inte förstår hur de funkar.
Dvs hur ska man ställa in så det reglerar ned dagtid?
Enl tråden nedan diskuteras om det är skillnad på Må och må i menyn.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=37038.0
Det verkar också som att folk inte får tidsstyrningen att funka alls vad gäller VV.
Jag har inte kontrollerat om min styrning ger effekt, jag vet inte nåt bra sätt att göra. I tibber kan man kolla på ett ungefär, men för att monitorera exakt kanske man måste kolla hela tiden vad som händer. Någon som vet?
Dvs betyder tidsstyrning VV (varmvattenblockering)
Ti 05:00-00:00
att det är blockerat tisdag från 5 - midnatt dagen efter
alternativa val är
ti 05:00-00:00, Ti 00:00-05:00, ti 00:00-05:00
Motsvarande VP (jag antar radiatorer) så har man ett val som är vad som skall hända angiven tid. Jag har tex valt: Ti 00:00-05:00 och +3 (min tolkning är att VP ökar radiatortemp med 3 grader mellan midnatt och klockan 5, då tanken här är att man ska ha en nattsänkning.
Manualen till IVT är usel, menyerna lika usla. Och vredet verkar alltid vara paj.
Om man har menyer som är obegripliga borde iallafall manualen vara utförlig med exempel.
Dvs hur ska man ställa in så det reglerar ned dagtid?
Enl tråden nedan diskuteras om det är skillnad på Må och må i menyn.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=37038.0
Det verkar också som att folk inte får tidsstyrningen att funka alls vad gäller VV.
Jag har inte kontrollerat om min styrning ger effekt, jag vet inte nåt bra sätt att göra. I tibber kan man kolla på ett ungefär, men för att monitorera exakt kanske man måste kolla hela tiden vad som händer. Någon som vet?
Dvs betyder tidsstyrning VV (varmvattenblockering)
Ti 05:00-00:00
att det är blockerat tisdag från 5 - midnatt dagen efter
alternativa val är
ti 05:00-00:00, Ti 00:00-05:00, ti 00:00-05:00
Motsvarande VP (jag antar radiatorer) så har man ett val som är vad som skall hända angiven tid. Jag har tex valt: Ti 00:00-05:00 och +3 (min tolkning är att VP ökar radiatortemp med 3 grader mellan midnatt och klockan 5, då tanken här är att man ska ha en nattsänkning.
Manualen till IVT är usel, menyerna lika usla. Och vredet verkar alltid vara paj.
Om man har menyer som är obegripliga borde iallafall manualen vara utförlig med exempel.
Redigerat:
Jag har tänkt fixa en ext styrning, men tillsvidare vill jag ha tidsstyrning.eclaug skrev:
Man kan ju tänka sig en kombination också. Ext är på en greenline HT bara en ingång, som kan sättas att blocka [tillskott} ELLER [tillskott OCH varmvatten]. Teoretiskt skulle man med båda inställningarna kunna låta EXT blocka tillskottet och låta tidsstyrningen ha ett större intervall och tillåta att köra på VP tex mellan 23-06, sen blocka tillskott (elpatron) när det är som dyrast. Eller liknande, jag har inte funderat ut vad som vore bäst...
Jag tror att tiden du anger t.ex 00:00-05:00 betyder just den tiden mellan midnatt och kl 5. Sen kan man ha olika tider olika veckodagar. Och sedan ställer man in hur många grader man ska sänka i intervallet och om man ska blockera varmvattenproduktionen under tiden. I servicemenyn kan du även blockera eltillskottet i intervallen. Jag antar att du har manualen, men här är det jag har.
Att bara blocka tillskottet lär ju inte få så stor effekt då tillskottet går så pass sällan.
Genom att låta ext blocka allt och samtidigt mäta temperaturen på retur och vattentanken kan man ju åstadkomma det mesta. Det går dock inte att producera värme men inte varmvatten eftersom pumpen prioriterar vatteb före värme. Jag skippar värmen helt de dyra timmarna och låter vattnet värmas men ha en större diff än normalt. Standarddiffen är på 6 grader medan jag dubblar den under dyra timmar till 12 grader. På så vis hålls vattnet ändå ganska varmt men får längre stopptider. Bifogar en bild på temperaturförändringar och effekten.
En dusch runt 19:30 förklarar varför värmepumpen producerat varmvatten lite tidigare.
Genom att låta ext blocka allt och samtidigt mäta temperaturen på retur och vattentanken kan man ju åstadkomma det mesta. Det går dock inte att producera värme men inte varmvatten eftersom pumpen prioriterar vatteb före värme. Jag skippar värmen helt de dyra timmarna och låter vattnet värmas men ha en större diff än normalt. Standarddiffen är på 6 grader medan jag dubblar den under dyra timmar till 12 grader. På så vis hålls vattnet ändå ganska varmt men får längre stopptider. Bifogar en bild på temperaturförändringar och effekten.
En dusch runt 19:30 förklarar varför värmepumpen producerat varmvatten lite tidigare.
en kanske teoretisk fråga, men hur mycket mer el drar VP när det är kallt ute (nattetid alltså) än att köra den mitt på dagen när det är som varmast och isf när är break even i förhållandet till elpriset (som ofta är lite lägre mitt på dagen)?
Jag tror skillnaden är liten. Huset har förhoppningsvis en viss tröghet så man tappar nog inte mycket värme. Däremot kommer den lägre nattemperaturen göra att pumpen producerar varmare vatten.T tnt skrev:
Här är nog en skillnad om det är bergvärme eller luftvärmepump. Berget är nog samma temp dygnet runt.T tnt skrev:
Jag överväger att köra en lvp (jag håller på och monterar) när det är varmt ute på billiga timmar, den lär kunna slå bergvärme just då och när bergvärme måste ta till spets lär den faktiskt vara bättre även när det är kallt, ned till kanske -10?
Jag tänkte närmast på Luft/vatten i detta falletJ JohanLun skrev:Här är nog en skillnad om det är bergvärme eller luftvärmepump. Berget är nog samma temp dygnet runt.
Jag överväger att köra en lvp (jag håller på och monterar) när det är varmt ute på billiga timmar, den lär kunna slå bergvärme just då och när bergvärme måste ta till spets lär den faktiskt vara bättre även när det är kallt, ned till kanske -10?
Det beror kanske på hur mycket COP varierar mellan dag- och nattemperatur. Man borde ju kunna beräkna vad det kostar att producera 1kwh värme givet det aktuella elpriset och vilket COP man har med nuvarande utomhustemperatur och på så vis bedöma om det är billigt nog att köra.
Ibland kan det ju kosta en tiondel eller mindre på natten jämfört med dagen och då lär det ju vara mer värt då. Men om priset mitt på dagen är ungefär samma som mitt i natten lär det vara mer värt på dagen. Sen kanske det krävs att man kör både på natt och en stund mitt på dagen för att hålla värmen.
Ibland kan det ju kosta en tiondel eller mindre på natten jämfört med dagen och då lär det ju vara mer värt då. Men om priset mitt på dagen är ungefär samma som mitt i natten lär det vara mer värt på dagen. Sen kanske det krävs att man kör både på natt och en stund mitt på dagen för att hålla värmen.
Jag stängde av varmvatten med schema (avstängd från 05.00-00:00) och detta är första dagen jag provar. Tre ganska korta duschar och jag är med min Greenline (med inbyggd VVB) nere i ca 30 grader nu. Dvs VVB är rätt liten på dessa. Spännande att se om jag kan värma upp vattnet i natt på fem timmar. Och när det blir kallt ute hur lågt ner i temp jag klarar att hålla hyfsad temp inne om jag bara vill köra de billiga timmarna.
Jag funderar lite på om detta att den prioriterar varmvatten är i logik eller hur rören är dragna i VVB, om det kommer vara så att den helt enkelt inte kommer kunna köra VP på dagen utan att höja VVB? För VVB kan man ju låta gå riktigt lågt på dagen (det GÅR att duscha kallt, det är en lärande med bra feedback för husets habitater) men jag vill inte ha huset utkylt.
Det blir spännande att se om det blir en kalldusch imorrn, eller en ljum eller till och med varm.
Jag funderar lite på om detta att den prioriterar varmvatten är i logik eller hur rören är dragna i VVB, om det kommer vara så att den helt enkelt inte kommer kunna köra VP på dagen utan att höja VVB? För VVB kan man ju låta gå riktigt lågt på dagen (det GÅR att duscha kallt, det är en lärande med bra feedback för husets habitater) men jag vill inte ha huset utkylt.
Det blir spännande att se om det blir en kalldusch imorrn, eller en ljum eller till och med varm.
Som jag har förstått det sitter det i logiken. Växelventilen kör först vvb, sen växlar den över till värme om returen är låg nog. Men kör man via ext kan man ju i det läget slå av. Det kanske går att invertera växelventilen på något sätt så att den kör tvärtom.
Det man ska ha i åtanke är ju dock legionella när man börjar tillåta svalt vatten i sin vvb. Har för mig att det diskuterades tidigare i tråden.
Det man ska ha i åtanke är ju dock legionella när man börjar tillåta svalt vatten i sin vvb. Har för mig att det diskuterades tidigare i tråden.
Absolut. Har landat i att jag ska ha en Shelly uni som får slå av ext och mäta temp. Jag kommer låta pannan köra legionella program, frågan är om det behövs två, tre eller fyra gånger per månad?eclaug skrev:
Som jag har förstått det sitter det i logiken. Växelventilen kör först vvb, sen växlar den över till värme om returen är låg nog. Men kör man via ext kan man ju i det läget slå av. Det kanske går att invertera växelventilen på något sätt så att den kör tvärtom.
Men börjar utvärdera med bara schema.
Follow up; På morgonen var temp 44 grader (måltemp 49), osäker på om den svalnat själv eller aldrig kom upp till 49. Efter 2 "normalkorta" (läs inte 15 sekunder, utan en vanlig snabbdusch på ~4-5 min gissar jag) duschar är vi nere i 40. (Eftersom jag har vattenfelsbrytare med mätare så kollade jag den och vi har förbrukat 54l vatten på morgonen och då vi inte tvättat, diskat eller liknande så är nog 95% dusch).