Erik4
Plottade i grafana som @tompaah7503 men influx fick hass att hänga hela tiden så just nu loggas inte data annat än i hass.

M Matthrix skrev:
Jag installerade precis H60 från husdata till vår IVT HE C9.
I Fibaro HC2 har jag gjort en virtual device (app) som stänger av husets uppvärmning de timmar under dygnet som har högst elpris med begränsningen att temperaturen i husets mittpunkt inte får understiga ett förinställt värde. Antal timmar som systemet stängs av per dygn är i dagsläget satt till 8 men varje gång systemet stängs av mäts temperaturfallet/timme och sparas i en tabell för olika utetemperaturer; det blir alltså ett mått på husets värmetröghet. När det finns data för tillräckligt många yttertemperaturer kommer antalet timmar systemet planeras att stängas av bero av den förväntade temperatursänkningen. Jag ska försöka uppdatera med ett inlägg här när det finns tillräckligt med data sparad för att visa något i en graf.

@Jonas_Otto , jag såg att du undrade över hur temperaturen påverkas inomhus. Med den metod jag försöker mig på kommer temperaturen hålla sig över ett minsta värde men ha en variation i takt med prisförändringarna.
Tack för återkoppling. Jag har inte kommit så långt ännu. Tagit 1a steget genom inköp av en Shelly 3EM.

Erik4
Jag blev lite orolig över att varmvattentemperaturen blev lite låg så nu styr jag varmvattenproduktionen manuellt under den dyra tiden. Det ökar ju dyrförbrukningen lite men känns ändå värt det. Alternativet skulle ju vara varmvattenspets (som tråden handlade om från början) men det verkar svårt att styra spetsen till en billig tid.

• Gilla
Jonas_Otto
  • Laddar…
Erik4
J Jonas_Otto skrev:
Tack för återkoppling. Jag har inte kommit så långt ännu. Tagit 1a steget genom inköp av en Shelly 3EM.
Jag kan säga att det blir lite svalt när man håller avstängt den dyra tiden. Funderar på att höja värmen lite så att det är lite varmare när den slår av. Alternativet är ju att tillåta lite körning även när det är dyrt baserat på returtempen.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Erik4 eclaug skrev:
Jag blev lite orolig över att varmvattentemperaturen blev lite låg så nu styr jag varmvattenproduktionen manuellt under den dyra tiden. Det ökar ju dyrförbrukningen lite men känns ändå värt det. Alternativet skulle ju vara varmvattenspets (som tråden handlade om från början) men det verkar svårt att styra spetsen till en billig tid.
Jag har en fristående spetsberedare ned stickpropp, drog ur den men fick bannor ganska omgående av hyresgästerna :D
Funderar på timer så den går på nätterna bara, vattnet blir satvarmt så det borde räcka till flera duschar

Sitter spetsberedaren efter värmepumpen så förstår jag att du fick bannor.

useless useless skrev:
Sitter spetsberedaren efter värmepumpen så förstår jag att du fick bannor.
Japp det gör den

Då blir det ju ganska många liter kallvatten att tappa ur innan varmvattnet kommer...

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Erik4 eclaug skrev:
Jag kan säga att det blir lite svalt när man håller avstängt den dyra tiden. Funderar på att höja värmen lite så att det är lite varmare när den slår av. Alternativet är ju att tillåta lite körning även när det är dyrt baserat på returtempen.
Just nu sänker jag framtempen 6 grader mellan 5 och 19 och det blir ganska friskt. När jag är hemma så blir det brasa i kaminen

Redigerat:
useless useless skrev:
Då blir det ju ganska många liter kallvatten att tappa ur innan varmvattnet kommer...
Nja? Den matas väl med vv från pumpen, eller iaf typ 40grader

Matar du den via vvc? Annars blir den ju kall om du drar ur sladden och väntar några timmar. Första personen som vill ha varmvatten får vänta ganska länge.

useless useless skrev:
Matar du den via vvc? Annars blir den ju kall om du drar ur sladden och väntar några timmar. Första personen som vill ha varmvatten får vänta ganska länge.
Ja iof Men den är väl isolerad så det borde ju hålla värmen rätt skapligt, eller så tänkte jag Men jag har ju tänkt fel förut :D

Erik4 eclaug skrev:
...Att styra på inomhustemperaturen kan nog bli lite trögt. Sen har jag problemet att den kommer att vilja producera varmvatten innan den skickar ut till radiatorerna, vilket fördröjer radiatorerna med ca 30 minuter.
Nu har jag kört styrningen ett litet tag och sparar ca 20% på priset per dag. En av dagarna sparade jag 38% på priset pga väldigt gynnsam prisfluktuation men det räknar jag inte med att det kommer ske så ofta.

Jag ville återkoppla angående trögheten med styrning på inomhustemperatur. I diagrammet syns både förbrukning, pris och inomhustemperatur (centrerat i huset). Jag tycker inte att det verkar vara för trögt att styra på inomhustemperaturen, se t.ex. kl.12 hur snabbt det syns på temperaturen att den stiger efter att värmen går på. (pumpen var avstängd kl.5, 8-12 och 16-19). Temperaturen går först upp till 23°C för att sedan sjunka till ca 20°C. Eftersom jag räknar ut hur mycket den planerade sänkningen av temperatur blir går det att välja rätt tillfälle att slå av pumpen för att få önskad sänkning och därmed kapa största möjliga andel dyra timmar.
Som det ser ut nu verkar det gå att optimera valet av timmar något mer genom att även beräkna när pumpen kommer köra extra mycket senare under dagen pga förväntad temperatursänkning, ändrad utetemperatur och planerat badande.

Diagram som visar energiförbrukning i kWh, pris i öre och inomhustemperatur i grader Celsius över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Angående varmvattnet; radiatorvattnet startas medan varmvattnet är blockerat för att kunna reagera snabbare men det sättet att styra kräver förstås att pumpen kan styras individuellt för värme och varmvatten (IVT med REGO 1000 kan det i alla fall). Varmvattnet håller värmen mycket bra eftersom det oftast inte används speciellt mycket varmvatten under de dyraste timmarna men det kan nog vara bra att systemet alltid startar vid ett minsta värde även på varmvattnet. Jag har tyvärr inte sparade värden för varmvattnet så det kunde inte inkluderas i grafen.

• Gilla
Silverpelle och 2 till
  • Laddar…
J
Hittade denna tråden, har en gammal IVT med rego 600 tror jag. Om man låter pumpen jobba satan natt och sänker temp dag mycket, tror ni det finns risk att belastningen på pumpen ökar? Gjorde lite tidsinställningar förra vintern men nu är det nog läge att skruva lite till. Jag har ett rör ut från pannan där det ibland kommer en skvätt vatten, jag har inbillat mig att sen jag lät pumpen värma mer i intervaller så har det oftare kommit vatten här, är det övertryck från varmvatten tro?

Erik4
Vad gäller för hög belastning tror jag inte det är någon fara. Riktigt kalla dagar brukar min pump gå oavbrutet. Däremot kan det väl vara smart att hålla sig på en nivå där elpatronen inte går in.

Kan det vara röret från säkerhetsventilen som sitter på expansionskärlet som du menar? Den ventilen släpper ut vatten om det blir övertryck i systemet, men expansionskärlet ska kunna hantera tryckvariationerna till viss del. Så jag tror inte inte att av och på i perioder ska resultera i vatten där. Möjligtvis om du höjer trycket varje gång när pumpen varit avstängd länge och vattentemperaturen är som lägst. Jag har dock förstått att dessa ventiler kan börja läcka så det kan ju vara det som hänt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.