Hej!

Undrar om det finns någon därute med erfarenhet av att styra en IVT 290 A/W på ett någorlunda
"smart" sätt...
Jag har byggt på elpannan med en Ngenic Tune som "lurar" pannan att värma huset utifrån
faktiskt innetemperatur och förväntad utomhustemperatur. En investering som jag är mycket nöjd med.
Betalade sig på ett drygt år i minskad elförbrukning.
Men... varmvattnet spökar. Det är den största boven i dramat just nu. Jag vill att den värmer varmvatten
på bestämda tider (typ 23 - 05). Pannan går enbart på el - då det inte säljs LVP som är kompatibla
med reglerkortet längre.

Finns det någon som har lyckats med detta eller som har förslag på vettig approach?

Vänligen

J

Har du timdebitering på elen?
För om du inte har timdebitering så spelar det ingen direkt roll när du använder elen.

Här är Installatörshandledning,
https://cdn.jseducation.se/files/pages/290installator.pdf

Varmvattnet och radiatorkretsen värms på samma ställe av samma elpatron.
Så om du sänker temperaturen i VVBn så kommer värmen till radiatorkretsen att sjunka.

Demmpa Demmpa skrev:
Har du timdebitering på elen?
För om du inte har timdebitering så spelar det ingen direkt roll när du använder elen.

Här är Installatörshandledning,
[länk]

Varmvattnet och radiatorkretsen värms på samma ställe av samma elpatron.
Så om du sänker temperaturen i VVBn så kommer värmen till radiatorkretsen att sjunka.

Japp, glömde nämna att jag har timdebitering (tibber). Har läst installatörshandledningen, men där står inget om att styra varmvattenberedning på tider på dygnet.

/J

Du kan inte styra bara VVBn utan det blir hela elpannan, alltså både VVBn och radiatorkretsen.

Hmmm, det var ju inte bra.
Då är ju nästa fråga om man kan ställa hela pannan att köra mellan 23-05 och värma hjälpligt med luft-luft under dagen? Jag har förstått att ingen värmepanna mår bra av att "smartstyras" genom att bryta strömmen...

/J

S
Demmpa Demmpa skrev:
Du kan inte styra bara VVBn utan det blir hela elpannan, alltså både VVBn och radiatorkretsen.
Fast om man tidsstyr varmvattnet så spärrar man väl att pannan tycker att varmvattnet är för kallt och startar värmeproduktion bara för det?

Jag har en IVT 290A/W själv och tycker den producerar värme lite väl ofta trots hög inomhustemp, därav tror jag den startar värmeproduktion pga. att varmvattnet är för kallt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.