92 406 läst ·
536 svar
92k läst
536 svar
Styra upp verkstan
Verktygstokig
· Halland
· 8 307 inlägg
En liten tanke, i verkstan står de här.
Under nya arbetsbänken har jag ett hål som är 60cm brett och 90 högt (en slump att plywoodbitarna är 90 höga och 45djupa?).
Har också ett utrymme under sågen
Tänkte bygga några skåp med hyllor där så att utrymmet blir använt effektiv. Tänker att under bordet så ska det stå löst, på små hjul (hela bordet ska upp på hjul när jag hittat några passande, så mina kan komma åt garderoben bakom).
Under sågen blir det ett skåp med urtag för motorn som måste kunna röra sig och få luft för kylning. Då tänker jag en bas till sågen som även inbegriper skåpet, så det sas hänger med när man flyttar sågen.
Får jag upp både såg och bord på hjul kan jag vid behov flytta dem för att kunna komma åt bättre beroende på vad jag pysslar med.
Något jag missar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Under nya arbetsbänken har jag ett hål som är 60cm brett och 90 högt (en slump att plywoodbitarna är 90 höga och 45djupa?).
Logga in
Skapa konto
Har också ett utrymme under sågen
Logga in
Skapa konto
Tänkte bygga några skåp med hyllor där så att utrymmet blir använt effektiv. Tänker att under bordet så ska det stå löst, på små hjul (hela bordet ska upp på hjul när jag hittat några passande, så mina kan komma åt garderoben bakom).
Under sågen blir det ett skåp med urtag för motorn som måste kunna röra sig och få luft för kylning. Då tänker jag en bas till sågen som även inbegriper skåpet, så det sas hänger med när man flyttar sågen.
Får jag upp både såg och bord på hjul kan jag vid behov flytta dem för att kunna komma åt bättre beroende på vad jag pysslar med.
Något jag missar?
Jag vet jag satt dig på köpstop vad gäller fler bandsågar...men du kan få dispens för den här https://mobil.blocket.se/annons/orebro/bandsag/82895375
Den är enligt annonstexten bara 1.60cm hög. Jag la in den på fria ytan framför hyvlarna, hoppas det är ok.
Den är enligt annonstexten bara 1.60cm hög. Jag la in den på fria ytan framför hyvlarna, hoppas det är ok.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 8 307 inlägg
Vore perfekt. Är i Mora just nu så kanske kan köra förbi där på vägen hem..Ola C skrev:
På vägen upp körde jag förbi @Pysslarn och lämnade lite grejer.
Kollegan som åkt med pratade sen om mötet med några vänner. "Vi åkte förbi en sjukt seriös snickare, han hade byggt om hela garaget. Tokbra ordning på allt" . Enda verkstan han har att jämföra med är ju då min.. men anser ändå att det är beröm till dig R!
Jag ser fram emot att se på TV när @Frustrator blir intervjuvad i skidspåret i morgon om hur man kan styra upp verkstan...erh...hur blåbärssoppan smakar. 
Verktygstokig
· Halland
· 8 307 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 8 307 inlägg
Måndag igen. Tanken med hyllan och lådorna är att de ska innehålla sånt som är bra att komma åt lätt när man behöver fixa smågrejer i huset.
Innan jag fyller dem så tänkte jag dock försöka lista ut vad som faktiskt är bra att ha där. Och inte bara bröt-fylla dem.
Innan jag fyller dem så tänkte jag dock försöka lista ut vad som faktiskt är bra att ha där. Och inte bara bröt-fylla dem.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 8 307 inlägg
Det var en passning till microkattenCheesen skrev:
Har för övrigt svårt att komma på hur jag ska sortera och vad jag ska planera att ha i mina tomma lådor. Liksom rädd för att stöka till där direkt och i ett försök att få det perfekt blir hjärnan handlingsförlamad istället..
Ska börja med att köpa två lådor till åtminstone. Så har jag totalt 6st.
Det är alltid måndag i @Frustrator verkstad. Någon sorts lokal tidsbubbla.
Två lådor räcker inte långt... Köpte 34 backar av lite olika storlekar när jag började med garaget. Har nu köpt 18 trestonbackar till + 35 småa plockbackar.Frustrator skrev:
Men jag har just nu överskott på några backar även fast jag organiserat inneskrubben också. Dock lär dom gå åt innan sommaren.
Verktygstokig
· Halland
· 8 307 inlägg
Det är nu totalt 6 lådor om 8liter var. Tanken är att det bara ska vara förbrukningsvaror samt mindre verktyg för inomhus-fix. Större verktyg för renovering och snickeri och liknande sk få sin egen plats.Cheesen skrev:
Problemet med att komma på vad som ska vara i lådorna är att det snabbt blir mer och mer ''bra-att-ha" och snabbt ska hela verktygslådan vara där..
Frustrator skrev:
Det är nu totalt 6 lådor om 8liter var. Tanken är att det bara ska vara förbrukningsvaror samt mindre verktyg för inomhus-fix. Större verktyg för renovering och snickeri och liknande sk få sin egen plats.
Problemet med att komma på vad som ska vara i lådorna är att det snabbt blir mer och mer ''bra-att-ha" och snabbt ska hela verktygslådan vara där..
Logga in
Skapa konto
Ungefär såhär tänker jag, småsaker som används oftare....
Skruv som jag förbrukar lite mer har egna sortimentlådor.
Förbrukning och mer smågrejjor har hamnat i hörnskåpet.
Logga in
Skapa konto
Verktyg som används ofta är på väggen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Undantaget är lådorna under arbetsbänken...
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 8 307 inlägg
Bra ordning. Alla tips tas emot.Cheesen skrev:
Lådorna är tänkta mer att plocka ut vb, typ en låda med el. Dvs reservuttag, extra kontakter, skaltång, avbitare,multimeter, liten ph01,rak mejsel, sockerbitar osv.
En för läckande rör-fix, rörreservdelar osv.