12 518 läst ·
38 svar
13k läst
38 svar
Styra Östberg EC fläkt med Plejd
Ja jag menar själva motorn med sin tillhörande drivelektronik och ingång 0-10 V. Det är inget som skadas där öht vid kopplingar från + matningen till styringången. Kortsluter du med en tråd går den bara på maxvarv så att stötta med 10 kOhm är helt ofarligt även för CTR.É ÉlPon skrev:Okej för är det ofarligt kan jag ju testa tänkte jag, har lite såna där vanliga små motstånd liggande. Antar det inte är något större effekt så att "vanliga" motstånd kan användas.
Men med fläkten menar jag alltså inte själva motorn utan den slingan/loopen på 0-10V som styr varvtalet. Men det kanske var det du menade också? Vet inte hur den reglerar men bara antar det är någon elektronik inblandad... Det är den jag inte ville paja.
Du får testa och se om det blir bättre då kan du ev prova lite andra värden också om det inte blir tillräckligt.
Ett alternativ är ju att köpa en Shelly 0/1-10v Gen 3 för typ 230kr och styra via den. Dessutom kan den mäta effektförbrukningen.
Plejd är helt klart bäst när det kommer till belysning men till annan hemautomation är Shelly mycket bättre.
Plejd är helt klart bäst när det kommer till belysning men till annan hemautomation är Shelly mycket bättre.
Ja om jag misslyckas med motståndet så är det kanske ett alternativ, om du tror den kommer orka bättre. Har annars zigbee och z-wave men Shelly kanske går det med, har HA.sunnis skrev:
Hur har de gått? Sitter här själv o funderar på om jag ska orka mig upp på vinden o skicka in en Plejd jag har liggandes eller om jag ska köpa mig en ifrån Shelly innan man klättrar upp
Jag har en Östberg ck 125 ec som jag styr med en Shelly 0-10V (inte gen3).
Mitt enda problem är att fläkten agerar som att kretsen går åt fel håll. Vid 0%/av går den max, 75% på dimmern varvar fläkten ca 25% osv. Har kollat lite och hittar inte att man ska kunna vända på de i Shelly appen. Byter jag håll på kretsen funkar de inte alls bra. När jag mäter med en potentiometer istället så visar de ”rätt” dvs 3V ger ca 30%, 10V 100%. Shellyn visar samma volt, men fläkten gör tvärt om av någon anledning.
Mitt enda problem är att fläkten agerar som att kretsen går åt fel håll. Vid 0%/av går den max, 75% på dimmern varvar fläkten ca 25% osv. Har kollat lite och hittar inte att man ska kunna vända på de i Shelly appen. Byter jag håll på kretsen funkar de inte alls bra. När jag mäter med en potentiometer istället så visar de ”rätt” dvs 3V ger ca 30%, 10V 100%. Shellyn visar samma volt, men fläkten gör tvärt om av någon anledning.
Om du använder en Shelly innan gen 3, så funkar den i "sink mode" och du måste koppla den med ett motstånd och en kondensator, då den pulsar hårt mellan 0 o 10 V. Annars riskerar du att fläkten går sönder inom kort. Detta hände en vän till mig, så varning för det. Gen 3 har detta inbyggt.L linusastrom skrev:Jag har en Östberg ck 125 ec som jag styr med en Shelly 0-10V (inte gen3).
Oh fan, tack för infon!B Beartown skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden