Har länge funderat på vilket larm jag ska satsa på. Full integration med Z-wave (Vera) är ett krav och där finns några alternativ men har velat hittat ett larm med lite snyggare koddosor. Nu är jag inne på att sätta upp 7" Android-plattor vid dörrarna för att både kunna hantera larm på/av kombinerat med ex. garageportsöppning, visa bild på den som ringer på dörren osv.

Det finns ju separata Android-appar till ex Powermax och DSC (vilka har plugins för Vera) som man i teorin skulle kunna använda för att enbart hantera larmet, men snyggast lösning hade ju varit att kunna sköta all styrning direkt i ex. Imperihome. Om inte annat för WAF:en. Har dock inte hittat något om att IH stödjer larmplugins.

Undrar om någon satt ihop en liknande lösning eller har en idé om hur man skulle kunna göra?

D
Detta är en extremt dålig idé att köra en surfplatta istället för manöverpanel av flera olika anledningar, i alla fall om du skaffar ett riktigt larm. Sätt gärna en surfplatta vid sidan om också, men du blir nog glad den dagen androidplattan tagit mental paus och du inte kan larma av.

Plattan är jag inte så orolig för, har tre till i huset samt kan styra från telefon, men däremot Veran som inte alltid är stabil. Därför kommer jag ha orginaldosan monterad men undangömd. Sen kan man diskutera säkerheten att sända larmkoder via wifi men väljer att blunda för detta i nuläget ;)

Om det inte går att göra på ett snyggare sätt är en tanke att lägga upp knappar i Imperihome för varje person i hushållet (just nu bara jag och frugan) samt Gäst som triggar larmplugin och scener i Vera. Då vet man vem som larmat på/av samt man kan sätta unika koder i Imperihome.

Jag vill dock helst få upp en keypad på plattan där man slår in sin kod som skickas till larmet via Vera.

Jag kan larma av och på hur jag vill mhv Imperihome, när jag valt vad jag vill larma av/på så ber den om min kod.

Låter riktigt smidigt. Synkas koderna med larmet så att varje person kan ha sin egen kod och Veran vet vem som larmar på/av?

Koderna skickas vidare till larmet via Vera, så då borde man även kunna följa vem som larmat av via veran

Lysande ju. Kan du även välja i ImperiHome att du larmar med endast skalskydd (Stay)?

Kan man i ImperiHome även hantera sensorer som man ska bortse ifrån när man larmar på? Ex. om man vill låta fönster vara öppna. Eller behövs en DSC-panel då?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.