Jag har en varmvattenberedare 400v Nibe ER56cu-300 som jag endast kan via en svåråtkomlig termostat bestämma värmen.

Den styrs i elcentralen av 3st kontaktorer (de 3 löngst till vänster) Här vill jag kunna sätta på/stänga av via wifi. Hur gör jag det - vad krävs? En smart Shelly/tuya - vilken isåfall?

• Elektrisk säkerhetsbrytare bredvid en rad installationsautomater och en jordfelsbrytare i ett elskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De tre längst till vänster är säkringar och inte en kontaktor. Om du vill styra den med kontaktor kan du sätta in en normkontaktor efter säkringarna som du sen styr med lämplig wifi relä.

Typ: https://www.elbutik.se/product.html/hager-kontaktor-brumfri-3no-25a-230v?category_id=1825
Typ: https://shop.shelly.cloud/shelly-pro-1-wifi-smart-home-automation?search=pro

Annars skulle det också gå att styra termostaten med ett relä så varmvattenberedaren stänger av den vägen.
Att du sluter ett relä som är i serie med termostaten. Men då kanske man måste bygga om i beredaren och tappar ev garanti mm.

• Gilla
JoGiz
  • Laddar…
Ok, inte så enkelt som jag trodde då…? Behöver alltså både en kontaktor och ett Wi-Fi styrt relä?

Jag kommer inte koppla i detta själv, vill gärna förstå vad som behövs för att åstadkomma det jag vill.

Ja du behöver båda för den önskade funktionen. Finns det utrymme för detta i centralen (ungefär lika stort som de tre säkringarna på din bild)?

• Gilla
Srixon
  • Laddar…
En följd fråga på detta. PSA som sitter till höger brukar man väl mata med en högre kabel area typ 6kvadrat ? Om den inte är avsäkrad före? Typ en 2-pol jfb kvittar det väl.

K _Fredrik_ skrev:
En följd fråga på detta. PSA som sitter till höger brukar man väl mata med en högre kabel area typ 6kvadrat ? Om den inte är avsäkrad före? Typ en 2-pol jfb kvittar det väl.
Nej, varför skulle man det?

snaggletooth snaggletooth skrev:
Nej, varför skulle man det?
Matande del före säkringarna brukar vara 16a och uppåt beroende på vad du har för huvudsäkring.

Strömmen är ju den samma både före och efter PSAn.

• Gilla
_KirderF_
  • Laddar…
K _Fredrik_ skrev:
Matande del före säkringarna brukar vara 16a och uppåt beroende på vad du har för huvudsäkring.
Det är helt OK att gå ner i dimensioner internt i centraler, man kan utgå från den maximala strömmen i den aktuella förbindningen. Det är inte så vanligt i små centraler men kommer man upp i lite större centraler så är det mycket vanligt.
Ps
Och det ska inte föreligga någon risk för kortslutning

• Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
A Assassen skrev:
Att du sluter ett relä som är i serie med termostaten. Men då kanske man måste bygga om i beredaren och tappar ev garanti mm.
En shelly 1 plus? På inkommande matning till vvb, se bild. Men inte så enkelt?
Jag spånar bara nu för att se vilka alternativ jag har, kommer inte utföra detta själv.

• Elanslutning till varmvattenberedare med synliga kablar och anslutningsbox.
    Skapa konto
Tänkt sätta i Elcentralen Namron Zigbee rellé 16A för att kunna styra Nibe 300 Varmvattenberedaren 240V ... Ska kolla via vilka appar den fungerar...

• Namron Zigbee-relé 16A i förpackning, med etiketter och anslutningar synliga.
    Skapa konto
Ska kolla närmare på det

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.