Diversearbetare
· Göteborg
· 11 221 inlägg
Jag fick en överbliven centrifugalfläkt av en bekant. En EBM-Papst D2E146-HS97-08. Passar ju bra som evakueringsfläkt till verkstaden tänkte jag och det visade sig att den passade perfekt. Lågbyggd att ha uppe taket och passade fint i filterboxen. Upp till 800 m³/h. Den är dock med fyra olika ”steg” med vad jag tror är olika lindningar. Den ursprungliga styrningen finns inte kvar. Den var någon typ av triac-vöxel enligt bekanten. Lägsta hastigheten var perfekt för ett grunddrag och helt ljudlös och den högsta för t.ex. rökevakuering vid behov.
Vad skall man satsa på för manöverdon eller annan styrning? Det varnas för VFD-styrning i manualen pga överhettningsrisk och ett snabbt test med en variabel ”motordimmer” på snabbaste steget gav ett jobbigt brum. Dessutom drog den nästan full effekt på låg hastighet. Jag kan tänka mig en fyrpolig omkopplare men hittar inga. Det enda jag hittar på nätet är omkopplare till takfläktar i Indien.
Vad skall man satsa på för manöverdon eller annan styrning? Det varnas för VFD-styrning i manualen pga överhettningsrisk och ett snabbt test med en variabel ”motordimmer” på snabbaste steget gav ett jobbigt brum. Dessutom drog den nästan full effekt på låg hastighet. Jag kan tänka mig en fyrpolig omkopplare men hittar inga. Det enda jag hittar på nätet är omkopplare till takfläktar i Indien.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 221 inlägg
Det blir ju lite kaka på kaka med den när stegen redan finns i motorn. Hittade denna på Elfa:
Det skulle ju funka med denna också.
Logga in
Skapa konto
Det skulle ju funka med denna också.
Logga in
Skapa konto
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 221 inlägg
Nu hittades vad som troligtvis är styrenheten. Saknas en bandkabel (röd markering) som verkar vara samma kontaktdon som till Fjäråskupans motorer. Skall testa med en sådan som jag har liggande.
Kortet är märkt FABEC som gör elektronikkonstruktioner. Heter numera Inission. Troligtvis svårt att få någon hjälp där.
Kortet är märkt FABEC som gör elektronikkonstruktioner. Heter numera Inission. Troligtvis svårt att få någon hjälp där.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Klicka här för att svara