7 110 läst ·
27 svar
7k läst
27 svar
Styra 3-fas (380v) och vanlig 220v med fjärkontroll
Ja det ser lovande uttommib skrev:
Jag skulle nog direkt avskriva något som kräver WiFi och liknande. Här tror jag snarare att RF-kommunikation på 868 MHz eller 433 MHz är melodin.
Googlade vidare lite och hittade den här sidan som du nog ska titta vidare på
[länk]
Jag har ingen koppling till det företaget men produkterna såg riktigt bra ut och var dessutom vettigt prissatta. Kombinera en sån med en IP65 normkapsling, kontaktor och CEE-intag så blir det riktigt proffsigt. Det roligaste är att det är en mobil apparat så du får bygga ihop den bäst du vill utan att lagen sätter stopp. Du får inte sälja den dock.
Tänkte de på denna?
https://www.induo.com/kop/radiostyrning/utan-nodstopp/orev-fjarrstyrning-ip65/
Japp. Med tillhörande mottagare då. Du får väl köpa två uppsättningar eftersom jag gissar att de två maskinerna står på separata bilar. Om de står på samma räcker det med en fyrkanals tänker jag. Då kan du ha separata knappar för el och vatten till bägge maskinerna. Kostnaden borde bli runt 5000 kr per maskin (eller billigare om du kan köra bägge med en sändare/mottagare).
Om jag killgissar lite, ingetdera.S snuffe82 skrev:
Du lär väl inte befinna dig på samma plats nån längre tid, eller trycka på knapparna mer än en snabb dutt. Det är andra fjärrkontroller/mottagare i närheten som kan störas ut av din lite kraftigare.
Det kanske finns andra prylar som använder samma frekvens, jag har dålig koll.
/Höghus
Tänkte använda en förgrening till Cee då magnetventilen för vattne finns för 3-fas också så att vatten och maskinen går på samtidigt och stängs av samtidig precis som jag gör nu på maskinen som går på 230v med Ontech GSM 9040 där jag också kör med en förgrening.tommib skrev:
Japp. Med tillhörande mottagare då. Du får väl köpa två uppsättningar eftersom jag gissar att de två maskinerna står på separata bilar. Om de står på samma räcker det med en fyrkanals tänker jag. Då kan du ha separata knappar för el och vatten till bägge maskinerna. Kostnaden borde bli runt 5000 kr per maskin (eller billigare om du kan köra bägge med en sändare/mottagare).
Teknisk specifikation för den ena maskinen:useless skrev:
Arbetstryck, steglöst reglerbart: 30-140 bar
Tillåtet övertryck: 150 bar
Vattenmängd: 12 l/min
Varvtal: 1.400 varv/min
Sughöjd vid självsugning: Max 3 m
Injektor för kemikalier: Ja
Armerad högtrycksslang: 0-100 m
Elektriskt anslutningsvärde: 220V, 50Hz, 10A trög säkring
Effektbehov vid start: P1 - 3.2 kW
Uteffekt vid drift: P2 - 2.3 kW
Vikt: 40 kg
Kul frågeställning! Har en liknade lösning i min verkstad, dock inte fjärrstyrd, utan via 230brytare. Bygg ihop en IP68 liten DIN kapsling och sätt två kontaktorer som styr trefasen. Du har ju 230V, så låt en fas styra kontaktorn. Det är enklast och det finns mer att välja på.
Sätt den så att den är ”strömlöst av”, så när styrspänningen försvinner, bryter kontaktorn.
Fjärrstyra 230 till styrspänning kan man nog göra på många sätt. Har inget direkt tips rakt av. Det som gör det krångligt är att du måste ligga och sända ”på” hela tiden för att få det att stänga om du kommer utanför räckvidd.
Det kan ju finnas 12v produkter också som kan styra kontaktorn.
Men det har kanske någon annan tips om.
Sätt den så att den är ”strömlöst av”, så när styrspänningen försvinner, bryter kontaktorn.
Fjärrstyra 230 till styrspänning kan man nog göra på många sätt. Har inget direkt tips rakt av. Det som gör det krångligt är att du måste ligga och sända ”på” hela tiden för att få det att stänga om du kommer utanför räckvidd.
Det kan ju finnas 12v produkter också som kan styra kontaktorn.
Men det har kanske någon annan tips om.
Klicka här för att svara