Jag har köpt ett fritidshus på landet. Det är ett torp som renoverades på 1980-talet, Då gjordes även en utbyggnad med wc, duschrum och tvättstuga. Den gamla delen är det en Kulo- (utvändiga ledningar) elinstallation. I den nya infälld installation. Det är elvärme installerat i huset idag uppdelat på tre stycken 3-fas slingor. En slinga för övervåningen i den gamla delen, en slinga för bottenvåning i den gamla delen och en slinga för nya delen med radiatorer under fönster i varje rum. Det finns telefon med möjlighet till ADSL-bredband i fastigheten.

Det jag är ute efter är ett bra övervakningssystem med möjlighet för fjärrövervakning av huset. Ett system där jag kan få larm om något händer, t ex strömavbrott, larm vid låg temperatur i huset, larm vid frysrisk av vattenledningar, brandlarm, inbrottslarm och gärna kameraövervakning över infarten till huset. Dels för inbrottsskydd samt att se om det behöver klippas gräs eller skottas snö. Sen vill jag kunna starta värmen på distans så huset är uppvärmt när jag kommer dit (höja från grundvärme till komfortvärme) samt kunna styra utebelysningen, kontrollera status på larm/indikering temperaturer, styra innebelysning mm så att huset kan se bebott ut fast man inte är där.

Jag har tänkt en KNX-lösning. Det finns produkter med färdiga WEBB-gränssnitt för internetuppkoppling. Och  det finns produkter med både kabelanslutning och radio till det systemet. Eftersom det är svårt med kabelvägar för vissa funktioner.

Jag funderar om jag tänker rätt nu; är det den bästa lösningen?
Något tips på hur man bäst styr det befintliga radiatorerna?
Får man kameraövervaka sin egen tomt utan tillstånd?
Nått mera man bör tänka på?

Hej Anders,
Har nu bott i vårt hus med KNX i 4 månader och det har funkat ypperligt.
I vårt hus styrs värmen med systemet så det skall nog inte vara problem för dig även om vi har golvvärme.

Vi har inte satt in något web-gränsnitt ännu men det ligger på "att göra"-listan.
Elektrikern skulle kolla vilken som var mest anpassad för oss, du får gärna berätta vad du har tittat på om du har satt dig in i apparaterna.

Här är en länk till lagen om kameraövervakning:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980150.HTM

Tog bort de stora teknen i rubriken

Det låter bra att du är nöjd.
Det här blir ett projekt som kommer att byggas i etapper varefter tid och pengar finns. Det är något som jag gillar med KNX-tekniken att det är lätt och flexibelt att bygga vidare på och lätt att bygga ihop olika anläggningsdelar för en fastighet. Hur jag tänkt lägga upp det är:
Steg 1. Blir installation av WEBB-gränssnitt. Göra en plan för hur kablar ska dras för KNX-kommunikation till alla rum. Montera en radiomottagare/sändare centralt i huset och montera en displaypanel i köket.
Steg 2. Värmestyrningar.
Steg 3. Driftlarm ansluta säkringar, värmekabel i vattenledningar, vattenpump mm.
Steg 4. Brand- och inbrottslarm.
Steg 5. Styrning av utebelysning och uttag för motorvärmare.
Steg 6. Dörrkontroll på uthus och garage.
Steg 7. Kamerainstallation.
Steg 8. Belysning i huset.
Jag har ganska klart för mig hur jag ska göra. Jag har bollat detta med en tekniker som jobbar mycket med styrsystem och vi är ganska överens om att det ska göras i den ordningen. (Värmestyrningen kan jag tjäna pengar på att få det bra.)

Jag har inte bestämt material för steg 1 än. Det jag har tittat på är WEBB-gränssnitt. Jag har tittat på ett som kallas ”IC1” som tydligen flera leverantörer säljer. Det är en väldigt enkel visualisering, men det skulle fungera för mig. Sen har MERTEN ett WEBB-gränssnitt som heter ”MERTEN-@-home”. Det ser finare ut, men jag vet inte om det har alla funktionerna. Panelen i köket så har ABB en fin med pekskärm eller så blir det en ”MT-701-panel”. Radiomottagare har jag fått tips om en från GIRA.

Teknikern jag har bollat detta med säger att jag ska ha ett ”IC1-webbgränssnitt” (Han säger att den MERTEN har är en IC1 med ett tilläggsprogram.) så det kanske blir den.

Panelen i köket säger han att ”MT701” är den bästa lösningen för mig. Den kanske inte är den snyggaste, men den är prisvärd med många funktioner.

Är lite osäker på om man kan blanda KNX radio av olika fabrikat? de verkar ha olika frekvenser?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.