Byggahus.se

Stuprör - går det använda delar från olika tillverkare?

1. raasken
    Medlem Nivå 1
    Har ett uterum där jag utanför nu monterat hängränna och svepkupa. Kunde inte montera stupröret då rörvinkel var slut hos bauhaus. Verkar inte få in det förrän om flera veckor vilket ställer till det då jag ska bygga altan utanför uterummet.

Märket på delarna är Icopal och min fråga är nu om man kan köpa rörvinkel av nåt annat märke men som passar mina icopaldelar? Är det typ standard infästningar på stuprörsdelar?

Stuprör och utkastare har jag redan i icopal.

2. J
    Medlem · Nivå 10
    Ja oftast går det att blanda men inte alltid köp samma dimension så bör det inta va problem.

• Laddar…
  3. plåtrickard
    Självbyggare Nivå 2
    Mät... Lindab har 87mm och planja har 90mm

4. raasken
    Medlem Nivå 1
    Ok tack! Kör 75mm här men är det samma differenser även på den dimensionen?

5. Bästa svaret

J
    Medlem · Nivå 10
    Köp planja så går det.

6. raasken
    Medlem Nivå 1
    Grymt! Stort tack

7. V
    Medlem Nivå 5
    Sedan kan du köpa en krymptång så du kan få ihop stuprör med samma diameter. Krymptången veckar rörändan på det ovanifrån kommande röret så det blir lite koniskt.

8. A
    Medlem · Nivå 9
    Lånar tråden lite : var kan man enklast hitta en enkel krymptång? Jag har letat lite men hittar inget uppenbart. Heter det krymptång eller finns det något mer vedertaget namn?

9. V
    Medlem Nivå 5
    En del kallar tängerna, krymptång, andra kallar dem crimptång, bör gå att hitta hos välsorterade verktygsaffärer.

• Laddar…
  10. A
    Medlem · Nivå 9
    Tack. Nu hittade jag flera bara för det ☺️
    Verkar kosta 600-1000 kr med moms. Synd att det aldrig dyker upp begagnade plåtslageriverktyg på vanliga köp/sälj-siter.

Jag tror jag köper nya delar från Lindab istället för att modifiera de jag har. Känns som kostnaden blir ungefär samma om man ska ha en vettig tång.

11. V
    Medlem Nivå 5
    Kan väl tillägga att de här tängerna funkar även på spirorör.

12. raasken
    Medlem Nivå 1
    Köpte Plannja och mycket riktigt funkade det!

• Laddar…