42 908 läst ·
167 svar
43k läst
167 svar
Stuga på berg med vatten i torpargrunden!
Q qwarty skrev:Vi köpte för fem år sedan ett liknande hus. Vi har dock krypgrund som kan inspekteras. Huset ligger på en ö utan biltrafik.
1. Jag har grävt ur alla håligheter i berget nära huset och fyllt dem med betong såpass mycket att dagvattnet rinner vid sidan av huset.
2. Där det inte gick att leda vattnet runt huset satte jag in ett dräneringsrör vid en grop så att vattnet rinner igenom/under huset. Tyvärr satte jag bara in ett 50 mm rör. Det är tillräckligt för dräneringen, men sätts ätt igen av löv och annat skräp. Borde varit 100 mm eller liknande.
3. Det finns inte längre öppet vatten under huset, men det är heller inte helt torrt. Troligen tränger det in fukt via sprickor i berget.
På ena sidan av huset har jag dessutom spräckt bort ganska mycket berg med hjälp av snigeldynamit. Använd grova borrar, c:a 35 mm, hyr en ordentlig borrmaskin,typ Cobra eller en tryckluftsbaserad. Snigeldynamiten har jag köpt via internet från Polen. Mycket billigare än i Sverige och med gratis hemleverans på några dagar. Är det mycket att spräcka skulle jag istället undersöka ett nytt alternativ med minisprängning. Jag har ingen aning m det är bra eller dåligt. Men med krutsprängning får man resultatet direkt. Kom också ihåg att spräckning inte automatiskt innebär klyvning. Mycket arbete krävs för att verkligen få isär de spräckta larna
Q qwarty skrev:Vi köpte för fem år sedan ett liknande hus. Vi har dock krypgrund som kan inspekteras. Huset ligger på en ö utan biltrafik.
1. Jag har grävt ur alla håligheter i berget nära huset och fyllt dem med betong såpass mycket att dagvattnet rinner vid sidan av huset.
2. Där det inte gick att leda vattnet runt huset satte jag in ett dräneringsrör vid en grop så att vattnet rinner igenom/under huset. Tyvärr satte jag bara in ett 50 mm rör. Det är tillräckligt för dräneringen, men sätts ätt igen av löv och annat skräp. Borde varit 100 mm eller liknande.
3. Det finns inte längre öppet vatten under huset, men det är heller inte helt torrt. Troligen tränger det in fukt via sprickor i berget.
På ena sidan av huset har jag dessutom spräckt bort ganska mycket berg med hjälp av snigeldynamit. Använd grova borrar, c:a 35 mm, hyr en ordentlig borrmaskin,typ Cobra eller en tryckluftsbaserad. Snigeldynamiten har jag köpt via internet från Polen. Mycket billigare än i Sverige och med gratis hemleverans på några dagar. Är det mycket att spräcka skulle jag istället undersöka ett nytt alternativ med minisprängning. Jag har ingen aning m det är bra eller dåligt. Men med krutsprängning får man resultatet direkt. Kom också ihåg att spräckning inte automatiskt innebär klyvning. Mycket arbete krävs för att verkligen få isär de spräckta larna
Tack för utförliga beskrivningar, råd och uppmuntran!T Timmerkramare skrev:Huset ligger på tok för lågt, så man har både rinnande vatten och markfukt (inkl kondens på berg) att kämpa mot. Utan att ha sett grunden så låter Excels hushöjning som det klokaste, kombinerat m att såga/hugga dränkanal. Kanske går det att hitta en liten, seriös byggfirma som kan hjälpa er. De kan åtminstone ge ett utlåtande om det går att höja huset och hur mycket jobb det innebär. Kolla att de har försäkring bara, om ni går vidare med dem.
Varför inte följa de andra råden här?
* Att plasta in trä är svårt att göra bra. Man riskerar att skapa problem med mögel/ röta över tid.
* Att lägga plast på mark för att hindra markfukt att tränga upp har provats en del där man har jord under huset. På naket berg tror jag inte plast hjälper. Nackdelen med metoden är att fukt kommer att kondensera och samlas ovanpå plasten. Det är svårt att lägga en sådan plast med fall överallt och man vill inte få en liten plaskdamm.
* Spränga & spräcka låter ju modernt, men inget man vill experimentera med under ett befintligt hus.
* Avfuktare kan man ha, bara man säkrat att det inte rinner in regnvatten.
Det finns alltid lösningar. Lycka
kan du få bättre cirkulation i torpargrunden genom att sätta dit en fläkt så är detta en möjlighet torkar ur och förhindrar mögelH Hella1 skrev:[bild] [bild] [bild][bild] [bild] [bild] [bild]
Är ny här och hoppas på kloka råd. Bröt upp badrumsgolvet och kunde ta upp sex hinkar med vatten ur en klippskreva i , den extremt låga, grunden. Vi har berg i grunden och berg utanför som lutar mot huset. Veckor utan regn har skrevan inte fyllts på, men det är ändå fuktigt.
Har försökt mura igen och täta hål i muren, samt gett oss på att skära dräneringsskåror i berget, men det kändes ogörligt.
Ska be om bygglov för ett altantak, som kanske kan blockera en del av regnvätan. Orkar inte bryta upp 60kvm golv för att få en bild av hela grunden. Då kan vi inte sova där när vi är på plats och jobbar. Jobbigt redan nu utan toalett och vatten. Sambon vill ta ett rum i taget.
Råden vi fått: 1. Riv och bygg nytt. 2. Gjut platta m golvvärme i hela huset för ca 800 000 kr. 3. Gjut golvplatta endast under badrummet. Förslag 1 och 2 går bort då vi lagt våra pengar på inköpet av huset.
Jag har fattat så mycket att vi måste lägga kapillärbrytande i skrevan, plasta hela grunden, lägga på en isolerande matta o sätta in luftavfuktare. Är orolig att vattnet rinner vidare och orsakar nya problem någon annanstans. Dessutom undrar jag om ett gjutet badrumsgolv skulle försvåra luftcirkulationen som krävs för att avfuktaren ska vara effektiv. Vore väldigt tacksam för alla bra råd vi kan få! Känns som att drömstugan blivit en mardröm. Det mesta måste vi kunna göra själva.
Hella
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västragötaland
· 278 inlägg
Tror det är meningslöst att försöka täta eller gjuta bort otätheterna. Vattnet kommer att leta sig in oavsett.
synd att grunden är så låg, ställer verkligen till det. mitt råd är att höja huset , fyll grunden med tvättad makadam/singel och åldersbeständig plast som överlappas och tejpas. komplettera med sorptionsavfuktare vid behov
synd att grunden är så låg, ställer verkligen till det. mitt råd är att höja huset , fyll grunden med tvättad makadam/singel och åldersbeständig plast som överlappas och tejpas. komplettera med sorptionsavfuktare vid behov
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Adsorptionsavfuktare
En adsorptionsavfuktare fungerar så att den suger in fuktig luft och leder den genom en roterande rotor med ett fuktadsorberande material (t.ex. kiselgel). När luften passerar binds fukten till materialets yta. En separat luftström värmer sedan
Läs mer
Är inte det viktigaste att leda bort vattnet?B bozze4evigt skrev:Tror det är meningslöst att försöka täta eller gjuta bort otätheterna. Vattnet kommer att leta sig in oavsett.
Jag kör med woods krypgrundsavfuktare. Den tar ner luftfuktigheten mer än sorptionsavfuktaren.
Snigeldynamit kräver inget tillstånd. Det är pulver som blandas med 18-23?% vatten. Väldigt enkelt. Du kommer ej att spräcka grannens hus med snigeldynamit. Läs på om det o hyr en borr.H Hella1 skrev:Vi har inte vågat ge oss på det. Dels kan man klanta till det och spräcka så man får nya problem och dels krävs det tillstånd. Huset ligger precis intill ett ”prickat” naturområde, så det kanske är kinkigt att få lov att spräcka där. I värsta fall måste grannens hus kollas före och efter så att ingen skada orsakats där. Minns inte exakt, men det verkade krångligt. Annars skulle det säkert kunna vara en lösning. Tack för förslaget.
Jag instämmer med de som föreslagit att lyfta stugan. Det är enklare och billigare än du tror, givet att det inte finns någon murstock. Avlopp och vatten kan också vara problem, men lyfter ni tillräckligt högt kommer ni in under och kan reparera det som eventuellt går sönder. Även el kan vara ett problem.
Jag lyfte en stuga för två år sedan. Lite mindre än er, men i det här fallet spelar inte storleken någon roll. Ni kanske behöver några fler lyftpunkter, dvs domkrafter bara. Jag är kontorsråtta och hade aldrig lyft något förut. Vi har inget vatten eller avlopp till stugan, men dock el. Vi var tvungna att lossa elskåpet som sitter på fasaden, men det var också allt. Ett antal bjälkar införskaffades som skjöts in under stugan. Sedan lyfte vi hela stugan rakt upp och byggde på plintarna, varefter vi sänkte ner igen på de påbyggda plintarna.
Om ni höjer stugan blir flera av de andra förslagen enklare att genomföra. Höj såpass att ni vågar krypa in under och göra jobb. Ni slipper antagligen bryta upp några golv.
Total kostnad för material och hyra av domkrafter blev lite drygt 3000:-, och själva lyftet tog mindre än en arbetsdag.
Ni kommer antagligen att skada panelen längst ner om ni inte tar bort den där ni skjuter in bjälkarna, men det är enkelt att fixa i efterhand. Se till att ha fönster och dörrar öppna under lyftet. Det är risk att glasen spricker annars.
Det är sådana här domkrafter ni behöver: Vevdomkrafter.
Jag lyfte en stuga för två år sedan. Lite mindre än er, men i det här fallet spelar inte storleken någon roll. Ni kanske behöver några fler lyftpunkter, dvs domkrafter bara. Jag är kontorsråtta och hade aldrig lyft något förut. Vi har inget vatten eller avlopp till stugan, men dock el. Vi var tvungna att lossa elskåpet som sitter på fasaden, men det var också allt. Ett antal bjälkar införskaffades som skjöts in under stugan. Sedan lyfte vi hela stugan rakt upp och byggde på plintarna, varefter vi sänkte ner igen på de påbyggda plintarna.
Om ni höjer stugan blir flera av de andra förslagen enklare att genomföra. Höj såpass att ni vågar krypa in under och göra jobb. Ni slipper antagligen bryta upp några golv.
Total kostnad för material och hyra av domkrafter blev lite drygt 3000:-, och själva lyftet tog mindre än en arbetsdag.
Ni kommer antagligen att skada panelen längst ner om ni inte tar bort den där ni skjuter in bjälkarna, men det är enkelt att fixa i efterhand. Se till att ha fönster och dörrar öppna under lyftet. Det är risk att glasen spricker annars.
Nog den bästa anledningen!B bakterie skrev:
Lite därför jag skulle vilja lyfta vårt hus och bygga källare under bara för att kunna säga "Jag har lyft ett helt hus och byggt källare under befintligt hus! Bwhahahahahaha".
Har kommunalt vatten och avlopp. Vi är också kontorsråttor och åtminstone jag saknar helt praktiskt ”förstånd”, ”SUCK”. Fattar inte riktigt - om vi lyfter upp huset så kvarstår ändå problemet i grunden. Det råder ju inte bot på fukt och vatten som rinner in. Iaf skönt att höra att lyftet gick lätt för dig. Vi har två stora dyra rutor som inte går att öppna. Nån sorts energisparfönster. Vi skulle aldrig få upp huset så högt att det gick att krypa omkring under golvet.B bakterie skrev:Jag instämmer med de som föreslagit att lyfta stugan. Det är enklare och billigare än du tror, givet att det inte finns någon murstock. Avlopp och vatten kan också vara problem, men lyfter ni tillräckligt högt kommer ni in under och kan reparera det som eventuellt går sönder. Även el kan vara ett problem.
Har inte läst hela tråden men förstår att förslag att lyfta stugan kommit på tapeten.
Helt enig i det.
Men däremot så skulle jag fixa plintgrund istället för krypgrund.
Förutsättningarna är ju optimala för det med plintar direkt i berg
Det löser ditt problem med vattnet också.
Helt enig i det.
Men däremot så skulle jag fixa plintgrund istället för krypgrund.
Förutsättningarna är ju optimala för det med plintar direkt i berg
Det löser ditt problem med vattnet också.
Hur löser det vattenproblemet?Jarlingar skrev: