Hej!

Jag har köpt en stuga som är lite stugdoft i. Tre golvbjälkar är dåliga och ska bytas. Ev kommer doften därifrån.

Jag har tänkt ta bort tapeten som sitter på väggarna sen spackla o sen måla för att få bort doften/odören som säkert satt sig i tapeterna.

Hur går jag loss tapeterna på bästa sätt? Tyvärr sitter tapeterna som berget..

Tacksam för svar.

Ha en fin dag!

Blomspruta fylld med vatten och diskmedel och en vass skrapa. Och tålamod, din personlighet kommer testas här om det är en stor yta, är du en latmask som ger upp lätt eller är du en vinnare som kan fokusera på långsiktiga mål , du bestämmer själv vem du vill vara😉 👍

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Eller låter du tapeterna sitta. Sitter de som berget duger de att dra på ett tapetlager till. Enligt min erfarenhet hjälper omtapetsering och ommålning långt vad gäller luktsmitta. Du stänger liksom in lukten bakom färg- eller tapetlagret.
Fuktskadat material tar du förstås bort och ersätter, men det hade du redan tänkt göra.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
En favorit är tapetklister som man rollar upp över hela tapeten. tryck sedan dit skyddsplast, den supertunna man har för skydda möbler med. nu kommer tapen att fuktas upp så det blir superenkelt o få ner den med en spackel. funkar mycket bra. Gör tapetkliser så tjock att du får upp det på väggarna. ska vara den äldre cellolusatypen. Fick tipset av en målare. noll ansträngning när det ska ner sen. vänta gärna 4-5h så tapeten blir rejält uppfuktad.

om du inte orkar ta ner den och är orolig för lukt får du måla allt med spärrfärg. funkar bra med. viktigt att det är just spärrfärg.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Gör det ordentligt. Gör det en gång

Hitta genvägar för att det är "jobbigt". Sluta med att man gör det flera gånger.

Grundläggande luktsanering är

1. ventilation och uppvärmning
2. fungerar inte ovan. Ta bort allt luktsmittat material
3. Måla och spackla.

Stugor som kallställs kommer dock alltid ha viss "stuglukt"

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.