Hur gammal är stugan?

Är den urgammal kan den väl inte ens räknas som svartbygge?

/ATW

E en bit mat skrev:
Det är byggt 1983 och vad jag har förstått så finns det ett bygglov. Hur det kan stämma och huset inte finns hos Skatteverket vet jag dock inte.
Dåså. Om du nu anmält stugan till skattemyndigheten så uppfattar väl de den som nybyggd el angav du något byggår?

” Det kan nämnas att om byggnadens taxeringsvärde inte uppgår till 50 000 kronor registreras och taxeras inte byggnaden. Det blir då inte heller någon fastighetsavgift ”
Kanske därför den inte fanns med?

D Dr Jumping Jack skrev:
Dåså. Om du nu anmält stugan till skattemyndigheten så uppfattar väl de den som nybyggd el angav du något byggår?
Ja, jag angav byggår.

D Dr Jumping Jack skrev:
” Det kan nämnas att om byggnadens taxeringsvärde inte uppgår till 50 000 kronor registreras och taxeras inte byggnaden. Det blir då inte heller någon fastighetsavgift ”
Kanske därför den inte fanns med?
Den finns nog inte med för att förra ägaren är snål.

E en bit mat skrev:
Hur det kan stämma och huset inte finns hos Skatteverket vet jag dock inte.
För att myndigheterna inte samkör sina register. Skatteverket utgår ifrån vad fastighetsägaren uppger vid taxeringen. Säger man att man har 5 hus så kontrollerar inte dom huruvida de är byggda med eller utan bygglov eller om de uppfyller andra byggnadstekniska krav. Skatteverket bryr sig bara om värdet.

useless useless skrev:
För att myndigheterna inte samkör sina register. Skatteverket utgår ifrån vad fastighetsägaren uppger vid taxeringen. Säger man att man har 5 hus så kontrollerar inte dom huruvida de är byggda med eller utan bygglov eller om de uppfyller andra byggnadstekniska krav. Skatteverket bryr sig bara om värdet.
Aha, tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.