F Fideliox skrev:
Men då klipps inget alls under?

Någon som testat denna?
[länk]

Priset blir ju samma som köpa spännband eller virke.
Vi köpte en produkt "Robostop" som är mycket snarlik (sannolikt samma, fast från någon annan säljare) och är nöjda. Jag övervägde såväl brädor som spännband men värdesatte min tid högre än de fåtal hundralappar som produkten kostade. Fördelar med produkten: Vikt, estetik, hållbarhet och att de är framtagna specifikt för ändamålet.

Jämfört med spillvirkesalternativet:

Personligen tycker jag de virkesbaserade lösningarna jag har sett är ser lite taffliga och amatörmässiga ut. Jag funderade en stund på att formsåga, kantfräsa och måla brädorna för att smälta in lite bättre designmässigt, men insåg såklart snabbt att det arbetet inte var värt det när man kunde köpa anpassade band för ändamålet som ser skapligt snygga ut. Framförallt adderar virket en hel del tyngd till konstruktionen och vi flyttar vår studsmatta cirka varannan vecka för att få en snyggare gräsmatta så viktfaktorn vägdes också in i beslutet. Vidare demonterar vi hela studsmattan inför varje vinter så det hade blivit mer att bära upp på vinden. De fem anpassade Robostop-banden väger i jämförelse nästan ingenting och får plats i plastlådan där vi lägger spiralfjädrarna.

Jämfört med spännband:

I vårt fall skulle de ha krävts fem spännband och det är inte billigt det heller. Ofta säljs de i fyrpack. De billiga brukar vara orange eller någon annan skrikig färg och det onödigt stora spännet är inte heller så snyggt. Köper man billiga spännband på t.ex. Biltema så kommer de sannolikt att börja rosta eller kärva och gå sönder efter ett par säsonger. Spännband saknar den gummerade beläggning som Robostop-banden har som gör att de inte glider ner.

Redigerat:
T Tomas Eklund skrev:
Vi köpte en produkt "Robostop" som är mycket snarlik (sannolikt samma, fast från någon annan säljare) och är nöjda. Jag övervägde såväl brädor som spännband men värdesatte min tid högre än de fåtal hundralappar som produkten kostade. Fördelar med produkten: Vikt, estetik, hållbarhet och att de är framtagna specifikt för ändamålet.

Jämfört med spillvirkesalternativet:

Personligen tycker jag de virkesbaserade lösningarna jag har sett är ser lite taffliga och amatörmässiga ut. Jag funderade en stund på att formsåga, kantfräsa och måla brädorna för att smälta in lite bättre designmässigt, men insåg såklart snabbt att det arbetet inte var värt det när man kunde köpa anpassade band för ändamålet som ser skapligt snygga ut. Framförallt adderar virket en hel del tyngd till konstruktionen och vi flyttar vår studsmatta cirka varannan vecka för att få en snyggare gräsmatta så viktfaktorn vägdes också in i beslutet. Vidare demonterar vi hela studsmattan inför varje vinter så det hade blivit mer att bära upp på vinden. De fem anpassade Robostop-banden väger i jämförelse nästan ingenting och får plats i plastlådan där vi lägger spiralfjädrarna.

Jämfört med spännband:

I vårt fall skulle de ha krävts fem spännband och det är inte billigt det heller. Ofta säljs de i fyrpack. De billiga brukar vara orange eller någon annan skrikig färg och det onödigt stora spännet är inte heller så snyggt. Köper man billiga spännband på t.ex. Biltema så kommer de sannolikt att börja rosta eller kärva och gå sönder efter ett par säsonger. Spännband saknar den gummerade beläggning som Robostop-banden har som gör att de inte glider ner.
Måste det vara design på allt då? Räcker det inte att fylla ett syfte?

G Gamle far skrev:
Måste det vara design på allt då? Räcker det inte att fylla ett syfte?
Där tycker vi ju olika. Några av oss tycker det är viktigt, att du inte tycker det är också helt okej. Men annars radade jag ju upp en stor mängd andra argument för "Robostop"-banden:

- Lätt vikt (för oss som flyttar runt studsmattan)
- Gummerad beläggning så att de inte glider ner
- Lätta att ta av och sätta på igen (för oss som tar in studsmattan på vintern)
- Rostar/ärgar inte (vilket billiga spännband sannolikt gör)

F
T Tomas Eklund skrev:
Där tycker vi ju olika. Några av oss tycker det är viktigt, att du inte tycker det är också helt okej. Men annars radade jag ju upp en stor mängd andra argument för "Robostop"-banden:

- Lätt vikt (för oss som flyttar runt studsmattan)
- Gummerad beläggning så att de inte glider ner
- Lätta att ta av och sätta på igen (för oss som tar in studsmattan på vintern)
- Rostar/ärgar inte (vilket billiga spännband sannolikt gör)
Det låter lite som att du försöker sälja in dessa banden lite väl mycket? 😂

J
T Tubie skrev:
Tänk på att varje krock innebär en förslitning på roboten. Av denna anledning drog jag kabeln runt benen med öppningar mellan så att roboten kommer in under studsmattan.
vår har (tror jag) ultraljudssensorer, så det mesta vejer den för inann den krockar. Vissa saker uppfattar inte sensorn och då krockar den ju...

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Men själv har jag gjort såhär ...
[bild]
Hade likadan lösning under de år vi hade studsmatta.
Funkade hur bra som helst.

Värre var det när stegen ramlat ner på gräset...🙃

FredrikR FredrikR skrev:
Hade likadan lösning under de år vi hade studsmatta.
Funkade hur bra som helst.

Värre var det när stegen ramlat ner på gräset...🙃
Grabben börjar bli bra på att låsa stegen med "stroppen"

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Det låter lite som att du försöker sälja in dessa banden lite väl mycket? 😂
Jag har inget med "företaget" Robostop att göra - i fall det är det du insinuerar. Jag köpte banden därifrån till överpris, för där och då hittade jag dem ingen annanstans, och jag tyckte att jag hade råd. Idag ser jag att samma eller liknande produkter finns betydligt billigare från andra kanaler.

Konceptet är bra och en liknande produkt säljs tydligen även under namnet Trampostop.

M Mjärn skrev:
Läste att man inte ska låta robotgräsklipparen klippa vid barnens studsmatta eftersom den kan skada sig när den går upp mot metallen på studsmattans ställning. Hur gör ni för att komma runt att roboten skadar sig vid detta tillfälle? Finns det någon snygg lösning man kan lägga över metallen?
Jag har lagt ett par säckar jord på varje sida. Inte världens snyggaste men blir en extra vikt när det blåser mycket.

F
Hur har ni gjort med stegen? Vår hängs liksom bara löst på. Ibland så lyckas roboten hänga av den och dra iväg den! Provat buntband men det sliter den av otroligt nog.

• Trampolinsteg som hänger löst på en metallram med fjädrar synliga i bakgrunden, på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
Ungarna fick rutschkana, några idéer på hur man kan skydda benen? Funderar på att köpa några begagnade nockpannor men dom är nog lite stora. Dessa stenar kommer nog roboten att putta bort.

Annars köper jag nog några 350x350 plattor på byggmax.

Edit: hmm lite trall kanske man kunde satt också, men längst fram blir knepigt.

• IMG20260618201613.jpg
    Skapa konto
  • IMG20260618202643.jpg
    Skapa konto
  • IMG20260618202651.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.