184 538 läst ·
424 svar
185k läst
424 svar
Strunta i tv-paket, se "gratiskanalerna" ändå?
Renoverare
· Härnösand
· 38 inlägg
Vi har basutbudet med SVT1, SVT2, SVT24, Barnkanalen, Kunskapskanalen, TV4 och TV6 tillsammans med en digital inomhusantenn. Fungerar smärtfritt och kostar inte en krona! Rekommenderas för den som inte vill ha en massa kanaler som man ändå inte tittar på. Efter senaste kanalsökningen får vi också in BBC World News, CNN och Al Jazeera av någon märklig anledning.
Det där med IPTV känns väl sådär eftersom det verkar som att myndigheter i olika länder stänger ned leverantörerna. Jag antar att det man betalat då går upp i rök. Gör man sig skyldig till något olagligt och straffbart dessutom?
Jag roade mig med att kolla om man kan se SVT:s och TV4:s sändningar "live" på en AppleTV.
SVT fungerar inte på SVT:s app. TV4 fungerar inte på TV4:s app om man inte betalar 139 kr per månad (minst). Däremot kunde jag se SVT "live" och gratis i deras app. Märkligt. TV6 har jag inte kollat. Detta bör väl vara samma med Chromecast? Jag kan kolla senare då den sitter i en annan TV som knappt används.
Jag har Viasat med parabol men har nog bara startat den en handfull gånger i år. Samtliga gånger skall det uppdateras och/eller så skall det krånglas med programkortet. Vi streamar istället.
Det smidigaste och billigaste och säkraste för TS måste vara en antenn och digitalbox. Då betalar man bara en engångskostnad för dessa enheter och sedan är det gratis. Köp grejorna på Kjell.com så kan man lämna tillbaka om det inte fungerar tillfredställande.
För övrigt skall man alltid använda kabel då det är bäst och snyggast! (Min sambo håller inte med om att det är snyggt...)
/Kabelmannen
Jag roade mig med att kolla om man kan se SVT:s och TV4:s sändningar "live" på en AppleTV.
SVT fungerar inte på SVT:s app. TV4 fungerar inte på TV4:s app om man inte betalar 139 kr per månad (minst). Däremot kunde jag se SVT "live" och gratis i deras app. Märkligt. TV6 har jag inte kollat. Detta bör väl vara samma med Chromecast? Jag kan kolla senare då den sitter i en annan TV som knappt används.
Jag har Viasat med parabol men har nog bara startat den en handfull gånger i år. Samtliga gånger skall det uppdateras och/eller så skall det krånglas med programkortet. Vi streamar istället.
Det smidigaste och billigaste och säkraste för TS måste vara en antenn och digitalbox. Då betalar man bara en engångskostnad för dessa enheter och sedan är det gratis. Köp grejorna på Kjell.com så kan man lämna tillbaka om det inte fungerar tillfredställande.
För övrigt skall man alltid använda kabel då det är bäst och snyggast! (Min sambo håller inte med om att det är snyggt...)
/Kabelmannen
TS har ju ny smart TV då lär väl inte digitalbox behövas? Alla nya har väl digital mottagare?P Paj66 skrev:
Jo, risken finns att man tappar de betalda pengarna. Men det är ju oftast max 1500 kr.P Paj66 skrev:
De som distribuerar sändningarna ligger lite dåligt till om de blir påkomna, inte de som konsumerar.
Prova helt vanlig talangen , då får du 1 2 4 6 24 o kultur o barnP Pistol skrev:Snart måste jag säga upp mitt TV-paket från Viasat. Vi betalar ca 400 kr i månaden för ett mellanpaket men vi kollar egentligen bara på SVT Aktuellt och Agenda på söndagarna, annars är det streaming som gäller. Känns onödigt att betala 400 kr/mån för gratiskanaler.
Hur man kan se SVT 1 och 2, TV4 och 6:an utan abonnemang, gärna ett sätt utan att dra massa kablar? Finns det ett sätt?
Förutsättningarna är: Ny Smart TV, Fiber, ASUS Router och TP-Link Homeplugs. Något jag bör ha istället för att få det att fungera?
TAKANTENN skall det vara
Vet att boxer låter en behålla kortet och se på gratiskanalerna helt utan kostnader. Viasat går det att få de fria kanalerna med också men Viasat tar ganska mycket för "korthyra" och abbonemang för servicen att uppdatera kortet (av någon underlig anledning) Så det är betydligt bättre med Boxers kort.P Pistol skrev:Snart måste jag säga upp mitt TV-paket från Viasat. Vi betalar ca 400 kr i månaden för ett mellanpaket men vi kollar egentligen bara på SVT Aktuellt och Agenda på söndagarna, annars är det streaming som gäller. Känns onödigt att betala 400 kr/mån för gratiskanaler.
Hur man kan se SVT 1 och 2, TV4 och 6:an utan abonnemang, gärna ett sätt utan att dra massa kablar? Finns det ett sätt?
Förutsättningarna är: Ny Smart TV, Fiber, ASUS Router och TP-Link Homeplugs. Något jag bör ha istället för att få det att fungera?
Även bra med några kanaler som fungerar då internätet ligger nere eller är belastat/har störningar.
Så ett kort för de fria kanalerna är inte så dumt. Kör själv med boxers kort och fria kanaler då jag var kund hos dem fgör 3-4 år sedan. Kortet har fungerat under alla år utan uppdatrering eller kostnader.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 040 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 040 inlägg
Kom på det i efterhand senast jag slog av huvudbrytaren för att elspotpriset gick över 120 öre. Ägnade en del av den tiden åt att surfa på mobilen, men då bidrog jag ju till mobilmastens och diverse servrars elförbrukning till samma smutsigt höga pris. Så nästa gång får det bli att stänga av mobildata också och läsa/titta/lyssna på något tidigare nedladdat.D Dalf skrev:Vill du vara miljövänlig? Försök då med inom-/utomhusantenn.
Internet drar idag lika mycket energi som flyget, är hälften olje-koldrivet, och växer tre gånger snabbare än flyget. Med samma tillväxt kommer all elenergi 2030 gå till Internet. (Givetvis orimligt.)
80% av internet är strömmad film, SVTPlay, Netflix, Youtube, Facebook. (Facebooks datacenter i Luleå står för någon procent av Sveriges elförbrukning.)
TV via luften eller satellit drar någon tusendel så mycket energi. Netflixskam någon?
Jag har själv ingen speciell skam - vill bara väcka lite debatt...