P Pistol skrev:
Snart måste jag säga upp mitt TV-paket från Viasat. Vi betalar ca 400 kr i månaden för ett mellanpaket men vi kollar egentligen bara på SVT Aktuellt och Agenda på söndagarna, annars är det streaming som gäller. Känns onödigt att betala 400 kr/mån för gratiskanaler.

Hur man kan se SVT 1 och 2, TV4 och 6:an utan abonnemang, gärna ett sätt utan att dra massa kablar? Finns det ett sätt?

Förutsättningarna är: Ny Smart TV, Fiber, ASUS Router och TP-Link Homeplugs. Något jag bör ha istället för att få det att fungera?
SVTplay sänder kanalerna i HD men man måsta ha tillsatsen AppleTV eller Chromecast och välja SVTplay där då appen SVTplay i en smartTV inte direktsänder gratiskanaler av nån anledning- förmodligen efter lobbying ( egen förklarinf..) från Telia och ComHem då skull bli av med all sin kanalpaket som ingen ändå vill se på

Läs mer på min blogg
https://wp.me/p1IAXy-7W3

• Gilla
burgmeister
  • Laddar…
IPTV
/Estwing

• Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Met antenn för marksänd tv så får man inte TV4HD om man inte har Boxerkort i mottagaren. Det spelar ingen roll om man har Boxer-abonnemang eller inte, ett gammalt avlagt Boxerkort duger.

• Gilla
Övv och 3 till
  • Laddar…
T
W Waldemar51 skrev:
Skaffa en Apple TV och ett c- more-abonnemang så har du 1,2,4,7 mfl för 139 kr per månad
Jag kan inte hitta det abonnemanget, har du nån länk?

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det beror lite på. SVT har i vissa fall aktivt tagit bort funktionen för live-streaming av kanaler, exempelvis från Apple-TV appen, då de anser att alla TV-apparater ändå har möjlighet att se det live på andra vis.
(Källa: SVT's frågelåda kring AppleTV appen)
Men om man kör SVT via chromecast eller webben (även webbläsaren in Smart-TVn?) funkar det-

kisumisu
Haha vad besvärligt det är med synliga sladdar. Ska man få allt flyta riktigt bra krävs sladd. Är så även med fiber varför skulle vi annars ha det ända hem till oss när trådlöst som 4g finns :crysmile:

Jag personligen tycker det bättre ha saker fungerande än utseende. Dessutom stör inte sladdar så mycket om man sätter dem fast på väggen exempelvis.

Att ha tillgång till coaxial och nätverkskabel gör att man slipper bråka med sega wifi nät. Sen är ju wifi bra till annat som t ex mobil, surfplatta om man vill slösurfa men slippa ha med sig sladsar från till rum. Men en tv flyttar man ju sällan :thinking:

Att ha antenn på taket och sladd till tv slipper man just bråka med appar som inte gör som man vill. Du har även tv när internet ligger nere och tillgång till mycket gratis tv.

• Gilla
Musse24 och 1 till
  • Laddar…
Apple-TV särskilt om du har fiber. Jag antar att många redan har sagt det. Något abonnemang behövs inte

L Lars-Olof skrev:
Men om man kör SVT via chromecast eller webben (även webbläsaren in Smart-TVn?) funkar det-
Jo, det är lite lustigt. Kanske att det var OK att de höll på som de gjorde när folk skolkade från TV-licensen. Men nu? In med TV-streaming i TV-appen :D

• Gilla
jakobbohem och 1 till
  • Laddar…
P Pistol skrev:
Vi har en antenn sedan tidigare. Dock sitter antennuttaget väldigt ostrategiskt till vilket gör att jag måste dra en kabel som minst sagt blir synlig i vardagsrummet. Med allt trådlöst idag hade jag velat hitta en trådlös lösning för mitt problem.
Lägg kabeln bakom sockeln. Telia hade en trådlös lösning som vi hade förut och den fungerade väldigt bra.
Den sände från en hörna längs in på första våningen i huset till en annan hörna på tredje våningen, också den länst bort på våningen.

Det kanske finns bättre i dag men annars var det denna:
https://www.telia.se/privat/support/info/koppla-in-telia-digital-tv-tradlost

Har kört wifi på teven i fler år tidigare. Inga problem och vi tittar ingenting på vanlig teve. Har sagt upp alla abonnemang och tittar bara på play via chromecast. Saknar ingenting av det andra och tittar man enbart via chromecast så är det ju inget bökigt alls om man sitter med mobilen. Smartteve tillför inte ett dugg och är bara irriterande segt.
Nu har jag den fast på nätverket då kabeln blev ledig då jag sa upp det sista enkla paketet via fiber. Märker ingen skillnad mot när den var trådlöst ansluten.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Jag avslutade mitt abonnemang förra veckan och kör med en Google chromecast/tv för all streaming.
Det funkar bra och det är smidigt att ha alla streamingtjänster på ett och samma ställe.
Den har inte släppts i Sverige än (tror den kommer till våren 2021, om jag inte minns fel), men tipsar om denna om du hade tänkt att köra på "chromecastvarianten".
Jag beställde min från fnac.com och fick hem den efter 3-4 arbetsdagar.
https://www.fnac.com/Passerelle-multimedia-Google-Chromecast-avec-Google-TV/a15115582/w-4

• Gilla
gladpack1 och 1 till
  • Laddar…
Välj tv från Telia... Välj ett lagom paket. När du fått det, ring och ändra tv-paket till något annat.. När du fått det, ring och ändra igen.. Sen kommer troligtvis telia göra fel någon gång under resan och inte reda ut vad de gjort och vips har du gratis tv(1,2,4 och 6)...

Jag har haft så mycket strul så det inte är sant... Köpte tv-paket lagom i mars, sedan fick jag ett erbjudande om paket lagom+viaplay film i april som jag ringde och beställde.. De strulade till det och på något vis hade jag helt plötsligt 2 TV paket lagom.. Men jag betalade bara för ett och kunde bara se på 1( av naturliga skäl).. Sedan i juni kom det erbjudande om ett stort sportpaket med viaplay, cmore och dplay.. Då beställde jag det men sa samtidigt att de kunde plocka bort viaplay från mitt tv-paket lagom eftersom jag nu fick det i det nya sportpaketet... Och då började problemen... De fick något strul i systemet pga detta och jag blev av med alla lagom kanaler förutom 1,2,4 och 6 (tror jag).. Har suttit i samtal hela sommaren, säkert 30 timmar där de lovat att fixa, lovat att återkomma, fått specialkontakter som har hand om mitt case men inget händer.. Jag eskalerade till kundombudsmannen men fick bara svar att jag får ringa och beställa ett nytt tv paket... Jag gav upp men sen insåg vi, efter att inte kunnat kolla på annat än 1,2 och 4 att vi faktiskt inte behöver fler kanaler(Förutom streamingtjänsterna) så jag har slutat jaga telia och är rätt nöjd ändå, det kostar numer inget att få basutbudet via telia boxen.....

Skrev för skojs skull ett mail för 3 veckor sen för att fråga hur det går, men hör och häpna, inget svar... Men jag är glad

• Gilla
Haget
  • Laddar…
P Pistol skrev:
Snart måste jag säga upp mitt TV-paket från Viasat. Vi betalar ca 400 kr i månaden för ett mellanpaket men vi kollar egentligen bara på SVT Aktuellt och Agenda på söndagarna, annars är det streaming som gäller. Känns onödigt att betala 400 kr/mån för gratiskanaler.

Hur man kan se SVT 1 och 2, TV4 och 6:an utan abonnemang, gärna ett sätt utan att dra massa kablar? Finns det ett sätt?

Förutsättningarna är: Ny Smart TV, Fiber, ASUS Router och TP-Link Homeplugs. Något jag bör ha istället för att få det att fungera?
Jag tolkar det som att anledningen till att du säger upp viasat är på grund av det höga priset? Om du värderar linjär tv högre än massa olika abonnemang för streaming så hade jag rekommenderat dig att ta kontakt med Viasat och förklara att du kommer lämna dem om de inte sänker priset. Därefter kan du fundera på alternativa lösningar.

mina föräldrar fick precis erbjudande från viasats telefonförsäljare om sänkning från 600kr till 180kr i månaden, känner inte till detaljerna i erbjudandet men du kan ha det som vägledning. De sa upp abonnemanget hos dem för några veckor sedan.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
P Pistol skrev:

Du har fiber och en smart tv, skaffa IPTV.

• Gilla
Bjerrod och 1 till
  • Laddar…
N
pacman42 pacman42 skrev:
Nya chromecast som kommer nu har möjlighet att installera TV-apparna i den och den göms bakom TVn. Jag beställer själv en sådan så snart den finns i Sverige. Kan du inte vänta så sätt upp en vanlig Chromecast och styr från telefonen. Det är så jag gör idag. Inte en chans att jag orkar hålla på med mark-TV längre.

Edit: Länk till artikel om den nya chromecasten: [länk]
Edit2: Hur man installerar appar själv på nya Chromecast: [länk]
Vad är det som är så jobbigt när det gäller "att hålla på med mark-TV"?
En liten smidig inomhusantenn med splitter och saken är klar. Tycker det är minst lika smidigt som att behöva gå in i olika appar för att välja kanal.
För egen del är det satellit-TV som gäller (förutom när det gäller kanaler som sänds i marknätet då eftersom de är kodade över satellit) och då helt gratis sådan från främst Storbritannien, Tyskland och Italien.
Streamar även en del via Chromecast så jag är absolut inte motståndare till den tekniken.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.