C
I ikeo skrev:
tycker jag gränsen är klar och att det inte finns nåt grådiffust sätt att tänka.
Så när du tittar på tablå-tv live på svtplay så är det inte streaming?

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
J
Kör man Kodi/Retrospect så kan man faktiskt titta på tex TV4-kanalerna ca en kvart innan tablå-versionen börjar. Det måste ju nästan vara anti-streaming? Plus att det slutar ännu tidigare eftersom reklamen försvann.

J Jocke Best skrev:
Kör man Kodi/Retrospect så kan man faktiskt titta på tex TV4-kanalerna ca en kvart innan tablå-versionen
Berätta mer! Jag känner på mig att jag kommer att bli storkund hos spelbolagen inom kort! :crysmile::cool:

Skämt åsido, vad menar du?

C cpalm skrev:
Så när du tittar på tablå-tv live på svtplay så är det inte streaming?
jag streamar tablå tv, men hur jag än vrider och vänder på det så tittar jag på tv som sänds/stremas efter en tv tablå och då blir det oavsett kommunikations sätt tablå tv

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Berätta mer! Jag känner på mig att jag kommer att bli storkund hos spelbolagen inom kort! :crysmile::cool:

Skämt åsido, vad menar du?
Haha ja det hade varit grymt. Nej jag var nog lite otydlig där. Skulle inte skrivit live. Menar tablåprogram som tex serier etc. Det är där som Kodi kommer in och gör mest nytta. Annars skulle åtminstone inte jag orka med att se ett helt program. Klickar man på ett avsnitt i deras playkanaler så är det egentligen en vanlig weblänk. Retrospect kör ett slags script som dammsuger alla playkanalerna och plockar ut själva länkarna och presenterar det i ett snyggt gränssnitt. Helt lagligt eftersom det är kanalernas egna servrar som man streamar från. Bland annat fyran lägger ut många program innan tablåns tid börjar. Varje gång min bättre hälft börjar titta på tex Halvåtta hos mig eller Bonde söker fru blir man lätt galen och öppnar Kodi vid första reklaminslaget. När man tittat färdigt pågår det fortfarande i den vanliga sändningen.

Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
I ikeo skrev:
jag streamar tablå tv, men hur jag än vrider och vänder på det så tittar jag på tv som sänds/stremas efter en tv tablå och då blir det oavsett kommunikations sätt tablå tv
fast det blir ju bara en definitionsfråga. Det finns säkert en exakt definition för vad tablå står för men poängen är ändå att det du tittar på är streamat även om det sänds av bolag som även sänder det på vanligt sätt.
För de flesta är det antagligen såhär:
Tablåtv, typ antenn, man kan inte ändra eller titta på vad man vill när man vill. Börjar aktuellt 18.00 så får du bänka dig då.
Streamat, dvs icke tablåtv så kan du titta på vad du vill när du vill hur du vill. Sen finns det såklart en tablå hur programmen sänds men det är ju nåt annat även om det såklart är en "tablå"

Vill man "missförstå" detta så får man väl göra det antar jag.

C
S Stefan1972 skrev:
Streamat, dvs icke tablåtv
Fast motsatsen till tablå-tv är (video) on demand.
Motsatsen till streamat är DVD/BlueRay/Videofiler, dvs där materialet inte överförs i (nära) realtid.

C cpalm skrev:
Fast motsatsen till tablå-tv är (video) on demand.
Motsatsen till streamat är DVD/BlueRay/Videofiler, dvs där materialet inte överförs i (nära) realtid.
jo jag vet hur du menar. Jag bara skriver hur man i folkmun nog menar. Man kan säkert komma fram till hur det bör kallas för att allt ska bli rätt men ja det blir nog svårt.

S Stefan1972 skrev:
Tablåtv, typ antenn, man kan inte ändra eller titta på vad man vill när man vill. Börjar aktuellt 18.00 så får du bänka dig då.
Så funkar min TV-box om jag vill. Alltså precis som TV funkat via antenn eller "satelitantenn" fungerat i alla tider fast själva "signalen" råkar komma via internet och inte via radiovågor.

Men sätter jag mig i soffan 18:10 så kan jag med en knapptryckning ändra "tablåfunktionen" till "streaming" och se Aktuellt från början trots att jag var sen.

S Stefan1972 skrev:
Vill man "missförstå" detta så får man väl göra det antar jag.
För mig handlar det inte om att missförstå utan att begreppen flyter ihop till den grad att det inte alltid känns meningsfullt att prata om "tablå-TV" och "streaming" som några väsensskilda fenomen då de blir mer och mer "integrerade".

• Gilla
Strandhus21
  • Laddar…
C
S Stefan1972 skrev:
Jag bara skriver hur man i folkmun nog menar.
Ja, "on demand" (eller någon motsvarande svensk term) har ju märkligt nog inte fått fotfäste i Sverige.
Att man kallar de olika "play"-tjänsterna för streaming är ju i och för sig inget konstigt, för det är ju precis vad det är. Men använder man det verkligen som motsatsord till tablå-tv? Har aldrig uppfattat det så.

C cpalm skrev:
Men använder man det verkligen som motsatsord till tablå-tv? Har aldrig uppfattat det så.
Det finns flera inlägg i denna tråd med andemeningen att "den traditionella tablå-tvn är utdöende" och dessa har jag tolkat som att man menar att play-/stramingtjänster är de som tar över.

W Waldemar51 skrev:
Skaffa en Apple TV och ett c- more-abonnemang så har du 1,2,4,7 mfl för 139 kr per månad
Lite sen på bollen men, precis så är mitt upplägg med en fet internet lina och flera Apple TV gen4.. allt funkar asbra . Plussa dessutom på med 2 feta access punkter .. hela huset har trådlöst 200-250 / 50-80 funkar asbra

• Gilla
Ben39
  • Laddar…
H hallteks skrev:
Man kan se TV6 "gratis" med ett gammalt Boxerkort utan abonnemang.
Man behöver också en HD CA-modul för Boxer. Man får även in
Paramount. Hur länge det fungerar är det ingen som vet.
6:an funkar fortfarande peppar peppar men Paramount har gått över till streaming. Det finns ingen annan kanal som man får in extra med utgånget programkort och modul utöver grundutbudet?

H hallteks skrev:
Man kan se TV6 "gratis" med ett gammalt Boxerkort utan abonnemang.
Man behöver också en HD CA-modul för Boxer. Man får även in
Paramount. Hur länge det fungerar är det ingen som vet.
Får inte in TV6 längre med modul och utgånget programkort from idag...Har de tagit bort den möjligheten?

S stiga_villa skrev:
Får inte in TV6 längre med modul och utgånget programkort from idag...Har de tagit bort den möjligheten?
Japp, numera är sexan en betalkanal.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.