184 526 läst ·
424 svar
185k läst
424 svar
Strunta i tv-paket, se "gratiskanalerna" ändå?
Jadå, enligt vad du skrev tidigare så har den till och men stöd för DVB-T2 vilket kan ses som tredje generationen så som de olika standard har sett ut i Sverige:S stiga_villa skrev:
Gen 1 DVB-T/MPEG2
Gen 2 DVB-T/MPEG4
Gen 3 DVB-T2/MPEG4 (Detta är också den senaste generationen)
Min andra tv från 2010 LG 55LE530N har DVB-T och stödjer MPEG4 som filformat står det, men stödjer ej CI+ på prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=609840 Är det nån mening att köpa modul till den tvn?K Keeefan skrev:
För att fortsatt kunna titta på alla TV-kanaler efter genomförd omläggning behövs en TV-mottagare med stöd för MPEG4-tekniken. För vissa kanaler blir det även krav på att mottagaren har stöd för utsändningstekniken DVB-T2 (se tabell under kapitel ”Byte av sändningsteknik/muxinplacering
Information om MPEG4-migration i marknätet för TV - Gestrike antennservice
obs datum gäller ej hela sverige
Information om MPEG4-migration i marknätet för TV - Gestrike antennservice
obs datum gäller ej hela sverige
Efter omläggningen i maj är systemkravet för att ta in SVT1HD, SVT2HD samt TV4HD "endast" DVB-T/MPEG4. Man kommer alltså inte behöva någon CA-Modul & Programkort och apparaten behöver inte heller ha stöd för DVB-T2.S stiga_villa skrev:
Vad gäller betalkanaler så kommer dessa fortfarande behöva modul/kort och för vissa kanaler även stöd för DVB-T2.
Keeefan svarade redan på frågan.S stiga_villa skrev:
Men CA moduler är enbart för att ta emot betal tv. Många som blandar ihop det.
Ca moduler är heller inget mirakelmedel att få en mpeg2 tv till mpeg4 standard....eller för den delen dvb-t till dvb-t2. Man läser mycket sådant svammel på nätet!
Mpeg4-migration verkar vara uppskjutet till oktober 2021 https://www.gestrikeantennservice.com/2021/02/26/information-om-mpeg4-migration-i-marknatet-for-tv/K Keeefan skrev:Efter omläggningen i maj är systemkravet för att ta in SVT1HD, SVT2HD samt TV4HD "endast" DVB-T/MPEG4. Man kommer alltså inte behöva någon CA-Modul & Programkort och apparaten behöver inte heller ha stöd för DVB-T2.
Vad gäller betalkanaler så kommer dessa fortfarande behöva modul/kort och för vissa kanaler även stöd för DVB-T2.
Har dykt upp en mpeg4 testkanal på plats 88
Jag ska flytta till hus i augusti från lägenhet där telia funnits.
Har 2 st appletv gen4 och det finns fiber indraget i huset. Nuvarande ägare har kört Bahnhof internet men inget teveabonnemang. Bahnhof verkar bara ha 1000/1000 internet för 349 kr/mån, vet inte om jag är så sugen på massa mer pengar på teveabonnemang.
Har 2 st appletv gen4 och det finns fiber indraget i huset. Nuvarande ägare har kört Bahnhof internet men inget teveabonnemang. Bahnhof verkar bara ha 1000/1000 internet för 349 kr/mån, vet inte om jag är så sugen på massa mer pengar på teveabonnemang.
chromecast löser allt. Om man inte vill ha en liten enkel dator kopplad till TVn, lämpligen med trådlöst tangentbord. Nu tänkte jag säga att den enda enkla dator som finns är en med Windows utbytt mot Ubuntu, men nu måste jag även ge godkänt för MITV som är en Androiddator och en chromecast ihopbyggd, med fjärrkontroll. otroligt billigt och bra både för gratiskanaler, youtube och betald streaming. 499 kr st.
chromecast löser allt. Om man inte vill ha en liten enkel dator kopplad till TVn, lämpligen med trådlöst tangentbord. Nu tänkte jag säga att den enda enkla dator som finns är en med Windows utbytt mot Ubuntu, men nu måste jag även ge godkänt för MITV som är en Androiddator och en chromecast ihopbyggd, med fjärrkontroll. otroligt billigt och bra både för gratiskanaler, youtube och betald streaming. 499 kr st.
1000/1000 verkar mycket. Vi ska ha 100/100 med Alente. Se om du kan få ner streminghastigheten, såvida du inte ska titta på mängder av filmer eller ska ladda ner dataspel. Normal internethantering kräver inte mer än 100/100. Men priserna är ungefär lika. Billigare än innan. Nja marginellt. Men skönt att ha allt på ett.K Kris1 skrev:Jag ska flytta till hus i augusti från lägenhet där telia funnits.
Tips för att se det markbundna utbudet. Köp en liten inomhusantenn hos
Kjell o company. Inga avgifter, det blir som att se gammal TV
Tittar just nu via en sådan då Telia nät gått ned. Funkar helt OK
Kjell o company. Inga avgifter, det blir som att se gammal TV
Tittar just nu via en sådan då Telia nät gått ned. Funkar helt OK
En fundering: blir tjock-tvn och boxen som inte stödjer hd obrukbara i höst när det byts till mpeg4?