184 532 läst ·
424 svar
185k läst
424 svar
Strunta i tv-paket, se "gratiskanalerna" ändå?
Jag tycker det är märkligt att tv4HD är kodad men ändå ska gå se sådär gratis?!
Men kan det vara så att Boxerkortet är för gammalt?
HD kanaler har ju inte funnits på marknätet ändå så länge.
Säker att ca modulen sitter ordentligt och att kortet i den är rätt vänd osv. Jag vet dumma frågor men saker vi kan göra fel.
Har Boxer som Canal Digital att dem måste paira ett visst kort med en viss modul?
Säker att ca modulen sitter ordentligt och att kortet i den är rätt vänd osv. Jag vet dumma frågor men saker vi kan göra fel.
Har Boxer som Canal Digital att dem måste paira ett visst kort med en viss modul?
Ska kika tvn hittar på modulen i alla fall. Tror inte kortet är så gammalt kan försöka lägga upp bild senare idagkisumisu skrev:
Jag tycker det är märkligt att tv4HD är kodad men ändå ska gå se sådär gratis?!
Du vill så klart ha igång TV4 nu men problemet är övergående.. Teracom som distribuerar digitalnätet för marksänd TV kommer under maj månad i år att avsluta alla gamla MPEG2 överföringar vilket bland annat medför att SVT1 SD, SVT2 SD samt TV4 SD kommer gå över till HD och sändas okrypterat i det "gamla" formatet DVB-T/MPEG4. Detta gör att de även kommer fungera i äldre TV/boxar som inte har stöd för DVB-T2.
Samtidigt kommer man snygga till kanalplanen och lägga ut dem på programplats 1, 2, 4 osv. Även SD varianterna av TV3 och Kanal 5 försvinner.
Samtidigt kommer man snygga till kanalplanen och lägga ut dem på programplats 1, 2, 4 osv. Även SD varianterna av TV3 och Kanal 5 försvinner.
Vad händer med de som har gamla TV apparater utan HD? Eller är de så gamla så de inte har nån inbyggd dekoder alls så man ändå måste ha en box som skalar ned det? Vi har en gammal TV på landet men den är nog HD eller HD ready trots allt, det funkar ju att ta emot digitala marksända idag...K Keeefan skrev:Du vill så klart ha igång TV4 nu men problemet är övergående.. Teracom som distribuerar digitalnätet för marksänd TV kommer under maj månad i år att avsluta alla gamla MPEG2 överföringar vilket bland annat medför att SVT1 SD, SVT2 SD samt TV4 SD kommer gå över till HD och sändas okrypterat i det "gamla" formatet DVB-T/MPEG4. Detta gör att de även kommer fungera i äldre TV/boxar som inte har stöd för DVB-T2.
Kanske läge att dra igång ett TV-kort på hemmaservern igen i maj alltså. I Google-TV har ju inte apparna stöd för linjär-TV, man kan ju se programmen live, men det är inte riktigt samma sak.
Så det du skriver innebär att en TV som enbart kan koda av DVB-T/MPEG2 kommer att kräva extern box från maj i år?K Keeefan skrev:Du vill så klart ha igång TV4 nu men problemet är övergående.. Teracom som distribuerar digitalnätet för marksänd TV kommer under maj månad i år att avsluta alla gamla MPEG2 överföringar vilket bland annat medför att SVT1 SD, SVT2 SD samt TV4 SD kommer gå över till HD och sändas okrypterat i det "gamla" formatet DVB-T/MPEG4. Detta gör att de även kommer fungera i äldre TV/boxar som inte har stöd för DVB-T2.
Var finns mer info?
Ja, det är riktigt. Du kan läsa mer här: http://www.cant.se/2021/03/03/uppdaterad-information-om-mpeg4-migration-i-marknätet-för-tv-45202595GoForIt skrev:
Det finns nog inget generellt svar på frågan annat än om TV:n inte stödjer HD har de sannolikt ingen inbyggd mottagare som klarar DVB-T/MPEG4 vilken är den standard de fria kanalerna kommer att sändas med. Sen finns det nog inget hinder att koppla på en box och ansluta den till TV:n med en enklare signalstandard såsom SCART om så finnes. Då sker nedskalningen i boxen och borde fungera på en gammal TV.J JohanLun skrev:
Ah, då ryker kanske marksänt, men fiber ska in ungefär samtidigt så det löser väl sig då den iallafall är "smart" så den har inbyggd netflix och SVT har jag för mig (vi kör det nu men via mobilt bredband).K Keeefan skrev:Det finns nog inget generellt svar på frågan annat än om TV:n inte stödjer HD har de sannolikt ingen inbyggd mottagare som klarar DVB-T/MPEG4 vilken är den standard de fria kanalerna kommer att sändas med. Sen finns det nog inget hinder att koppla på en box och ansluta den till TV:n med en enklare signalstandard såsom SCART om så finnes. Då sker nedskalningen i boxen och borde fungera på en gammal TV.
Är den så ny att den är "smart" så lär den med största sannolikhet ha stöd för MPEG4, det har ändå varit standard i rätt många år nu.J JohanLun skrev:
Fast är den såpass ny att den har fungerande smartfunktioner har den garanterat en tuner som stödjer formatet som man går över till. Bara för att dra till med något skulle jag säga att senare delen av 2000-talets allra flesta TV och boxar borde lira. Det är bara första generationens apparater med inbyggd digitaltv mottagare (DVB-T/MPEG2) som säger stopp.J JohanLun skrev: