Hej,
håller på och skall bygga ett hus. Kommer dras tv och nätverk.

Funderar dock på om man skall hoppa att dra tv kabel då jag inte ser någon nytta med det. Kommer aldrig sätta upp en antenn eller parabol. Kommer se allt via appar/chromecast som jag vill se. Kommer finnas möjlighet till IPTV men om man kommer använda det så kommer det behövas en IPTV box per rum ändå.

Nån som kan komma på någon anledning för att dra tv kabel som jag inte kan komma på ?

Enda anledningen jag kan komma på är om man skulle sälja huset i framtiden. Känns ju dock som tv via antenn uttag kommer försvinna ändå.

Dra tomrör iallafall till de ställen det kan tänkas finnas tv. Inte mycket extra jobb nu i byggnadsskedet.
En liten kökstv med en liten aktiv antenn som kan gömmas och de fria utbudet kanske inte är fel.

J
Med jämna mellanrum packar bredbandet ihop. Man kan då iofs streama via mobilen, men att ha en antenn så man kan se tex SVT nyheter utan att göra detta är inte fel (jag har förberett för detta men inte slutfört, vilket gör att när bredbandet trasslar, vilket inte är helt sällan iallafall flera gånger per år) så svär jag lite att jag inte kopplat in sladden på vinden...

På samma sätt resonerar jag om telefon. Fast telefon (via IP) är inte fel att ha på några ställen. Månadskostnaden är obefintlig. Bra med en telefon någon inte går iväg med tex om barnen är ensamma hemma, det börjar brinna etc.

Kalla mig gammalmodig, men när det är så enkelt att förbereda, varför inte?

Telefon- och antennkabel skulle jag skita i. Jag drog det när jag renoverade förra huset för 10-12 år sen, men det användes aldrig.
Däremot så skulle jag ha dragit gott om rör (20mm ?) för att dra ethernet och högtalarkabel i.

Nya huset vi flyttade till i somras har ingen antenn och jag har fortfarande inte skruvat upp parabolen (sa upp Canal Digital för ett par månader sen..). Streaming är så mycket smidigare och en Chromecast kostar mindre än en TV-antenn med tillhörande kabel...

• Gilla
islander
  • Laddar…
Jag tycker att det är aningen bökigare att slötitta med streaming än med antenn, mest för att jag måste byta app för att byta kanal. Har inte orkat engagera mig i att hitta en smidig lösning, finns annat att prioritera just nu. Sen ser jag hur vänner med barn måste jobba med administrationen, ungarna springer och vill ha hjälp att dra igång program hela tiden (barnprogram är korta), tycker det känns smidigare att låta barnkanalen rulla (därmed inte sagt att jag bara parkerar familjen vid tv och går därifrån, men det blir inte lika akut att tajma andra sysslor med programtider eftersom det fortsätter av sig självt).

Givet att insatsen för tv-uttag i ett allrum är mer eller mindre försumbar i sammanhanget ser jag ingen anledning att prioritera bort det.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J
Ganska tidigt lär sig barnen att sätta igång netflix själva, men strular nåt så är det bra att ha en fallback. Min fallback är "linjärTV" via fibern iofs, men skulle den vara "död" får det bli en DVD. Ganska mekigt att få fram. Kan se fördelen att en stressig morgon bara starta TVn på barnkanalen och låta det rulla... Några gånger har nåt i bredbandet strulat när jag varit bortrest, att då inte ha nån TV alls gör att jag blir support till frugan, hade jag haft antenn så hade jag helt enkelt sagt - surfa på mobilen, titta på "skogskanalerna", istället för att försöka felsöka via telefon (oftast funkar ju en vaktmästar-boot på router mm). Nu har jag köpt upp mig på Ubiquiti-prylar, så jag hoppas re-bootar ska vara ett minne blott, men igår så låg fibern (bredbandsbolaget) nere hela dagen tex.

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Marksänd TV är teknik som är i full driftsfas och det är långt kvar till en generell avveckling. Jag hade inte struntat i att dra in TV-antenn. Genom att bara plugga in antennen i en modern TV så får man tillgång till ett flertal kanaler utan extra kostnader. Även om du kanske inte använder funktionen så kanske andra (tom nästa ägare) vill göra det. Merkostnaden för att dra ett 20mm rör från taket till TV-platsen är också rätt liten.

Hemma hos oss är linjär-TV standarden. Genom att bara slå på barnkanalen så får barnen ett hyfsat varierat utbud av trevliga barnprogram, på helgerna är det skidor på TV (direktsändning) och kunskapskanalen brukar vara rätt bra för avslappnat slötittande på kvällarna. För vår det hemma så handlar TV ofta inte om något aktivt tittande (som det blir om man väljer att se ett streamat program eller film) utan om avslappning.

Telefonnät behöver man inte alls. Trådlöst (DECT) har inga nackdelar jämfört med trådtelefon. Ett cat6-nät kan också funka som telefonnät om man vill.

• Gilla
Kretikos
  • Laddar…
J
pelpet skrev:
Telefonnät behöver man inte alls. Trådlöst (DECT) har inga nackdelar jämfört med trådtelefon. Ett cat6-nät kan också funka som telefonnät om man vill.
Håller med om TV biten, men vill man ha ett komplement till mobilen av en eller annan anledning, så är det bra att ha ett par uttag, även om man ställer DECT telefoner i dem. Vissa gillar heller inte att tala i mobilen, utan vill ha trådbunden telefon (vi behöver inte djupdyka i om elöverkänslighet finns eller ej, utan bara konstatera att en kommande ägare kan efterfråga denna funktion).

Däremot håller jag med om att det räcker att dra tomrör / dosa till de olika ställena och sedan bestycka med antenn, telefon eller nätverk såsom man känner för. Men att inte dra rör alls och bara förlita sig på WiFi streaming tycker jag känns dumt, just för att det kan handla om några hundralappar för att få fram rör för trådbunden anslutning på en 4-5 olika ställen i huset...

• Gilla
islander
  • Laddar…
För att klargöra - man drar inte vanlig telefonkabel längre och sätter inte telefonjack. Vill man ha trådbunden telefon så använder man cat6 och Rj45-uttag. Sedan kopplar man in telefonen med en RJ45-RJ11-kabel.

Några sådana uttag är bra, man kan behöva ställa basen till en dect-telefon någonstans också.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Ska man dra rör kan man lika gärna dra in trådarna redan från början när det är enkelt att göra det. Skulle det vara stopp i någon böj när man i framtiden skulle vilja dra in kablarna så är det ingen höjdare. Inte minst om man tar den låga kostnaden i beaktande kablaget kostar några hundringar. Däremot kan man ju avvakta med "apparaterna" till dom ev behövs och det är ju dom som kostar en slant.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.