4 776 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
Strul med Bosch Series 8 (WTX8HKL9SN) Golvenhetsrengöring?
Köpte för 6 månader sedan en Bosch Series 8 tumlare med Autoclean (WTX8HKL9SN). Bosch marknadsför att golvenheten där allt ludd samlas behöver enbart tömmas upp till var 20e gång baserat på standardprogram bomull.
När dessa cykler gått får man en varning att göra rent golvenheten.
Är det någon som har haft problem med denna rengöring?
Själv följer vi instruktionen till punkt och pricka men får inte maskinen att nollställa larmet så det återkommer varannan cykel efteråt. Support har kopplats in och fick maskinen utbytt för man misstänkte fel, men exakt samma mönster upprepades på nya maskinen. Höll 21 cykler, rengöring gjordes och nu larm efter varannan gång.
Bosch enga kundservice säger att maskinen larmar med sådant mönster om den inte uppfattar att rengöring gjorts.
Nu menar den tekniska supporten att det inte föreligger tekniskt fel vilket säkert är korrekt, men ingen berättar hur man nollställer larmet och det står inget om det i instruktionsmanualen.
Någon med erfarenhet av denna maskin som upplevt samma eller knäckt koden hur larmet återställs?
Vi låter maskinen svalna 30 min, låter den stå på i ON och genomför rengöring enl instruktion. Torkar och sätter tillbaka och sedan stägner av enheten.
Vi kör med standardprogram bomull eller smart dry. Har inte kopplat in avloppsslangen utan kör med kondenstank. Maskinen står i utrymme avsedd för torktumlare och finns gott om luft runt om samt att rumstemeparturen överstiger inte 22 grader där den står.
Tack!
/Elias
När dessa cykler gått får man en varning att göra rent golvenheten.
Är det någon som har haft problem med denna rengöring?
Själv följer vi instruktionen till punkt och pricka men får inte maskinen att nollställa larmet så det återkommer varannan cykel efteråt. Support har kopplats in och fick maskinen utbytt för man misstänkte fel, men exakt samma mönster upprepades på nya maskinen. Höll 21 cykler, rengöring gjordes och nu larm efter varannan gång.
Bosch enga kundservice säger att maskinen larmar med sådant mönster om den inte uppfattar att rengöring gjorts.
Nu menar den tekniska supporten att det inte föreligger tekniskt fel vilket säkert är korrekt, men ingen berättar hur man nollställer larmet och det står inget om det i instruktionsmanualen.
Någon med erfarenhet av denna maskin som upplevt samma eller knäckt koden hur larmet återställs?
Vi låter maskinen svalna 30 min, låter den stå på i ON och genomför rengöring enl instruktion. Torkar och sätter tillbaka och sedan stägner av enheten.
Vi kör med standardprogram bomull eller smart dry. Har inte kopplat in avloppsslangen utan kör med kondenstank. Maskinen står i utrymme avsedd för torktumlare och finns gott om luft runt om samt att rumstemeparturen överstiger inte 22 grader där den står.
Tack!
/Elias
Vi har exakt samma maskin, den har vi kanske haft i 1½ år nu, och den har vi nog alltid gjort rent innan varningen (när man ser ludd i grovfiltret) och inte haft några problem alls med den.
Prova att försöka komma åt (försiktigt med en trasa) så lång in i maskinen ni kommer (bortanför det "blöta" filtret).
Nu ska jag göra stora rengöringen, och där stötte jag på problem. Man ska hålla en in anvisad knapp och... Där har vi nog ett problem i den Svenska manualen, och jag hoppas hitta det i den engelska (vilken knapp man också ska trycka in).
Prova att försöka komma åt (försiktigt med en trasa) så lång in i maskinen ni kommer (bortanför det "blöta" filtret).
Nu ska jag göra stora rengöringen, och där stötte jag på problem. Man ska hålla en in anvisad knapp och... Där har vi nog ett problem i den Svenska manualen, och jag hoppas hitta det i den engelska (vilken knapp man också ska trycka in).
Tack Knetha för svar!
Mitt inlägg skrev för ganska länge sedan, men till slut hittade vi och supporten felet. I manuelan står det att man skall tömma kondenstanken efter varje cykel, men det är också där vattnet tas ifrån för filtret så när den varnade för oss så tätt fanns inget vatten kvar att skölja filtret med till uppsamlarnodulen. Lösningen för oss var att när den varnar passar vi alltid på att göra en enkel maskinrengöring, och sedan fylla på kondenstanken med en basmängd varmt vatten. Då håller den upp till 15-20 cykler utan problem.
Mitt inlägg skrev för ganska länge sedan, men till slut hittade vi och supporten felet. I manuelan står det att man skall tömma kondenstanken efter varje cykel, men det är också där vattnet tas ifrån för filtret så när den varnade för oss så tätt fanns inget vatten kvar att skölja filtret med till uppsamlarnodulen. Lösningen för oss var att när den varnar passar vi alltid på att göra en enkel maskinrengöring, och sedan fylla på kondenstanken med en basmängd varmt vatten. Då håller den upp till 15-20 cykler utan problem.
K Knetha skrev:Vi har exakt samma maskin, den har vi kanske haft i 1½ år nu, och den har vi nog alltid gjort rent innan varningen (när man ser ludd i grovfiltret) och inte haft några problem alls med den.
Väcker liv i denna tråd igen med förhoppning om att få svar. Vi har precis köpt en lika dan torktumlare och min fråga är om det ska vara vatten kvar vid filtret när torktumlaren kört klart ett torkprogram? När jag tar ut filtret och ska rengöra det (filtret som sitter nere vid golvet) så är det en massa vatten kvar i botten på torktumlaren. Är det verkligen tänkt att det ska vara så? Känns som att det på sikt kommer kunna vara en jättebra tillväxtkälla för mögel och bakterier när det alltid är fukt kvar.
Min torktumlare står så till att jag har svårt att avgöra om den står helt i våg om man mäter farm-bak så det skulle kunna vara så att jag måste vinkla upp den lite i framänden för att vattnet ska rinna bak till pumpen. Men det är så mycket vatten kvar (säkert några mm djupt) att det inte känns som att det skulle vara lösningen.
Min torktumlare står så till att jag har svårt att avgöra om den står helt i våg om man mäter farm-bak så det skulle kunna vara så att jag måste vinkla upp den lite i framänden för att vattnet ska rinna bak till pumpen. Men det är så mycket vatten kvar (säkert några mm djupt) att det inte känns som att det skulle vara lösningen.
är det samma? en värmepumpstorktumlare?U Upp skrev:Väcker liv i denna tråd igen med förhoppning om att få svar. Vi har precis köpt en lika dan torktumlare och min fråga är om det ska vara vatten kvar vid filtret när torktumlaren kört klart ett torkprogram? När jag tar ut filtret och ska rengöra det (filtret som sitter nere vid golvet) så är det en massa vatten kvar i botten på torktumlaren. Är det verkligen tänkt att det ska vara så? Känns som att det på sikt kommer kunna vara en jättebra tillväxtkälla för mögel och bakterier när det alltid är fukt kvar.
då kan det bli så
Jag har exakt samma maskin och.. det landade en hel del vatten i botten en gång efter att jag kört ett lass och glömde att tömma vattnet upptill. Det upptäcktes först efter en vecka när det började lukta lite surt och jag misstänker att vattnet från det övre facket sipprar ner lite långsamt om man inte gör sig av med det direkt.U Upp skrev:Väcker liv i denna tråd igen med förhoppning om att få svar. Vi har precis köpt en lika dan torktumlare och min fråga är om det ska vara vatten kvar vid filtret när torktumlaren kört klart ett torkprogram? När jag tar ut filtret och ska rengöra det (filtret som sitter nere vid golvet) så är det en massa vatten kvar i botten på torktumlaren. Är det verkligen tänkt att det ska vara så? Känns som att det på sikt kommer kunna vara en jättebra tillväxtkälla för mögel och bakterier när det alltid är fukt kvar.
Spännande! Det var just detta som löste vårt problem att inte tömma övre tanken efter varje körning utan ha en mängd basvatten i hela tiden som kan användas för att skölja rent filtret nästa gång tumlaren körs. Nu upplever vi att tumlaren larmar cirka var 20e gång, och då gör vi maskinrengöring och rengöring av golvenheten.U Upp skrev:
Hej!
har samma maskin och vi upplever ofta larm.
När du nämner "maskinrengöring" vad innebär det då att du gör?
Vi tömmer filtret i botten, och det är liksom vatten kvar där, vilket jag förstår det som att det "ska" vara? Jag tror vår står helt i våg, men om den inte gör det vad skulle det isåfall innebära?
Vi tömmer filtret i botten, och det är liksom vatten kvar där, vilket jag förstår det som att det "ska" vara? Jag tror vår står helt i våg, men om den inte gör det vad skulle det isåfall innebära?
Vi gör en enkel maskinrengöring som finns som inbyggt program, se sid 49-50 i instruktionsmanualen.C cpt skrev:Hej!
Steg för steg gör vi följande som fortsatt funkar och larm kommer va var 20e gång:
När varning kommer - låt maskinen vara på och svalna typ 30 min.
1. Töm hela kondenstanken och gör rent lilla blå filtret samt där man kommer åt i tanken med typ diskborste.
2. Häll i 1,5-2 l varmt nytt fräscht vatten i kondenstanken.
3. Gör rent golvenheten och torka noga med den medföljande duken. Enheten är fortfarande påslagen sedan varningen kom.
4. Gör enkel maskinrengöring enl instruktion. Tar 25 min.
5. Stäng av och allt redo inför nästa omgång.
Gällande att det är vatten i golvenheten. Vi har samma. Maskinen ska luta mycket lätt bakåt då vatten ska rinna åt rätt håll. Normalt sätt för oss brukar första filtret vara helt torrt när larm kommer men det andra själva golvenheten är rätt klaggigt.
Tack!EStrandell skrev:
Vi gör en enkel maskinrengöring som finns som inbyggt program, se sid 49-50 i instruktionsmanualen.
Steg för steg gör vi följande som fortsatt funkar och larm kommer va var 20e gång:
När varning kommer - låt maskinen vara på och svalna typ 30 min.
1. Töm hela kondenstanken och gör rent lilla blå filtret samt där man kommer åt i tanken med typ diskborste.
2. Häll i 1,5-2 l varmt nytt fräscht vatten i kondenstanken.
3. Gör rent golvenheten och torka noga med den medföljande duken. Enheten är fortfarande påslagen sedan varningen kom.
4. Gör enkel maskinrengöring enl instruktion. Tar 25 min.
5. Stäng av och allt redo inför nästa omgång.
Gällande att det är vatten i golvenheten. Vi har samma. Maskinen ska luta mycket lätt bakåt då vatten ska rinna åt rätt håll. Normalt sätt för oss brukar första filtret vara helt torrt när larm kommer men det andra själva golvenheten är rätt klaggigt.
Fruktsallad
Medlem
· Västra Götaland
· 235 inlägg
Fruktsallad
Medlem
- Västra Götaland
- 235 inlägg
"Slå på apparaten, låt CRE-skärmen slockna, sedan tänds lysdioden i läge 1 (Bomull) på ratten och displayen visar som vanligt.K Knetha skrev:
Tryck och håll ner torkmålsknappen och vrid ratten 3 hack tills lysdioden tänds i läge 4 (Fintvätt),
Släpp sedan omedelbart torkmålsknappen."
Ni som precis hittat hit. Ni behöver inte tacka. Jag höll på att förlora förståndet i 4,5 år och kunde inte få CP1 att tända sig. Det gick inte att göra enkel maskinrengöring då jag inte kunde programera in det som kräves eftersom manualen var otydlig både på svenska och engelska. Så hemligheten är alltså att inte hålla in knappen för länge utan vara snabb som attan och släppa den så fort man ställt ratten på fintvätt.
Tack!!!! Jag har blivit galen på både torktumlaren och manualen i fem år varje gång jag ska göra rengöringen för att jag inte fattar hur jag ska få till det här. Har ringt supporten som inte heller förstår varför det inte går. Ofta har det till slut av slumpen lyckats efter 10-15 försök att göra som manualen säger. Nu vet jag äntligen hur man faktiskt ska göra. 😅Fruktsallad skrev:
"Slå på apparaten, låt CRE-skärmen slockna, sedan tänds lysdioden i läge 1 (Bomull) på ratten och displayen visar som vanligt.
Tryck och håll ner torkmålsknappen och vrid ratten 3 hack tills lysdioden tänds i läge 4 (Fintvätt),
Släpp sedan omedelbart torkmålsknappen."
Ni som precis hittat hit. Ni behöver inte tacka. Jag höll på att förlora förståndet i 4,5 år och kunde inte få CP1 att tända sig. Det gick inte att göra enkel maskinrengöring då jag inte kunde programera in det som kräves eftersom manualen var otydlig både på svenska och engelska. Så hemligheten är alltså att inte hålla in knappen för länge utan vara snabb som attan och släppa den så fort man ställt ratten på fintvätt.
Klicka här för att svara