Byggahus.se
Hej,

Håller på att renovera min lägenhet och har tagit bort några garderober plus en vägg. I taket är det en lättare/inte så grov struktur men där garderoberna stod var det sandgrängat (skulle jag tro, var i alla fall väldigt "sandigt"). Spacklade över detta med grovspackel och målade sedan över det. Färgen blev uniform och fin, men man ser skillnad i strukturen mellan det vanliga taket och där garderoberna och väggen stått. Hur fixar man detta på bästa sätt? Behöver inte se precis likadant ut, men när det är en helt slät del som är typ 0.5-1 kvadratmeter stor och resten av taket är knottrigt/struktur så ser man det ganska lätt.

Fick tips om att lägga på spackel, blöta en roller med långt hår och rolla över spacklet men det blev nästan ingen skillnad.

Någon här som har något bra tips?

Vi hade exakt samma problem i vår hall när vi tog bort två garderober och en kort vägg.

Det finns något som heter strukturfärg som vi köpte och målade med (tyvärr fanns det bara i stor hink och behövde typ 2-3 dl), typ färg med inblandad sand. Man kan späda den med vatten i olika grad för att få "rätt" struktur och sedan rolla på, så det stämmer med ditt övriga tak. Det dryga var att det egentligen inte gick att utvärdera resultatet förrän efter målning. Det tog oss några försök med strukturfärg, ev lite spackel och sedan vit färg + torktider för att bli nöjda, men det gick!

Vi hade även en höjdskillnad på ca 1 cm. Den var lite svårare att dölja, ville inte spackla över hela ytan. Gjorde en insats i ytterkanten på 10-15 cm för att få en mjukare övergång och fick sedan vara lite kreativ när man väljer belysning så inte skillnaden framhävs. Svårare än man kan tro! :D

• Gilla
E-R
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Vi hade exakt samma problem i vår hall när vi tog bort två garderober och en kort vägg.

Det finns något som heter strukturfärg som vi köpte och målade med (tyvärr fanns det bara i stor hink och behövde typ 2-3 dl), typ färg med inblandad sand. Man kan späda den med vatten i olika grad för att få "rätt" struktur och sedan rolla på, så det stämmer med ditt övriga tak. Det dryga var att det egentligen inte gick att utvärdera resultatet förrän efter målning. Det tog oss några försök med strukturfärg, ev lite spackel och sedan vit färg + torktider för att bli nöjda, men det gick!

Vi hade även en höjdskillnad på ca 1 cm. Den var lite svårare att dölja, ville inte spackla över hela ytan. Gjorde en insats i ytterkanten på 10-15 cm för att få en mjukare övergång och fick sedan vara lite kreativ när man väljer belysning så inte skillnaden framhävs. Svårare än man kan tro! :D
Tack för svaret!

Jag gjorde som så att jag blandade Husfix väldigt löst ich använde sen en vanlig pensel för att "dutta" dit struktur i taket. Därefter slipade jag ner topparna lätt och målade. Det blev förvånansvärt bra, ser kanske lite strukturskillnad mellan de två områdena men eftersom jag "fjädrat ut" den nya strukturen en bit in i den befintliga så smälter den in rätt så bra.

Det ser i alla fall mycket bättre ut än tidigare då det var struktur i vissa partier och helt slätt i andra.

• Gilla
Genomklok
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.