1 691 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Strömuttag utomhus
Hej,
Jag har köpt ett 60-tals hus i betong och tegel med källare i halva huset. Den saknar uttag utomhus bortsett från en konstig skarv.
Funderar på att köpa en robotgräsklippare som kräver ett uttag.
Min fråga är hur drar elektrikern kabeln? Drar han den upp från källaren och går via vinden till andra sidan huset eller går han runt huset på utsidan på något sätt eller något annat vis? Drar man ut en ny grupp/kabel eller borrar de sig ut via någon befintlig kanal/grupp?
Jag har egentligen behov av flera uttag utomhus och behöver lite info för att planera var man kan ha flera uttag.
Har någon bra koll på detta?
Mvh
Jag har köpt ett 60-tals hus i betong och tegel med källare i halva huset. Den saknar uttag utomhus bortsett från en konstig skarv.
Funderar på att köpa en robotgräsklippare som kräver ett uttag.
Min fråga är hur drar elektrikern kabeln? Drar han den upp från källaren och går via vinden till andra sidan huset eller går han runt huset på utsidan på något sätt eller något annat vis? Drar man ut en ny grupp/kabel eller borrar de sig ut via någon befintlig kanal/grupp?
Jag har egentligen behov av flera uttag utomhus och behöver lite info för att planera var man kan ha flera uttag.
Har någon bra koll på detta?
Mvh
Beroende på dina krav så drar han på det viset det blir säkert och bra för dig och dina behov bara du kan tala om dessa.
Tråkigt svar, men det beror helt och hållet på förutsättningarna på plats.
Eftersom du vill ha fler uttag utomhus kan det t.ex. vara lämpligt att kabeln vidarematas från ett uttag till nästa, då kan dragningen från elcentralen ut till första uttaget kanske bli betydligt enklare.
Eftersom du vill ha fler uttag utomhus kan det t.ex. vara lämpligt att kabeln vidarematas från ett uttag till nästa, då kan dragningen från elcentralen ut till första uttaget kanske bli betydligt enklare.
Det borde bli en eller flera nya grupper som går smidigaste vägen från centralen lite beroende på vad det är troligt ska kopplas in.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Är det i första han roboten som behöver ström så kan man ha transformatorn inne och kabeln ut klämd i fönster eller dörr. Både jag och syster har det så.
jodå vi har uttag ute också men på lite fel ställen.
Protte
jodå vi har uttag ute också men på lite fel ställen.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Kan ge mig den på att elektrikern tittar efter närmsta uttag på insidan och drar från det ut genom väggen.
Protte
Protte
Beror väl också på om det finns jordfelsbrytare eller inte, eller om man vill ha en extra (jordfelsbrytare eller personskydd brytare) för uttagen ute.
Vad är det för stil på källaren? Skulle det vara okay med uanpåliggande kabel från elcental och ut genom vägg på lämpligt ställe?
Det finns elektriker som är fantastiskt duktiga på att trolla bort kablar.
Hur snygg eller dolt (inomhus) behöver det göras?
Vad är det för stil på källaren? Skulle det vara okay med uanpåliggande kabel från elcental och ut genom vägg på lämpligt ställe?
Det finns elektriker som är fantastiskt duktiga på att trolla bort kablar.
Hur snygg eller dolt (inomhus) behöver det göras?
Jag har inga speciella krav så, bara det ser någorlunda bra ut. Problemet är att källaren med centralen är i andra änden av huset än den som jag behöver uttaget i. Inget bra uttag så att ta strömmen ifrån, kanske om man går rakt igenom betongblock och puts på andra sidan så kommer man ganska nära. Har tyvärr riktig dum layout varför jag undrar om elektrikern kan gå rakt upp till vinden och sedan gå vidare via vinden på något sätt typ via flexislang kanske.
Huset är envånings med ganska platt tak, så kanske inte det lättaste heller.H Hborg skrev:Jag har inga speciella krav så, bara det ser någorlunda bra ut. Problemet är att källaren med centralen är i andra änden av huset än den som jag behöver uttaget i. Inget bra uttag så att ta strömmen ifrån, kanske om man går rakt igenom betongblock och puts på andra sidan så kommer man ganska nära. Har tyvärr riktig dum layout varför jag undrar om elektrikern kan gå rakt upp till vinden och sedan gå vidare via vinden på något sätt typ via flexislang kanske.
Klicka här för att svara