2 395 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Strömställare
Hej, en liten fråga, har en bekant som har köpt en armatur med kabel och gjuten jordat kontakt, nu ska han montera dit en brytare, en vanlig liten brytare mitt på sladden, brytaren är för jordad kabel sa elektrikern, men han fick absolut inte klippa av jorden, enligt elektrikern ska han skala kabeln och klippa fas, N och låta jorden vara hel från armatur till stick kontakt.
Jag har aldrig hört detta innan, har inte hittat några föreskrifter om detta heller, är detta något som någon behörig elektriker vet något om!?
MVH J
Jag har aldrig hört detta innan, har inte hittat några föreskrifter om detta heller, är detta något som någon behörig elektriker vet något om!?
MVH J
Armaturen är "godkänd" som en enhet, gör han åverkan på den tex. sätter dit en brytare är armaturen inte längre "godkänd".
Att göra mittuppskalning för att sätta dit en sladdströmbrytare är i mitt tycke ett bra förfarande, för låter man jorden gå hel så minskar man risken att den ska försvinna
Att göra mittuppskalning för att sätta dit en sladdströmbrytare är i mitt tycke ett bra förfarande, för låter man jorden gå hel så minskar man risken att den ska försvinna
Klicka här för att svara