2 645 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Strömställare balkong och kabeldimensioner
Var ute och köpte lite material igår.
Det blev 1,5 dosor från Schneider som jag sett folk pratat gott om här på forumet.
Nu sitter jag och funderar lite på hur man fäster dem på bästa sätt. Jag hade ju tänkt sätta dem i samma nivå som regeln, så här:
och använda hole-in-one till dosfräsen sedan. Då blir det en glipa på 14mm i mitt fall då jag ska ha panel framför. Detta gör väl ingenting, det är väl bara att använda tillräckligt långa dosskruvar och kanske en påbyggnadsring, eller tänker jag fel?
Jag blir bara fundersam för att om man använder regelfästet så hamnar den en bit framför:
så att den hamnar i nivå med en gipsskiva framför gissar jag. Men hur gör man hål då, mäter och borrar innan man sätter upp skivan? Detta verkar en del krångligare. Hur "ska" man göra?
Det blev 1,5 dosor från Schneider som jag sett folk pratat gott om här på forumet.
Nu sitter jag och funderar lite på hur man fäster dem på bästa sätt. Jag hade ju tänkt sätta dem i samma nivå som regeln, så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och använda hole-in-one till dosfräsen sedan. Då blir det en glipa på 14mm i mitt fall då jag ska ha panel framför. Detta gör väl ingenting, det är väl bara att använda tillräckligt långa dosskruvar och kanske en påbyggnadsring, eller tänker jag fel?
Jag blir bara fundersam för att om man använder regelfästet så hamnar den en bit framför:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
så att den hamnar i nivå med en gipsskiva framför gissar jag. Men hur gör man hål då, mäter och borrar innan man sätter upp skivan? Detta verkar en del krångligare. Hur "ska" man göra?
Produkter som diskuteras: "hole-in-one"
Hole-in-One
Hole In One underlättar arbetet med att montera plattor och paneler över el- och VVS-dosor genom sitt patenterade magnetsöksystem. Systemet är designat för att göra det enklare att hitta och montera dolda el- och VVS-dosor, och är särskilt
Läs mer
Dosan ska flyta i liv med färdig vägg. Man använder HoleInOne som man sätter i dosan ställer skivan på plats och fäster den med några skruvar sedan borrar du. ELLER så mäter di vart hålet ska vara och borrar innan du sätter upp skivan, är du noga är det inga problem. ska du ha panel på gipset behöver du inte vara så väldigt noga med hålet i gipset.
Redigerat:
Jag tyckte det verkade knepigt att sätta skivan på plats på ett bra sätt när dosan sticker ut. Men det är väl för att jag tänkte just "sätta" och inte "ställa" som du skrev. Nu klarnar det...tack!elmont skrev:Dosan ska flyta i liv med färdig vägg. Man använder HoleInOne som man sätter i dosan ställer skivan på plats och fäster den med några skruvar sedan borrar du. ELLER så mäter di vart hålet ska vara och borrar innan du sätter upp skivan, är du noga är det inga problem. ska du ha panel på gipset behöver du inte vara så väldigt noga med hålet i gipset.
Jag tänkte skippa gips och sätta spontad panel (moelven rough) direkt på reglarna.
Blir kanske svårare att hålla en sådan på plats så jag får väl antingen mäta eller sätta fast dosan och panelen lite provisoriskt och sedan ta bort och vända på dosan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden