17 902 läst ·
100 svar
18k läst
100 svar
Strömspik slog ut värmepannan men försäkringen täcker inte
https://sverigesradio.se/artikel/hundratals-hushall-i-vemdalen-har-fatt-elutrustning-forstord
Läser man här verkar det vara hans egna hemförsäkring som säger nej.
Läser man här verkar det vara hans egna hemförsäkring som säger nej.
Ja alltså- till att börja med så blir det ju ingen "strömspik" om inte det finns något som orsakar en "spänningsspik", dvs att man kopplar på spänning så att spänningen i kopplingspunkten är för hög av någon anledning, vilket kan vara möjligt precis i inkopplingsögonblicket. -- Men det borde man ju ta reda på innan man skriver artikeln! Det blir ju ingen ström utan motsvarande spänning.S SNf skrev:
Nej det är konsekvensen av ett jordfel på 220 kV nätet som skapat en lokal ö-drift där det pga stor lokalgenerering typ vindkraft gett både stor frekvensavdrift upp mot 60 Hz och stort överskott reaktiv effekt med påföljande spänningsstegring ca: 30%. Har alltså inget med återinkoppling att göra snarare brister i skydd för avsnittet där lokala eldistributörerna var anslutna mot stamnätet.C cpalm skrev:
Dina skydd hade ev klarat felet genom att lösa mätarsäkringar men ändå tveksamt eftersom det låg på överspänning en ganska lång tid där.
Se där, det fanns en mer tekniskt korrekt förklaringGK100 skrev:
Min poäng så klart att någon längs vägen ansett att allmänheten inte klarar av att ta till sig en sådan komplicerad beskrivning och istället valt att översätta det till att det handlade om en strömspik, som ju alla lekmän förstår vad det är
Har ju samma Elrond-skydd som dig, och om jag förstått deras produktbeskrivning så skall de kortsluta matningen och lösa mätarsäkringarna vid "långvarig" överspänning.
Är det någon som vet eller någon dokumentation på hur stor (strömspiken ) höjningen var och hur lång tid den varade. Det är nog en viktig faktor i det hela. Men går det få ut detta ,Tja lätt att radera , men bör finnas i någon logg hos någon som har med nät och lev av el. Ingen av dessa vill nog tillstå att ligger på deras sida.
Ja att du får skadestånd från staten gäller tyvärr bara om du är våldtäktsman..K karlmb skrev:
https://www.allas.se/samhalle/petra...5000-i-skadestand-far-mig-att-ma-illa/7867673
Det var en hel bunt som fick det för att det tidigare inte var tillåtet att ha två kön.
I området jag bor i har detta hänt, fast innan jag flyttade hit. Där gjorde E.ON något jobb, men klantade sig och slog ut varenda frånluftvärmepump i området. Inte alls så många som 2 000 drabbades, men till slut stod E.ON iaf för att laga alla pumpar. Det är ett nybyggt område så det fanns inga gamla pumpar.
Som husägare har man fått lära sig att hemförsäkring inte är något att räkna med merän möjligen om huset brinner ner. De lyckas alltid hitta någon anledning till varför försäkringen inte täcker skadan. Oftast handlar det om ålder oavsett hur bra skick eller funktionsduglig objektet är.
Mellan två företag kan vilket avtal som helst finnas. Ansvarsuppdelningen dem mellan är inte självklar därför.Maskintok skrev:"Strömspiken uppstod efter att man drog igång strömmen igen hos Svenska Kraftnät, detta efter att ett elavbrott hade skett. Det uppstod en stor tillfällig spänningshöjning som gjorde att 2 000 kunder bland annat fick kortslutning i sina elmätare."
Då är ju svenska Kraftnät vållande till skadan.. Så varför skulle någon annan betala för vad svenska Kraftnät ställt till med?
Nja utifrån texten från redaktionen så skulle SVK ensamt ha orsakat och hållits ansvarigt för det som skett..elpaco skrev:
varför detta skedde är oklart i denna text.
samt vem som ändå har ansvaret för detta och hur eller av vem skadekravet skall betalas...