Behöver något liknande denna till sommarstugan pga att efter strömavbrott så startar fibermodemets wifi-del så långsamt att några av mina "smarta" enheter tröttnar och hinner lägga ner verksamheten. De tröttnar helt enkelt på att leta efter ett wifinät som inte kommit upp ännu och slutar efter en tid försöka, och förblir därför offline. Irriterande, och det händer inte alltid, men tillräckligt ofta för att det ska vara ett problem.

Det finns givetvis flera sätt att lösa det på men just nu är jag intresserad av en fördröjningsenhet som kan stoppas i ett vanligt vägguttag, och som jag kan ansluta ett vanligt grenuttag till. Mina smarta enheter ansluts i sin tur då till grenuttaget. Vill ha allt flyttbart, ingen fast installation, 230V, 10A räcker. Jag kopplar in alltsammans när jag åker från stugan och kopplar ur det när jag anländer. Någon som vet?

fördröjning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En shelly "plug s" (eller liknande) borde lösa det.

Sätt power on state till OFF, sen en timer på 5 min som sätter output till ON.

Det måste jag kika på :-)

Få se nu, har ju erfarenhet av ett antal olika smarta pluggar, Zigbee, Tapo, mfl, men har inte testat just Shelly eller den konfiguration du föreslår. Har jag fattat det hela rätt nu?

Power On Default Mode sätts till OFF, i och med detta så stängs Shellyn automatiskt av så snart strömmen återkommer efter strömavbrottet.
Timern har dock konfigurerats till Auto On 300 (sekunder), och den automatiska avstängningen i steget ovan, direkt efter att strömavbrottet är över, triggar då Timern som slår på efter 5 min? Och sen förblir enheten på till nästa strömavbrott, om jag inte omkonfigurerar via tex WiFi?

Ska se om jag kan testa om det fungerar så här på Tapo, det är vad jag har tillgängligt just nu. Kan inte testa på Shelly fn. Intressant.

Kollade just, Tapo P115 har inte den Timer-funktionen. Inte heller en annan plug jag har hemma. Ska kika på fler. Är detta med Timer Auto On unikt för Shelly S?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.