4 884 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Strömförande apparater
Idag gick jag förbi en av mina ojordade elradiatorer med min Phasen-penna i handen. När jag gick förbi sken den upp för fullt! Jag tänkte att eftersom elementet var från 60-talet och var ojordat så kunde det mycket väl vara strömförande. Jag kortslöt elementets plåt med jord, och visst, ett stort gnistmoln från elementet och så löste jordfelsbrytaren ut. Jag började fundera på ifall fler saker var strömförande så jag gick runt i huset och testade alla mina element med Phasen, och se, alla element gav utslag utom två stycken! Dessutom ger alla ojordade lampor av metall utslag, och det verkar väl osannolikt att allting skulle vara strömförande?! Eftersom jord inte ens är framdraget så kan det inte vara så att den händige förra ägaren förväxlade jord med fas någonstanns!! Jag är väldigt fundersam, tacksam för svar om vad det kan bero på! /Erik
Gamla element kan nog mycket väl ha fått kortslutning till chassiet.
När det gäller lamporna så prova att vänd på stickproppen, om du fortfarande får utslag så är det mer så att den pryl du använder ger utslag för bara 'närheten' av ström, det är normalt.
Det enda säkra sättet att mäta är att mäta med en mätare med två anslutningsledningar, en mot nolla eller jord och en mot det föremål man vill mäta på. Dessa "pennor" och liknande litar jag inte något vidare på faktiskt.
När det gäller lamporna så prova att vänd på stickproppen, om du fortfarande får utslag så är det mer så att den pryl du använder ger utslag för bara 'närheten' av ström, det är normalt.
Det enda säkra sättet att mäta är att mäta med en mätare med två anslutningsledningar, en mot nolla eller jord och en mot det föremål man vill mäta på. Dessa "pennor" och liknande litar jag inte något vidare på faktiskt.
Testpennan du använder känner av magnetfältetet runt strömförande ledare. Komb.instrumenten för regelsökning, rör och el sökning har samma funktion när du ställer in det för att leta strömförande ledningar men Phasen pennan har bättre precision så du kan kolla enskilda ledningar/faser. Inget för att leta jordfel med men bör ge utslag om ett element blivit strömförande.
Jo, jag vet, Phasen är inte helt att lita på. Skall kolla med multimeter också. Men sen har jag ett väldigt skumt problem; Stickproppen som elementet bar var varm och helt svartbränd runt fas ,dock ej på nollan och jord finns ju inte. Jag tänkte att det kunde varit ett glapp i stickproppen som gett ljusbågar, men det var det inte, ledarna var ordentligt ihoptvinnade och så. Det verkade som om det helt enkelt flytit fram för stor ström genom fas, men om det vore en traditionell kortslutning borde väl även nollan varit bränd och säkringen gått? Och om kortslutningsströmmen hade tagit vägen någon annanstans (elementet var ju strömförande) t.ex. genom väggen borde ju jordfelsbrytaren löst!
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Det fenomenet har jag sett, antagligen så har du dålig kontakt i vägguttaget, kan vara värt att byta ut det.
Det trodde jag också, men den blir varm även efter bytet?! Nu blir det ett nytt element istället. Och på sikt en omdragning av elen, förre ägaren verkade vara en självlärd jäkel...hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Pratar vi om det element som du konstaterat att det är isolationsfel på?
För i princip så kan det ju vara så att du har isolationsfel mellan värmetråden och plåten i elementet på mer än ett ställe, då är ju en del av tråden kortsluten så att strömmen kan ta en "genväg". I så fall så sjunker ju resistansen i elementet och du får för hög effekt (=för hög ström). Om den överströmmen inte är för extrem så löser inte säkringen ut trots att det är aldeles för hög ström. En gammal porslinssäkring skall ex. tåla dubbla märkströmmen i en timme har jag för mig. Vet inte hur motsvarande värden ser ut för moderna säkringar.
Det är också så att om du inte har bytt ut den stickkontakt som hade blivit varm och förkolnad, så kan det vara så att du har krypströmmar i själva kontakten. Den förkolnade plasten leder ström, fast lagom dåligt så att det blir som ett mostånd som blir varmt.
För i princip så kan det ju vara så att du har isolationsfel mellan värmetråden och plåten i elementet på mer än ett ställe, då är ju en del av tråden kortsluten så att strömmen kan ta en "genväg". I så fall så sjunker ju resistansen i elementet och du får för hög effekt (=för hög ström). Om den överströmmen inte är för extrem så löser inte säkringen ut trots att det är aldeles för hög ström. En gammal porslinssäkring skall ex. tåla dubbla märkströmmen i en timme har jag för mig. Vet inte hur motsvarande värden ser ut för moderna säkringar.
Det är också så att om du inte har bytt ut den stickkontakt som hade blivit varm och förkolnad, så kan det vara så att du har krypströmmar i själva kontakten. Den förkolnade plasten leder ström, fast lagom dåligt så att det blir som ett mostånd som blir varmt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
