6 147 läst ·
32 svar
6k läst
32 svar
Strömbrytare/vägguttag kombi
Jag skulle plocka ihop:
Kombinationsram renvit 1849208
STRÖMST TR/1-POL INF U KLOR RV 1848621
(denna med skruvanslutning är lite dyrare än 1-P/TRAPPBR. SNABB RS16 RENVIT 1848721, men bygger inte lika mycket på djupet, jag tror att bägge får plats i en 21 mm förhöjningsram, men det brukar vara trångt nog, så jag skulle i första hand lägga ett par tior mer på den jag fetade och ha mindre risk för krångel sen)
Sen ska du kanske ha en kronbrytare eller dubbeltrapp istället, då får du välja rätt bland dem.
Sen skulle jag faktiskt välja VÄGGUTTAG 1-V JORDAT M LOCK 1820278, som är ett Schneider EXXACT uttag, som har ett lock. Det passar bra i ELKOS kombinationsram, jag har satt upp just denna kombo ett par gånger.
Det känns som lite bättre att uttaget i ett badrum inte är fullt lika lättåtkomligt.
Och ska allt monteras utanpåliggande dvs uttaget i befintligt doshål och strömbrytaren över, under eller vid sidan om, så behövs en förhöjningsram, FÖRHÖJNINGSRAM 2-FACK 20MM RV 1849242.
Alternativet är att du fäller in en ROTdosa precis bredvid, och först kollar ordentligt åt vilket håll det går rör med ledare i, man kan behöva sätta den åt sidan, lättast är det ju att välja ett håll där det inte ens finns oanvända stutsar.
Att göra denna operation, särskilt ifall det är kakel, kräver ju att man har nått en viss nivå av hantverkskicklighet och känsla, gärna som elektriker, jag tycker själv att det är typ krångligt nog.
Men i såfall behöver du inte förhöjningsramen, utan istället en ROTdosa av en typ man gillar att arbeta med.
Slutligen, tätningssats?
Jag hoppas ju att strömbrytaren sitter så pass bra till att tätningssatsen inte behövs, för annars tycker jag att vi har större problem än avsaknad av denna.
Kombinationsram renvit 1849208
STRÖMST TR/1-POL INF U KLOR RV 1848621
(denna med skruvanslutning är lite dyrare än 1-P/TRAPPBR. SNABB RS16 RENVIT 1848721, men bygger inte lika mycket på djupet, jag tror att bägge får plats i en 21 mm förhöjningsram, men det brukar vara trångt nog, så jag skulle i första hand lägga ett par tior mer på den jag fetade och ha mindre risk för krångel sen)
Sen ska du kanske ha en kronbrytare eller dubbeltrapp istället, då får du välja rätt bland dem.
Sen skulle jag faktiskt välja VÄGGUTTAG 1-V JORDAT M LOCK 1820278, som är ett Schneider EXXACT uttag, som har ett lock. Det passar bra i ELKOS kombinationsram, jag har satt upp just denna kombo ett par gånger.
Det känns som lite bättre att uttaget i ett badrum inte är fullt lika lättåtkomligt.
Och ska allt monteras utanpåliggande dvs uttaget i befintligt doshål och strömbrytaren över, under eller vid sidan om, så behövs en förhöjningsram, FÖRHÖJNINGSRAM 2-FACK 20MM RV 1849242.
Alternativet är att du fäller in en ROTdosa precis bredvid, och först kollar ordentligt åt vilket håll det går rör med ledare i, man kan behöva sätta den åt sidan, lättast är det ju att välja ett håll där det inte ens finns oanvända stutsar.
Att göra denna operation, särskilt ifall det är kakel, kräver ju att man har nått en viss nivå av hantverkskicklighet och känsla, gärna som elektriker, jag tycker själv att det är typ krångligt nog.
Men i såfall behöver du inte förhöjningsramen, utan istället en ROTdosa av en typ man gillar att arbeta med.
Slutligen, tätningssats?
Jag hoppas ju att strömbrytaren sitter så pass bra till att tätningssatsen inte behövs, för annars tycker jag att vi har större problem än avsaknad av denna.
Men det där är fjällvit, dvs RAL2010, ungefär ncs s0502-y.Farbror_Seb skrev:
Men detta är samma i renvit
1848678
Men jag ska också säga att detta var nytt för mig, jag har inte hittat dessa uttag med lock förut, åtminstone inte i renvit, så antingen har jag missat eller så är det en relativt ny produkt.
Och då ska du naturligtvis välja detta istället för Schneider-uttaget jag skrev om tidigare, jag har för mig att det missar höjden i ramen med typ en halv mm, inget som nästan någon upptäcker, men helt rätt höjd är ju förstås bättre.
Fan vad stiligt!
Jag tänker inte försöka mig på att fälla in en rot-dosa intill, -det är bra att ha självinsikt ibland.. Grymt att du va skarp och såg att jag tog fel färg på lock-uttaget också!
Jag tänker inte försöka mig på att fälla in en rot-dosa intill, -det är bra att ha självinsikt ibland.. Grymt att du va skarp och såg att jag tog fel färg på lock-uttaget också!
Klicka här för att svara