Sök på "rotdosa" på Classe hittar du tre andra varianter.
 
Sätt en förhöjningsram E1845632, en kombiram E1845606, ett enkelt infällt uttag E1841417, där dosan sitter och brytaren E1840621 med skruvanslutning i andra facket. Själv föredrar jag ELKOs ;)
 
  • Gilla
Farbror_Seb
  • Laddar…
Tack för alla fina tips.
Så här blev det:

Nyinstallerad vit strömbrytare och eluttag på en vägg med strukturerad tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hnurre och 2 till
  • Laddar…
ELKO RS :ok:som att jag skulle gjort det själv.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Mikael_L
Det blev alltså att fälla in en ROT-dosa?
Snyggast så.

Visst drog du fram en jordledare, och kollade att den är ansluten "hela vägen"?
L Lars48 skrev:
Tack för alla fina tips.
Så här blev det:

[bild]
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det blev alltså att fälla in en ROT-dosa?
Snyggast så.

Visst drog du fram en jordledare, och kollade att den är ansluten "hela vägen"?
Jo, Rot dosa blev det. Skyddsjord fanns till lampan. Vid test gick jfb då var den tydligen ansluten.
 
tommib
L Lars48 skrev:
Jo, Rot dosa blev det. Skyddsjord fanns till lampan. Vid test gick jfb då var den tydligen ansluten.
Det är inte ett tillförlitligt test av skyddsjordskontinuitet!

Om du ska verifiera skyddsjordens kontinuitet mäter du resistens mot känd jord, oftast elcentralens PE-skena eller en skruv på centralen som garanterat har kontakt med PE.

Ett exempel på felfall här är att skyddsjordledaren har jordkontakt via något annat, t.ex. en skruv som är dragen genom ett rör. Jaja, det är ett osannolikt felfall, men poängen är att man inte testar skyddsjordens kontinuitet genom att lösa ut JFB.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
R Ragnar_AT skrev:
Det finns även brytare + jordat uttag för enkel dosa men de är lite mindre vanligt.

[länk]

[länk]
Mycket bra !
Det var just sånt jag var ute efter. Men man kan inte percis köpa de hos byggvaruhus.
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Mycket bra !
Det var just sånt jag var ute efter. Men man kan inte percis köpa de hos byggvaruhus.
Ingen i hela världen köper sådana plus att dem är skit fula:rofl: .. (1970 har vart)
 
”de”. Sedan har man ju lite olika syn på vad som är snyggt.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
E elmont skrev:
Sätt en förhöjningsram E1845632, en kombiram E1845606, ett enkelt infällt uttag E1841417, där dosan sitter och brytaren E1840621 med skruvanslutning i andra facket. Själv föredrar jag ELKOs ;)
Det är visserligen 8 år sen du skrev i den här tråden, men jag hoppas du är lika vass och kan svara på hur du skulle göra (vilka ramar, brytare, osv) om du skulle göra samma sak som originaltråden, fast i ett badrum? :)
 
Mikael_L
Samma saker typ, men kanske färganpassat till badrummet.
Åtminstone om det är riktigt vitt kakel så skulle jag välja den nya serien av ELKO RS, som heter renvit, och saknar gult inslag.

Dessa "stockholmsvita" med ca 2% gult i tonen, ser gamla och nikotinskadade ut från första sekunden om man sätter dem mot kritvitt kakel, så med serien renvit så slipper man detta.

Eller med Schneider EXXACT, de är också helt vita utan gul ton.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Ok, men rekommenderar du att lägga till tätningssats (1840581) också? Funderade på uttag med lock (1841421), men det ger ju inte mer skydd än för syns skull kanske.

Håller helt med dig om färgen för övrigt, hade redan plockat ihop en korg med just Renvit-serien! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.