Hej,

Elektrikern har satt upp och fakturerat för 5g1.5 vid utanpåliggande strömbrytare och utanpåliggande vägguttag från en kopplingsdosa. Varför har han inte använt 3g1.5 och kopplat som min bild nedan?

• Schematisk illustration av elektrisk koppling med kopplingsdosa, 1-pol strömbrytare och vägguttag med kablar märkta L, Jord, N.
Det får du nog fråga elektrikern om. Han är den ende som vet.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
E
T Tacobob skrev:
Hej,

Elektrikern har satt upp och fakturerat för 5g1.5 vid utanpåliggande strömbrytare och utanpåliggande vägguttag från en kopplingsdosa. Varför har han inte använt 3g1.5 och kopplat som min bild nedan?
Som du ritat går inte få fast spänning till uttaget, listigare hur din elektriker gjorde. De PE-isolerade kablarna är så tunna idag att det inte spelar någon roll och kostnadsmässigt kan den stumpen väl knappt påverka.

E El-Löken66 skrev:
Som du ritat går inte få fast spänning till uttaget, listigare hur din elektriker gjorde. De PE-isolerade kablarna är så tunna idag att det inte spelar någon roll och kostnadsmässigt kan den stumpen väl knappt påverka.
Nej det påverkade inte priset särskilt mycket. Jag var bara intresserad av varför. Men det kan säkert vara för att få konstant spänning till uttaget. Tack för svaren.

E
T Tacobob skrev:
Nej det påverkade inte priset särskilt mycket. Jag var bara intresserad av varför. Men det kan säkert vara för att få konstant spänning till uttaget. Tack för svaren.
PEX-isolerade, skulle det stå men stavningskontroll ändrat detta!

T Tacobob skrev:
Hej,

Vill du att strömbrytaren skall styra vägguttaget ??

Man kan ju göra trappkoppling om man har lite fler trådar (ifall man skulle vilja ha det i framtiden...).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.