Hej!

Jag har belysning i ett förråd som drivs av 12 V. Jag har tänkt att styra utomhusbelysningen med en rörelsedetektor. På dagen är min tanke att kunna bryta strömmen till rörelsedetektorn.

Kan jag koppla enligt bifogad bild, utan att det blir något tokigt om båda brytarna är slutna?

Upplys mig gärna om ni ser något annat fel.

MVH

Jonas

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ska gå bra. Även om utgången på din rörelsedeckare för 12 V skulle vara utförd med halvledarteknik så kan jag svårligen se att den skulle gå sönder om man matar utgången med +12 V direkt. Men om du har två växlande kontakter, som i en dubbeltrapp, så kan den kopplas så att direkt matning endast är möjlig när spänningen till deckaren är bortkopplad.

Tack för svar.

När rörelsedeckaren slår till hör jag ett tydligt klick i den, det tyder väl på att den är relästyrd. Vad tycker ett relä om att bli matat från fel håll?

Jag bifogar en bild på deckarens innehåll, det kanske går att se om den kan ta skada.

Brytaren är en kron, tror jag.

IMG_20130809_110423.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MVH

Jonas

Den tar inte skada. Kör på!

Tack för din hjälp.

Jag litar helt på dig, så jag kör på. Skulle det gå åt skogen, behöver varken du eller jag ligga sömnlösa. Deckaren kostade bara 25 spänn på e-bay.

MVH

Jonas

Jag tar risken :cool:. Glöm inte kameran i beredskap ifall det skulle uppstå en rökmoln.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.