11 383 läst ·
23 svar
11k läst
23 svar
Strömbrytare från England - funkar de i Sverige?
Det är inte för att det ska vara lätt att byta dem, utan för att det ska vara lätt att töa dem med blåslampa.
När denna praxis skapades värmde man ju ändå inte husen i England till någon reda, så det hade inte varit någon mening att lägga in rören i ytterväggarna, åtminstone. Möjligtvis mitt i huset, vid någon av de 18 skorstenarna.
För övrigt har man också eget vattentorn i huset (vattentank på vinden), samt cirka sju våningsplan i ett normalt hus.
Den som tror att det är ett påhitt, som det ser ut i Fawlty Towers, med trappor upp och ner, inne i huset, kan tänka om. Det är precis så. Minst.
När denna praxis skapades värmde man ju ändå inte husen i England till någon reda, så det hade inte varit någon mening att lägga in rören i ytterväggarna, åtminstone. Möjligtvis mitt i huset, vid någon av de 18 skorstenarna.
För övrigt har man också eget vattentorn i huset (vattentank på vinden), samt cirka sju våningsplan i ett normalt hus.
Den som tror att det är ett påhitt, som det ser ut i Fawlty Towers, med trappor upp och ner, inne i huset, kan tänka om. Det är precis så. Minst.
Hej, nu är det jag igen. Jag gör ett nytt försök, för det blev lite väl svårt sist, men frågan är fortfarande aktuell.
Jag tror att vi kan smmanfatta diskussionen så längt enligt följande:
1. Strömstyrkan är densamma i England o Sverige, men spänningen är olika.
2. Vi ska montera ledningar och brytare utanpåliggande.
3. Tommiz menar att "Man måste ju kolla upp så att de är godkända för 230v och den strömstyrka i ampera som man tänker avsäkra med (10A troligtvis)"
4. Storleken på dosorna kan ev. ställa till problem.
Tyvärr fattar jag fortfarande nästan ingenting :-[
det är svårt att ställa frågor om något man inte kan. Och ännu svårare att förstå svaren.
Om vi börjar med det med dosan, vad är det? Jag antar att det är nånting som ska sitta där bakom brytaren, i detta fall inne i träsockeln som hör till. En variant om våra svenska dosor inte får plats i doshålen :
i de engelska träsocklarna kunde ju vara att köpa själva brytaren i england och träsocklarna i Sverige?
Fy vad komplicerat! Om det inte vore för att det verkar som om samma brytare kostar 12 pund i England och 450 spänn i Sverige
skulle jag strunta i det! Men jag gör ett sista försök! Stort tack till er som ev orkar svara...
Jag tror att vi kan smmanfatta diskussionen så längt enligt följande:
1. Strömstyrkan är densamma i England o Sverige, men spänningen är olika.
3. Tommiz menar att "Man måste ju kolla upp så att de är godkända för 230v och den strömstyrka i ampera som man tänker avsäkra med (10A troligtvis)"
Tyvärr fattar jag fortfarande nästan ingenting :-[
det är svårt att ställa frågor om något man inte kan. Och ännu svårare att förstå svaren.
Om vi börjar med det med dosan, vad är det? Jag antar att det är nånting som ska sitta där bakom brytaren, i detta fall inne i träsockeln som hör till. En variant om våra svenska dosor inte får plats i doshålen :
Fy vad komplicerat! Om det inte vore för att det verkar som om samma brytare kostar 12 pund i England och 450 spänn i Sverige
Glöm allt snack om dosor om du skall ha kablar på väggen dvs utanpåliggande.
Resten är löst och är tekniskt fikonspråk i diskussionen.
Ja, de funkar säkert och ingen lär klaga. Om inte de är av en kvalitet så att de går sönder efter tio på/av, kvaliten kan nog ingen här svara på tyvärr men vore kul att få höra om den .
Spänningar och säkringsstorlek upp till 10A lär inte vara några problem, över 10A lär man inte behöva till belysning heller i normala villor. Det motsvarar nämligen cirka lampor på en 2000 W och det har man oftast inte. Fotostudio och verkstäder undantaget.
/Kent
Resten är löst och är tekniskt fikonspråk i diskussionen.
Ja, de funkar säkert och ingen lär klaga. Om inte de är av en kvalitet så att de går sönder efter tio på/av, kvaliten kan nog ingen här svara på tyvärr men vore kul att få höra om den .
Spänningar och säkringsstorlek upp till 10A lär inte vara några problem, över 10A lär man inte behöva till belysning heller i normala villor. Det motsvarar nämligen cirka lampor på en 2000 W och det har man oftast inte. Fotostudio och verkstäder undantaget.
/Kent
Spänningen (som mäts i Volt) är samma i hela Europa, 230V. (I USA har man däremot 110V.)
Strömmen (som mäts i Ampere) ÄR inte någonting, utan den beror på vad du kopplar in. Tänder du en lampa på 230 Watt så har du strömmen 1 Ampere, startar du din vattenkokare på 2300 W har du strömmen 10 A.
Jämför detta med ett vattenledningssystem. Då motsvar spänningen vilket tryck du har på vattnet och strömmen är flödet, dvs hur mycket vatten det kommer. Trycket är ju samma överallt i systemet, men flödet beror ju på hur mycket du öppnar kranen!
Strömmen (som mäts i Ampere) ÄR inte någonting, utan den beror på vad du kopplar in. Tänder du en lampa på 230 Watt så har du strömmen 1 Ampere, startar du din vattenkokare på 2300 W har du strömmen 10 A.
Jämför detta med ett vattenledningssystem. Då motsvar spänningen vilket tryck du har på vattnet och strömmen är flödet, dvs hur mycket vatten det kommer. Trycket är ju samma överallt i systemet, men flödet beror ju på hur mycket du öppnar kranen!
Sara_B skrev:1. Strömstyrkan är densamma i England o Sverige, men spänningen är olika.
-Ja men det behöver du inte bry dig om i detta fall.
-Bra, då kan du bortse från att dosor o sånt inte har samma mått som svenska eftersom du inte ska använda dosor.
-Eftersom, enligt en annan forumist, engelska brytare är godkända för 13A så kan du använda dom med en 10A säkring (vilket är det vanliga i sverige)
-Som sagt, du ska inte använda dosor vid en påputs installation = inga problem
Om vi börjar med det med dosan, vad är det? Jag antar att det är nånting som ska sitta där bakom brytaren, i detta fall inne i träsockeln som hör till. En variant om våra svenska dosor inte får plats i doshålen :i de engelska träsocklarna kunde ju vara att köpa själva brytaren i england och träsocklarna i Sverige?
-En dosa är en kopplingsbox som man fäller in i väggen under brytaren när man har kablarna inne i väggen. Vid påputs installation används inte några dosor.
Är det utanpåliggande installation med kablarna dragna utanpå väggarna så behöver du inte bry dig om detta.
Fy vad komplicerat! Om det inte vore för att det verkar som om samma brytare kostar 12 pund i England och 450 spänn -i Sverigeskulle jag strunta i det! Men jag gör ett sista försök! Stort tack till er som ev orkar svara...
-Jag skulle inte bli förvånad om det är samma brytare som säljs på gysinge...
Jag har beställt dimmers från UK och de funkar hur bra som helst med svensk el. Jag vet att du skall ha utanpåliggande. Men de brytare/ dimmers jag har kräver fyrkantiga dosor. Jag tror dessa är de vanligaste.. Kanske ett onödigt inslag i debatten som verkar uttömd, men ändå... 
Klicka här för att svara