Hejsan,
Det såhär att jag har en 2 stycken trapp strömbrytare i hallen som är kopplade till samma taklampa. Och i och med renoveringar i hallen så tänkte jag även att det var läge att byta till en ny modern strömbrytare (till och börja med en). Jag har 2 svarta trådar, 1 brun och en gul tråd, problemet är att efter att bytt denna så går det att tända lampan från den ena av strömbrytaren medans den andra enbart fungerar ifall den första bara är i "tänd läge" så att säga. Jag skulle ju vilja kunna tända och släcka med båda strömbrytarna utan att vara beroende av varandra.

Jag har ett minne av att dem två svarta trådarna var kopplade i samma, den ena bruns var kopplad i pil ut och gula i den andra pil ut...
Har ni några förslag på hur jag bör koppla dem för att det ska bli rätt?
Mvh

S Stadsfiskalen skrev:
Hade samma problem som dig. Grejade problemet efter lite klurande. Gjorde en egen tråd som du kan skumma igenom och se om det löser ditt problem.

[länk]
Tyvärr så fungerade inte de, jag har dock precis som du även den ena av dem svarta som fas. Men får det ändå inte att fungera som det ska. Jag har bytt flera andra liknande i bostaden utan större problem, men denna verkar konstig.. fler förslag?

tommib
Kolla hur det ser ut i den andra brytaren. Lägg upp bilder. Vad finns det kring brytarna? Eluttag? Kopplingsdosor? Kan detta vara en sparkoppling?

Om du missade att notera hur den gamla strömbrytaren var inkopplad så finns inget alternativ än att reda ut vad varje ledare har för funktion. Detta gör man dock väldigt enkelt genom att titta i kopplingsdosor och bakom befintliga strömbrytare etc. Det finns inget alternativ som heter "koppla på chans" och det finns inga regler/standarder för vilka färger som ska kopplas ihop. Så det enda nyttiga jag fann i den länkade tråden var en länk till Kjell som föredömligt visar hur olika strömbrytare kan vara kopplade.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jag har nu fått den att fungera precis som den gamla gjorde, där dem två svarta satt på en, den bruna tråden på den andra pilen, och den gula på den tredje. Misstänker att jag helt enkelt satt in fel strömställare (trapp), när jag satte in en kors strömställare så fungerar de felfritt.

För att en kors ska fungera som kors dvs en tredje brytare i en trappkoppling behövs fyra olika anslutningar. Tror du råkat koppla så det fungerar med fel sorts (dyrare) brytare.

Du ska ha en trapp om det var kopplat som du skriver det är logiskt och rätt. Kolla efter märkning siffra 6 på dem det betyder trapp. Nu har du då troligen mixat till något både onödigt och i princip felaktigt eftersom du inte hade klart för dig vad som krävdes för jobbet. Dvs precis så man inte ska göra med el även i skenbart enkla fall.

Nej korsomkopplare eller trappomkopplare fungerar båda två, men du missade mitt förra inlägg ;) Är du säker på att ingenting farligt kunde inträffa om du kopplade fel?

• Gilla
Ljus
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du ska ha en trapp om det var kopplat som du skriver det är logiskt och rätt. Kolla efter märkning siffra 6 på dem det betyder trapp. Nu har du då troligen mixat till något både onödigt och i princip felaktigt eftersom du inte hade klart för dig vad som krävdes för jobbet. Dvs precis så man inte ska göra med el även i skenbart enkla fall.
Nej , på alla mina andra gamla strömbrytare så hade dem som du även säger märkning "6". Men inte denna här. Jag kontrollerade väldigt noga på den gamla brytaren vart "P"n var markerade och vilken tråd som gick till vilken. Men tyckte det var konstigt då den ändå inte ville fungera. Glömde även att tidigare skriva att jag även har en annan brytare precis under denna som går ut till utelampan. Tacksam för all svar

Redigerat:
tommib
Du skriver ju själv att det var en trappbrytare så nog är det en sådan du borde ha. En korsbrytare som inte är modifierad kommer att fungera som en trappbrytare om du kopplar bägge svarta till samma terminal.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej korsomkopplare eller trappomkopplare fungerar båda två, men du missade mitt förra inlägg ;) Är du säker på att ingenting farligt kunde inträffa om du kopplade fel?
Självklart så tar jag aldrig en onödig risk, tycker ni får det att låta som att jag provat 100 olika variabler, vilket inte stämmer.

Så såg den ut förövrigt. Så kan ni själva göra bedömningen. Rätta mig ifall jag har fel. Självklart går alltid säkerheten först.

• En använd Elko 101 vägguttag med synliga anslutningsskruvar och ledningar, utan frontplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag monterat i väggdosa, visar kopplade trådar och skruvförband för säkerhetsbedömning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.