Hej på er! Jag tänkte be om lite hjälp här. Det är så att jag vill byta ut strömbrytaren till belysning i mitt badrum. Jag bor i en lägenhet som är byggd 55 och dragning av elen här hemma är lite av ett slarv jobb! Strömbrytare i badrummet är gammal och ser allt annat än säker ut. Då jag renoverat badrummet så är detta sista delen som ska åtgärdas. Jag gjorde så att jag bröt strömmen via huvudströmbrytaren och sedan skruva upp locket. När jag tittar på kablarna så är det 2 kablar som är anslutna till vilket jag antar är fasen? Hur vet jag vilken som är fas samt tändtråd, samt varför har man tvinnat 2 kablar när det är en enpolig strömbrytare? Någon som kan tyda bilden här . Tack för hjälpen
En beröringsfri mätpenna för ca 150 kr kan ge svar på vilken ledare som är fas.
För brytarens funktion spelar det ingen roll var du sätt fasledaren på den nya brytaren. Att det ligger två ledare under en skruv kan tyda på att det är en vidarekoppling av fas eller tändtråd till någon annan elförbrukare.
Läs gärna på hos Kjell o co hur strömbrytare fungerar.
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer
För brytarens funktion spelar det ingen roll var du sätt fasledaren på den nya brytaren. Att det ligger två ledare under en skruv kan tyda på att det är en vidarekoppling av fas eller tändtråd till någon annan elförbrukare.
Läs gärna på hos Kjell o co hur strömbrytare fungerar.
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer
Bästa svaret
Det spelar egentligen ingen roll. Jag gissar på att röd är tändtråd till lampan och de bruna är fas.M Mossman81 skrev:
Gissar jag vidare är de bruna fas varav en är inkommande och en går vidare någon annanstans.M Mossman81 skrev:
Hur som helst har du vad jag kan se bara två "aktiva" anslutningar på befintlig brytare och det enda din brytare kan göra är att "koppla ihop dessa" alltså tänd lampa, eller hålla dessa "brutna" alltså släckt lampa.
De två ihoptvinnade bruna ska du definitivt behålla ihoptvinnade som de är idag. Har du två olika armaturer i badrummet har jag antagligen gissat fel och då är nog röd inkommande fas och de två bruna tändtrådar till respektive armatur.
Tack så mycket för detta svar! Det ger klarhet i det hela! Jag antog att det var precis som du förklarar här men bäst att fråga de som kan då det handlar om ström. Sist men inte minst så vill jag bara höra vad "nollan" fyller för funktion? Jag förstår att jag saknar den kabeln, men hittade en tjusig strömbrytare som var med touch knapp, samt isolerad så den kunde användas i badrum. Men det står då att "denna kräver fas givetvis men även nolla! Nolla = jord?
Troligen får du dela på dom hoptvinnade men lägga dom under samma "anslutningsklämma" moderna brytare brukar ha två "hål" per "klämma" och där ska man stoppa trådarna en i varje hål oavsett om det är snabbanslutning eller skruvanslutning. Dom som är gråa? är troligen fas och dom ska ligga på L eller på pil in, den röda ska ligga på "pil" ut.
Glömde nog att skriva välkommen hit!
Nolla kan man säga är återledaren av ström som sitter ansluten till ljuskällan på andra sidan mot vad tändtråden kommer. Man kan säga att fasen leder strömmen via strömbrytaren och tändtråden till ljuskällan och nollan leder den tillbaka. Skyddsjord är något "helt" annat för att förenkla rätt ordentligt.
I en vanlig "gammaldags" strömbrytare fyller den ingen funktion, är inte inkopplad och oftast ej tillgänglig heller.M Mossman81 skrev:
Det är för att denna strömbrytare själv behöver "drivas" för någon intern funktion (touchknappselektroniken). En traditionell strömbrytare är helt mekanisk och förbrukar inget själv.M Mossman81 skrev:
Nix pix och aja bajaM Mossman81 skrev:
Klicka här för att svara