11 454 läst ·
30 svar
11k läst
30 svar
Strömbegränsare 1f-as 220V
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Varför inte? En dimmer kapar bort energi, den sänker inte spänningen. Det beror på hur laddaren reagerar. Är den smart anpassar den laddströmmen efter tillförd energi, eller så stänger den av sig. Det är väl precis samma sak som att köra laddaren i cykler om 10/3 minuter, fast snabbare.mycke_nu skrev:Det är troligen inte möjligt att bygga en dimmer som löser problemet.
Moderna kraftaggregat är primärswitchade och har negativ inre resistans vilket innebär att om man sätter något i vägen som bromsar (dvs spänningen sjunker) så drar dom ändå mer ström. Detta beror på att laddningsströmmen till batterierna är reglerad på sekundärsidan.
Om någon har en dimmer för infravärmen kan man ju prova..

Om det rör sig om en switchande spänningsomvandlare verkar det för mig helt orimligt att glättningskondensatorerna skulle vara så små att de hinner laddas ur helt på mindre än en halvperiod. Det är ett problem att förse LED-lampor med så små kondensatorer att de kan dimmas. Här pratar vi om en pryl som inte är avsedd att kunna dimmas. Om man på ett eller annat sätt lyckas begränsa effekten så att laddaren inte får ut vad den eftersträvar kommer den högst troligt inte att fungera alls.Bo.Siltberg skrev:Varför inte? En dimmer kapar bort energi, den sänker inte spänningen. Det beror på hur laddaren reagerar. Är den smart anpassar den laddströmmen efter tillförd energi, eller så stänger den av sig. Det är väl precis samma sak som att köra laddaren i cykler om 10/3 minuter, fast snabbare.
Om någon har en dimmer för infravärmen kan man ju prova..
Om det å andra sidan är en primitiv laddare med en järnkärnetransformator och en likriktare så kan det fungera. Eftersom strömmen då är ytterst olinjär så kommer hela spannet mellan ingen laddning och full laddning ligga inom ett litet spann i närheten av 50%. Av samma orsak måste dimmern vara specad för en mycket högre ström än laddarens 13 A antyder.
Visst kan man prova om man vill, men jag skulle inte förutsätta att både laddaren och dimmern överlever.
Låt oss anta att 13A kontinuerligt är max vad säkringen tål. Det skulle alltså funka att köra 10 minuter på 13 A och sedan låta den vara avslagen i 3 minuter. Sedan upprepa. Då blir medelströmmen 10A. Ja kanske det stämmer, men intuitivt känns det som att säkringen inte kommer att hinna svalna till samma temp som den hade innan start på bara 3 minuter. Omgivningstemperatur kommer väl också med i bilden? Nåja, hela resonemanget är väl mer av akademisk natur. Jag tror inte att timeralternativet är den bästa lösningen på problemet kanske.mycke_nu skrev:
För säkringens del fungerar timeralternativet. Vad den tål kontinuerligt och hur fort den löser ut är mycket ungefärligt och som sagt beroende på temperatur, men det är medelförlusteffekten i säkringen under en tid i storleksordningen tiotals minuter som bestämmer hur varm den blir. Förlusteffekten i säkringen är proportionell mot strömmen i kvadrat, så det kanske inte stämmer helt med tiderna, men principen fungerar ändå och så får man prova sig fram till vilka tider som fungerar.
Detta för säkringens del, men det är inte bara säkringen som räknas. Kommer laddaren automatiskt att återstarta när strömmen kommer på? Mår laddaren bra av upprepade spänningstillslag med korta tidsintervall? Om båda dessa frågor skulle besvaras med ja så säger min uppfattning om batterier att man inte bör ladda dem på det sättet.
Med andra ord tror jag inte på metoden i det här fallet, men det beror inte på hur säkringen uppför sig.
Detta för säkringens del, men det är inte bara säkringen som räknas. Kommer laddaren automatiskt att återstarta när strömmen kommer på? Mår laddaren bra av upprepade spänningstillslag med korta tidsintervall? Om båda dessa frågor skulle besvaras med ja så säger min uppfattning om batterier att man inte bör ladda dem på det sättet.
Med andra ord tror jag inte på metoden i det här fallet, men det beror inte på hur säkringen uppför sig.
Rätt som Avemo säger att effekten beror på strömmen i kvadrat (minst, antagligen stiger resistansen i tråden med temperaturen).
Om vi antar 0,01 Ohm så blir effekten 1,69 W med 13 A och 1 W med 10 A. Man måste alltså minska ON/OFF-kvoten till ca 3:2.
Sedan tror jag inte alls att batteriet mår illa av att det slås till och från, tänk bara på vad som händer under en vanlig körcykel med ständiga regenerativa laddningar.
Detta sagt, så tror jag dock att det absolut bästa alternativet är att programmera om laddaren,och de absolut sämsta är att pilla med den själv eller sätta en "dimmer" framför. Då kommer det att gå åt pepparn på ett extremt dyrbart sätt.
Om vi antar 0,01 Ohm så blir effekten 1,69 W med 13 A och 1 W med 10 A. Man måste alltså minska ON/OFF-kvoten till ca 3:2.
Sedan tror jag inte alls att batteriet mår illa av att det slås till och från, tänk bara på vad som händer under en vanlig körcykel med ständiga regenerativa laddningar.
Detta sagt, så tror jag dock att det absolut bästa alternativet är att programmera om laddaren,och de absolut sämsta är att pilla med den själv eller sätta en "dimmer" framför. Då kommer det att gå åt pepparn på ett extremt dyrbart sätt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det finns antagligen en viss uppstartstid då laddaren ska känna av batteriernas status, och kanske börjar laddningen med en lägre ström. Så man vill nog ha så långa cykler som möjligt med denna metod.
Men jag tror det är hög tid att få mer uppgiften om laddaren. Det är ju knappast ett okänt problem.
Men jag tror det är hög tid att få mer uppgiften om laddaren. Det är ju knappast ett okänt problem.
Borde inte vara något problem att lägga mycke_nu:s PWM på 1h till och 10-15min från, då borde varken laddare eller batterier bli lidande. Ingen säkring eller dvärg (10A) löser vid 13A inom en timme och återhämtningen går relativt snabbt. Men som sagt bäst att ställa om laddaren och de flesta fix primärt blir säkert negativa ev dyrköpta upplevelser.
Vet du säkert att ständiga regenerativa laddningar inte påverkar batteriet negativt?mycke_nu skrev:
Helt enig.mycke_nu skrev:
Negativ resistans på ingångan får man på switchade aggregat som reglerar utspännningen till att vara konstant. På primärsidan kommer strömmen öka om spänningen sjunker. Detta gäller inte för en sådan laddare som diskuteras i den här tråden. Den reglerar ju så att strömmen på primärsidan är konstant, just för att man vill utnyttja tillgänglig effekt maximalt utan att lösa ut säkringen.
Detta gör det också svårt att minska strömmen på ett bra sätt. Att slå av/på regelbundet kan fungera om laddaren startar automatiskt, men risken finns att något inte mår bra i längden.
Om man inte kan programmera om den så skulle jag försöka "lura" strömsensorn på primärsidan till att ge ett för högt mätvärde.
Edit.
Jag insåg just att även det jag beskriver är negativ resistans på ingången (strömmen är konstant om spänningen sjunker), men inte lika stor som för ett aggregat som reglerar utspänningen.
Detta gör det också svårt att minska strömmen på ett bra sätt. Att slå av/på regelbundet kan fungera om laddaren startar automatiskt, men risken finns att något inte mår bra i längden.
Om man inte kan programmera om den så skulle jag försöka "lura" strömsensorn på primärsidan till att ge ett för högt mätvärde.
Edit.
Jag insåg just att även det jag beskriver är negativ resistans på ingången (strömmen är konstant om spänningen sjunker), men inte lika stor som för ett aggregat som reglerar utspänningen.
Redigerat:
Läser denna långa tråd, och kan inte fatta att inte tillverkarna tar hänsyn till detta??!!!
Jag får inte ladda min framtida laddhybrid (årsmodell 2021) för bostadsföreningen (vanligt bilvärmaruttag) om jag tar ut en större effekt än en vanlig bilvärmare (600 - högst 2000 W dvs högst 8-9 A.) Det måste ju vara världens vanligaste problem???!!! Volvo (i mitt fall) verkar inte ha någon lösning!
Inte ska man väl behöva in och programmera om bilen för detta? Borde vara en enkel inställning på instrumentpanelen!
Nån som kan förklara ur tillverkarens synpunkt?
Jag får inte ladda min framtida laddhybrid (årsmodell 2021) för bostadsföreningen (vanligt bilvärmaruttag) om jag tar ut en större effekt än en vanlig bilvärmare (600 - högst 2000 W dvs högst 8-9 A.) Det måste ju vara världens vanligaste problem???!!! Volvo (i mitt fall) verkar inte ha någon lösning!
Inte ska man väl behöva in och programmera om bilen för detta? Borde vara en enkel inställning på instrumentpanelen!
Nån som kan förklara ur tillverkarens synpunkt?
Ställ laddningen på 10A.J janne491 skrev:Läser denna långa tråd, och kan inte fatta att inte tillverkarna tar hänsyn till detta??!!!
Jag får inte ladda min framtida laddhybrid (årsmodell 2021) för bostadsföreningen (vanligt bilvärmaruttag) om jag tar ut en större effekt än en vanlig bilvärmare (600 - högst 2000 W dvs högst 8-9 A.) Det måste ju vara världens vanligaste problem???!!! Volvo (i mitt fall) verkar inte ha någon lösning!
Inte ska man väl behöva in och programmera om bilen för detta? Borde vara en enkel inställning på instrumentpanelen!
Nån som kan förklara ur tillverkarens synpunkt?
Hur gör man det i en Volvo?
Ingen aning, det är du som sitter på instruktionen?
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Det finns laddkablar med en "strömbegränsare" i en klump på kabeln. Jag har en sådan till min nuvarande Volvo Hybrid (modell 2018). Men jag vet att de kablar man får med nu begränsar fast till 10A.
Men det är inte en strömbegränsare. Bilens laddare reglerar hur mycket ström batterierna får. Via klumpen på laddkabeln, eller om man har en laddstation, så får bilen en signalering om hur mycket ström den får dra.
Du kan köpa en kabel med inställbar laddström. De som följer med Volvoi idag har en fast inställning på 10A. Men det är som sagt inte kabeln som reglerar strömmen, den talar bara om för bilen hur mycket ström bilen får dra.
Men det är inte en strömbegränsare. Bilens laddare reglerar hur mycket ström batterierna får. Via klumpen på laddkabeln, eller om man har en laddstation, så får bilen en signalering om hur mycket ström den får dra.
Du kan köpa en kabel med inställbar laddström. De som följer med Volvoi idag har en fast inställning på 10A. Men det är som sagt inte kabeln som reglerar strömmen, den talar bara om för bilen hur mycket ström bilen får dra.
