Jag har letat genom hela forumet utan att få något ordentligt svar på om det finns någon strömbegränsare att koppla in mellan förbrukaren och vägguttaget. I de flesta fallen denna fråga ställs så kommer det en massa andra förslag till att lösa problemet med att säkringarna går. men jag vill faktiskt kunna begränsa uttaget till ett ampereuttag som är tillrådligt för just det uttag jag kopplar in mig på.
Jag skall förklara varför. Jag har en Elbil och laddaren i bilen tycker om 13 ampere men det är inte alltid så att det finns tillgängligt på ett enkelt sätt när man är och hälsar på någonstans. därför hade det varit bra att kunna på koppla in en strömbegränsare mellan bilen och uttaget.
Nu vill jag inte ha svar som säger använd 13 amp säkring eller hitta ett 3fasuttag eller dra ut spisen och koppla in dig där osv.
Jag vill veta finns det "strömbegränsare"? och var kan man hitta det isåfall?

MVH Lars Skogshus
 
lars@skogshus.se skrev:
Jag har letat genom hela forumet utan att få något ordentligt svar på om det finns någon strömbegränsare att koppla in mellan förbrukaren och vägguttaget. I de flesta fallen denna fråga ställs så kommer det en massa andra förslag till att lösa problemet med att säkringarna går. men jag vill faktiskt kunna begränsa uttaget till ett ampereuttag som är tillrådligt för just det uttag jag kopplar in mig på.
Jag skall förklara varför. Jag har en Elbil och laddaren i bilen tycker om 13 ampere men det är inte alltid så att det finns tillgängligt på ett enkelt sätt när man är och hälsar på någonstans. därför hade det varit bra att kunna på koppla in en strömbegränsare mellan bilen och uttaget.
Nu vill jag inte ha svar som säger använd 13 amp säkring eller hitta ett 3fasuttag eller dra ut spisen och koppla in dig där osv.
Jag vill veta finns det "strömbegränsare"? och var kan man hitta det isåfall?

MVH Lars Skogshus
Det är inte så smart att bilen har en möjlighet att ställa in vilken ström den skall dra från uttaget ?, de Volvo C30 vi har på jobbet hade den möjligheten, man kunde ställa 6, 10, 13 eller 16 A. Sen tog man visserligen bort den möjligheten vid en mjukvaruuppdatering, men hänvisning till att det var många som ställde in fel och inte förstod sig på hur man skulle ställa om det hela, men så länge det fanns tyckte jag det var smidigt.
 
Nej sådana fina finesser finns inte på min Pegout Partner från 2000...
Jag vill hitta en "strombegränsare"...
 
Du behöver en dimmer på 3 kW/13 A :)
Frågan är bara vilken typ som skulle fungera. Denna från elfa låter bra då den använder fasvinkelstyrning:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=72-055-52&toc=0&q=effektregulator
7205552-01.jpg
Men det framgår inte närmare av databladet hur den reglerar energin. Dimmers som klipper strömkurvan antingen i bakkant eller framkant kanske inte gillas av bilens omvandlare. När det kommer upp i dessa effekter är det bra om de lirar ihop utan att börja hoppa omkring. Så helst bör du försöka få fram information om omvandlaren/laddaren i bilen för hur den bäst effektregleras.
 
Du får bygga en... tyvärr
 
Det är troligen inte möjligt att bygga en dimmer som löser problemet.

Moderna kraftaggregat är primärswitchade och har negativ inre resistans vilket innebär att om man sätter något i vägen som bromsar (dvs spänningen sjunker) så drar dom ändå mer ström. Detta beror på att laddningsströmmen till batterierna är reglerad på sekundärsidan.

(En vanlig elektronisk trafo till spottar har ingen sådan reglering på utgången och kan därför ofta, men inte alltid, dimmas.)

Att höja spänningen mha en transformator hjälper dessvärre inte heller.

Min lösning skulle vara en timer som kör on 10 minuter och off 3 minuter.

Då blir medelströmmen 10 A och en normal trög säkring tål utan vidare 13 A under så korta tider.
 
??? Hur löser en timer problemet?

Men jag tror att du kan köra 13 A på dom flesta uttagen innan säkringen går sönder.
 
Beroende på hur laddaren är uppbyggd kan det gå på olika sätt. Det kan fungera som du tänkt om laddaren är av mycket enkel konstruktion. Det kan också bli så att strömmen ökar när matningsspänningen minskar. Har du då en extern pryl som sänker spänningen när strömmen ökar så kommer det mest troligt inte att fungera alls. Det finns även en möjlighet att laddaren går sönder.

Mycke_nus förslag med en timer fungerar för säkringens del, men det är inte säkert att laddaren jobbar som den skall. Det är möjligt att det går att bygga om laddaren till att dra mindre ström, men någon enkel lösning lär du inte hitta. I alla fall inte utan lite mer info om hur laddaren är uppbyggd.
 
Eller skaffa/bygga en laddare som klarar sig på 10 A.
 
el_richard skrev:
??? Hur löser en timer problemet?
En trög säkring håller lätt för 13 A i tio minuter. Sedan låter man den svalna lite innan man kör igen. Medelströmmen blir då 10 A och säkringen håller.
 
mycke_nu skrev:
En trög säkring håller lätt för 13 A i tio minuter. Sedan låter man den svalna lite innan man kör igen. Medelströmmen blir då 10 A och säkringen håller.
Problemet är att en porslinssäkring värms upp mycket fortare än den svalnar så det skulle nog bli väldigt ineffektivt.
 
Men hur förklarar Peugeot att det ska fungera? Att skicka en laddbar bil till ett land där 99,5 % av enfasuttagen är säkrade med 10 A och låta den dra 13 A???

Jag funderar på elbil till frun men nu ramlade Peugeot ur tankarna.

Protte
 
mlkjhr skrev:
Problemet är att en porslinssäkring värms upp mycket fortare än den svalnar så det skulle nog bli väldigt ineffektivt.
Nu tänkte du nog fel, medeleffekt är medeleffekt och en 10 AT pallar 13 A i minst en timme.
 
Jag skulle nog också undersöka möjligheten att tweaka laddaren, även om den är från millennieskiftet så borde det finnas en del inställningsmöjligheter om man bara lyckas lyfta på "locket" på den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.