13 791 läst ·
35 svar
14k läst
35 svar
Strömavbrott! När blir det akut
Då förstår jag inte riktigt vad det är du inte förstårL lodin92 skrev:
Mätaren får inget fnatt. Den stiger bara upp till den aktuella temperaturen när mätningen återupptas. Sen börjar ju frysen att kyla igen för fulla muggar vilket får den att dippa närmaste timman. Och som sagt, mätningen påbörjas strax efter att frysen redan vaknat till liv och börjat kyla igen så det "sämsta" värdet är i praktiken ännu sämre (=varmare) än det som syns i grafen.
Samma här. Strömavbrott i 6h 52m och -6 i frysen när strömmen kom tillbaka. C.a 5 år gammal Bosh. Halvfullt och självklart inte öppnat.R rasssta skrev:Jag har också haft strömavbrott stup i kvarten i sommarstugan senaste dagarna så jag tänkte att jag flikar in här med lite statistik ifall nån söker sig hit (även om det löste sig i det här fallet).
[bild]
Temp-graf över frysen. Den är dock lite dopad för frysen hinner nog börja kyla lite lite granna innan första mätningen görs efter ett strömavbrott, så det är nog i praktiken lite värre än vad som syns i grafen.
Men det verkar råda ganska många myter om att "bara man håller frysen stängd så klarar det sig en evighet" vilka jag säger "myth busted" om. Mer än 6-8h så bör man ta sig en rejäl funderare på hur bra sakerna mår, speciellt om det inträffar flera gånger.
Bara det att jag tror första värdet efter sttömavbrottet är fel, att den går från -17 till -7 på 6h för att sedan hinna bli -20 igen på 1h. Om nu inte frysen är typ tom.. Men jag har haft fel förr men tycker de helt går emot mina erfarenheter. Nu får du offra dig och dra ut frysen men inte mätaren så vi får följa förloppet i detaljR rasssta skrev:Då förstår jag inte riktigt vad det är du inte förstår
Mätaren får inget fnatt. Den stiger bara upp till den aktuella temperaturen när mätningen återupptas. Sen börjar ju frysen att kyla igen för fulla muggar vilket får den att dippa närmaste timman. Och som sagt, mätningen påbörjas strax efter att frysen redan vaknat till liv och börjat kyla igen så det "sämsta" värdet är i praktiken ännu sämre (=varmare) än det som syns i grafen.
Dessutom avtar ju temperaturstegringen när det blir varmare i frysen. Vissa matvaror tinar vid lägre temperatur vilket också medför att det tar längre tid innan tempen når nollan
Igår kväll kl 21.46 tappade jag kontakt med mina sensorer (i kyl och frys). Kort därpå kom informationen från vattenfall att det var strömavbrott i området.
Strömavbrotten är snart uppe i 12h. Vi får se vad Frysen har för temp när det kickar igång.
Strömavbrotten är snart uppe i 12h. Vi får se vad Frysen har för temp när det kickar igång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen ska man ju komma ihåg att en normal stuga/hus blir utkylt på ett dygn vid ca 13-17 minus om man har innertemperatur på ca 20 grader, har man då dragit ner temperaturen för man inte är där så går det fortare få huset utkylt
Snygg grafR rasssta skrev:Jag har också haft strömavbrott stup i kvarten i sommarstugan senaste dagarna så jag tänkte att jag flikar in här med lite statistik ifall nån söker sig hit (även om det löste sig i det här fallet).
[bild]
Temp-graf över frysen. Den är dock lite dopad för frysen hinner nog börja kyla lite lite granna innan första mätningen görs efter ett strömavbrott, så det är nog i praktiken lite värre än vad som syns i grafen.
Men det verkar råda ganska många myter om att "bara man håller frysen stängd så klarar det sig en evighet" vilka jag säger "myth busted" om. Mer än 6-8h så bör man ta sig en rejäl funderare på hur bra sakerna mår, speciellt om det inträffar flera gånger.
Vad du måste räkna med är att den stora "energiåtgången" ligger i att smälta vattnet i frysen. Dvs. Frysen kommer falla ganska snabbt till 0°C men sen fastna där tills all is i frysen har smällt. De krävs ~150 gånger mer energi att smälta 1kg is än att kyla samma is 1 grad. Sen kommer också värmeöverföringen mellan insida frysbox och stuga att minska ju mindre temperatur skillnaden är. Så ett par dygn kan det nog ta innan man är nere på kylskåps temperatur. Sen är frågan vad man har i frysen och om det klarar att omfrysas.