Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Omöjligt att svara på. Beror bla. på hur mycket du har i frysen. Det som finns där fungerar som en stor kylklamp.
Men jag tror att en modern frys skall hålla sig fruset i ca 1 dygn, minst.
Men jag tror att en modern frys skall hålla sig fruset i ca 1 dygn, minst.
Nu är det väl ganska kallt så att även omgivningstemperaturen går ner. Det kommer att ta ganska lång tid innan det smälter så att det rinner ut.
Och har mat blitt förstörd pga strömavbrottet kan du få ersättning för den.
"Om mat har blivit förstörd för att kyl/frys har varit strömlöst bör du ta kort på matvarorna och anteckna varorna och kostnaderna för matvarorna, så gott det går. "
Källa https://www.energimarknadsbyran.se/el/konsumentratt/klagoguide/skadestand/
"Om mat har blivit förstörd för att kyl/frys har varit strömlöst bör du ta kort på matvarorna och anteckna varorna och kostnaderna för matvarorna, så gott det går. "
Källa https://www.energimarknadsbyran.se/el/konsumentratt/klagoguide/skadestand/
Jag har också haft strömavbrott stup i kvarten i sommarstugan senaste dagarna så jag tänkte att jag flikar in här med lite statistik ifall nån söker sig hit (även om det löste sig i det här fallet).
Temp-graf över frysen. Den är dock lite dopad för frysen hinner nog börja kyla lite lite granna innan första mätningen görs efter ett strömavbrott, så det är nog i praktiken lite värre än vad som syns i grafen.
Men det verkar råda ganska många myter om att "bara man håller frysen stängd så klarar det sig en evighet" vilka jag säger "myth busted" om. Mer än 6-8h så bör man ta sig en rejäl funderare på hur bra sakerna mår, speciellt om det inträffar flera gånger.
Temp-graf över frysen. Den är dock lite dopad för frysen hinner nog börja kyla lite lite granna innan första mätningen görs efter ett strömavbrott, så det är nog i praktiken lite värre än vad som syns i grafen.
Men det verkar råda ganska många myter om att "bara man håller frysen stängd så klarar det sig en evighet" vilka jag säger "myth busted" om. Mer än 6-8h så bör man ta sig en rejäl funderare på hur bra sakerna mår, speciellt om det inträffar flera gånger.
Är jag trög eller tolkar jag de som tempen är samma efter strömavbrotten, mer än att mätaren får lite fnatt innan den stabiliserar sig?R rasssta skrev:Jag har också haft strömavbrott stup i kvarten i sommarstugan senaste dagarna så jag tänkte att jag flikar in här med lite statistik ifall nån söker sig hit (även om det löste sig i det här fallet).
[bild]
Eller är frysen tom, då kanske den kan fladra sådär?