D
Jag har strömavbrott i stugan.

När börjar kyl/frys att läcka vatten, alltså efter hur många timmar?

Frys/kyl är en modern IKEA och höll -19 när strömmen bröts.

Omöjligt att svara på. Beror bla. på hur mycket du har i frysen. Det som finns där fungerar som en stor kylklamp.

Men jag tror att en modern frys skall hålla sig fruset i ca 1 dygn, minst.

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
D
Sen börjar vattnet sippra ut i underkant?

• Gilla
Fri som en fågel
  • Laddar…
Nu är det väl ganska kallt så att även omgivningstemperaturen går ner. Det kommer att ta ganska lång tid innan det smälter så att det rinner ut.

• Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Det tar minst ett dygn, troligen mer än två innan det är någon fara. Men öppna inte dörren och kolla.
Är du orolig för golvet så lägg en handduk framför/under frysdörren.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
P
D Derbyboy skrev:
Och köttsaften

• Gilla
Hejsna
  • Laddar…
Har du någon prognos för när felet är åtgärdat?
Ett dygn eller två borde inte skapa något större bekymmer så länge man inte behöver öppna och stänga dörren.

D Derbyboy skrev:
Varför skulle det sippra ut, nog är väl en frys så tät att den håller inne flytande vätska? Du behöver oavsett inte oroa dig de 3 första dygnen skulle jag säga, om frysen är någorlunda full.

T
D Derbyboy skrev:

Har du minusgrader ute kan du ju lägga ut grejorna.

• Gilla
LeadHead och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
Går det att kyla rummet med boxen?
Du behöver nog inte vara orolig för att få vattenskador för att strömmen är borta.

D Derbyboy skrev:

Det tar flera dygn för innehållet i en frysbox att tina. Innan dess kommer inget att läcka.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
D
Det visade sig va ett fasfel, en fas var borta. Kyl/Frys låg på en annan fas. Internet låg på den fasen som var borta därav trodde jag hela stugan var strömlös.

• Gilla
  • Haha
ylven och 10 till
  • Laddar…
Jag har också haft strömavbrott stup i kvarten i sommarstugan senaste dagarna så jag tänkte att jag flikar in här med lite statistik ifall nån söker sig hit (även om det löste sig i det här fallet).

Temperaturgraf visar fluktuationer och plötsliga toppar över två dagar.

Temp-graf över frysen. Den är dock lite dopad för frysen hinner nog börja kyla lite lite granna innan första mätningen görs efter ett strömavbrott, så det är nog i praktiken lite värre än vad som syns i grafen.

Men det verkar råda ganska många myter om att "bara man håller frysen stängd så klarar det sig en evighet" vilka jag säger "myth busted" om. Mer än 6-8h så bör man ta sig en rejäl funderare på hur bra sakerna mår, speciellt om det inträffar flera gånger.

• Gilla
HSP och 2 till
  • Laddar…
R rasssta skrev:
Jag har också haft strömavbrott stup i kvarten i sommarstugan senaste dagarna så jag tänkte att jag flikar in här med lite statistik ifall nån söker sig hit (även om det löste sig i det här fallet).

[bild]

Temp-graf över frysen. Den är dock lite dopad för frysen hinner nog börja kyla lite lite granna innan första mätningen görs efter ett strömavbrott, så det är nog i praktiken lite värre än vad som syns i grafen.

Men det verkar råda ganska många myter om att "bara man håller frysen stängd så klarar det sig en evighet" vilka jag säger "myth busted" om. Mer än 6-8h så bör man ta sig en rejäl funderare på hur bra sakerna mår, speciellt om det inträffar flera gånger.
Är jag trög eller tolkar jag de som tempen är samma efter strömavbrotten, mer än att mätaren får lite fnatt innan den stabiliserar sig?
Eller är frysen tom, då kanske den kan fladra sådär?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.