Tjena

Fock ett plötsligt infall... Jag har precis byggt färdigt en vägg där larmdisplayen skall sitta (DSC LCD5501Z32-433). Nu kom jag på att den kanske måste ha ström? Får den det via Larmtrådarna eller måste den ha en egen 220V?

Kräver den fler trådar än 4?

Tacksam för snabbbt svar.
/NiB

Den får får matning via dom 4 trådarna, 2 är plus/minus dom andra två är busslingan.

Fredrik

Tänkte köra vidare i min egna tråd om larm...

Jag funderar på (läste om det här någonstans) att borra små hål ut vid varje fönster och pilla dit en liten lysdiod som lyser ENDAST då jag har slagit på larmet. Hur funkar det elektriskt? Finns det på och av spänning ute vid kontakten som visar att larmet är aktiverat eller ej?

Alltså:
Larm på -> diod lyser
Larm av -> diod släckt

/N

det finns ingen +/- som styrs av larmet vid deckare eller magneter, vill du kan du ju dra ut trådar och koppla in på PMG utgången.
Har svårt att se några fördelar med lysdioderna, om du skulle glömma larma på så syns det.......

Glöm inte att det finns en ingång för entredörrs brytare i panelen. Förutom de fyra trådarna från centralen ska du ut med två trådar till dörrkontakten. De fyra trådarna till centralen består av +12v matning, nolla och en två trådars signalbuss.

Ang lysdiod. Jag monterade lysdioder i deckarna som alltid lyser oavsett om larmet är på eller inte. Tjuven ser att deckaren lyser rött och ser tydligare att det finns larm och att det är spänningssatt och därmed troligen aktiverat. Orginaldioden i deckaren lyser bara när sensorn är påverkad annars.
/CC

S3 - du har en poäng där. Då syns ju även om larmet är av... Ska fundera vidare på om jag i så fall sätter en ständigt lysande diod.

Tack för svaren S3 o Chris
/NiB

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.