nzsc
L Leif i Skåne skrev:
När du bryter matningen på säkringarna så är fortfarande kondensatorer i nätdelar i hällen uppladdade, det är den energien du fick i dig. Hade du testat med en provpenna mellan jord och faserna på hällen så hade den troligen lyst till ett kort ögonblicket och sedan hade kondensatorer varit urladdade.
Tack för info! Här lärde jag mig något nytt! (y)

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och vilken elektriker partmärker ledare i en bostad????
Jag antar att du syftar på de runda gula ringarna med siffrorna på ledningarna, eller? Jag vet faktiskt inte ens vad dessa är till för. Men som konsument kan jag väl tycka att det kanske underlättar vid en eventuell felsökning. Snyggt och prydigt skulle jag tycka dock, men är inte insatt i detta.
När brukar man / brukar inte partmärka?

Hur gick det till? Ingen JFB löser bara för att du rätar ut ledarna. Vad kom fasledaren i kontakt med? (Om det var en fasledare). Om strömmen verkligen var bruten så kan JFBn endast lösa ifall N och PE kommer i kontakt med varandra.
Där fick vi svaret varför JFB löste ut. Med allra störst sannolikhet kom N och PE i kontakt med varandra, precis som du skriver. Detta trots att strömmen varit av.

Det fanns tydligen affärsmässiga problem med elfirman, men fanns det även kvalitetsproblem?
Jag vill gärna tro att elanläggningen är säker och att allting gjorts bythebook. Dessvärre säger min erfarenhet av den firman och det här uppdraget mig precis motsatsen. Därför överväger jag att anlita en oberoende elbesiktningsman för att se om allting har gjorts som det ska. Frågan är hur ingående dessa är med sina kontroller. Tror knappast att de öppnar upp varenda eluttag, strömbrytare, o dylikt för att se om t.ex. trådarna är delvis blottlagda eller om dessa är ordentligt intryckta i apparaten utan att FK syns.

nzsc
A Emil_K skrev:
:thinking:
Vad är det du :thinking: över?

A
Att du först skriver att hällen fortfarande inte fungerade efter din omkoppling, och sen att den gör det, gör mig lite fundersam.

5
nzsc nzsc skrev:
Men om fasföljden inte ska spela någon roll, varför verkar den göra det då?
Drar slutsatsen eftersom hällen inte fungerade. Bytte plats på L2 med L3 och helt plötsligt fungerar hällen.
Den där spisen kan du enligt installationsanvisningen koppla med en eller tre faser. Vilket även du har en bild på.
Det står heller inget där om att fasföljden är kritisk. (Vilket skulle vara väldigt konstigt för en spis)
Fasföljden är kritisk när det gäller roterande maskiner.
Nä jag är rätt säker på att något hände när du kopplade om, alternativet är att nåt hände när du rev runt i centralen, skönt att den funkar i vilket fall som helst (y) :giggle:
Hoppas du kollade jordkontinuitet med när du kopplade in den

• Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
nzsc
A Emil_K skrev:
Att du först skriver att hällen fortfarande inte fungerade efter din omkoppling, och sen att den gör det, gör mig lite fundersam.
Då är jag med och finns en förklaring till att du blir fundersam.
Först "rättade jag till" under hällen så anslutningen skulle se ut som på installationsanvisningen. Men det hjälpte inte.
Sedan bytte jag L2 med L3 i kopplingsdosan och hällen funkar nu.

nzsc
5 50procent skrev:
Hoppas du kollade jordkontinuitet med när du kopplade in den
Ska man kolla det också? :rolleyes:

5
nzsc nzsc skrev:
Ska man kolla det också? :rolleyes:
Det är varje installatörs ansvar :whistle:

• Gilla
Henrik Ewertz
  • Laddar…
nzsc
5 50procent skrev:
Det är varje installatörs ansvar :whistle:
Får ge upp induktionshäll och börja elda i kamin istället, så som vikingarna gjort en gång i tiden.

• Gilla
P D Svensson och 1 till
  • Laddar…
nzsc
Dessa handlingar är de enda jag har erhållit från elfirman. Jag har inte redigerat/dolt något. Misstänker att jag som konsument bör få betydligt fler papper som dessutom visar vem som har genomfört installationen, när, hur, osv... Kan någon ge återkoppling på detta?

Jag kunde lika bra skrivit ut detta själv och fyllt i. Finns ju inget namn, stämpel, org.nr behörighet osv ju...

En kontrollista för elinstallation med ifyllda kryss och anteckningen "Väldigt ofullständig" skrivet med bläck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En inspektionsrapport med kontrollmarkeringar för elinstallationer utan några identifierande detaljer som namn eller organisation.
Skapa konto
Ofullständig kontrollista för elinstallation med obesvarade punkter och avsaknad av namn, datum och signatur.
Skapa konto
Dokument med elinstallationsscheman för TN-S system och TN-S med jordfelsbrytare, utan identitetsdetaljer.
Skapa konto

nzsc nzsc skrev:
Då är jag med och finns en förklaring till att du blir fundersam.
Först "rättade jag till" under hällen så anslutningen skulle se ut som på installationsanvisningen. Men det hjälpte inte.
Sedan bytte jag L2 med L3 i kopplingsdosan och hällen funkar nu.
Om det inte funkade först och sen funkar så är det fortfarande något skumt, det skulle funkat med L2 eller L3. Tex att det inte var kontakt på L2.
Men som sagt det verkar ju funka nu. För att vara lite säkrare så dra lite försiktigt i alla kablar så dom säkert sitter fast. Bryt strömmen först.

nzsc nzsc skrev:
Hur kan det slarvas så mycket i en bransch som är så hård reglerad i lagstiftningen?
Sanningen är att den aldrig varit speciellt hårt reglerad. Det finns krav på de behöriga elinstallatörerna, men de obehöriga elektrikerna, de som vanligen ringer på hemma, finns det inga som helst krav på. Det var förr upp till elinstallatören, och numera upp till elfirman, att "se till" att de har nödvändiga kunskaper. Så vill man hempula, så är det "enda" man behöver göra att hitta en elfirma som säger "du kan!", man behöver idag inte ens vara anställd.

Nu verkar det som att svaret på frågan i tråden var en glappande anslutning någonstans som gjorde att hällen tappade en fas.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
5
nzsc nzsc skrev:
Får ge upp induktionshäll och börja elda i kamin istället, så som vikingarna gjort en gång i tiden.
Nej då, det jag skrev var lite underförstått i min mening.
Att kolla att du har jordkontinuitet är den viktigaste mätningen och den absolut enklaste du kan göra och som ska göras när man har kopplat in en apparat eller maskin som kräver jord.

nzsc nzsc skrev:
Dessa handlingar är de enda jag har erhållit från elfirman. Jag har inte redigerat/dolt något. Misstänker att jag som konsument bör få betydligt fler papper som dessutom visar vem som har genomfört installationen, när, hur, osv... Kan någon ge återkoppling på detta?

Jag kunde lika bra skrivit ut detta själv och fyllt i. Finns ju inget namn, stämpel, org.nr behörighet osv ju...

[bild][bild][bild][bild]
Faktiskt är det så att du inte ”ska” få något egentligen. Anläggningen ska provas på ett betryggande sätt. Däremot finns inga krav på att resultatet av provningen ska överlämnas till kund. Viss dokumentation ska dock finnas, gruppschema är en sådan handling. Men ärligt talat så är detta dokument inte värt mkt. Som du säger, namn och datum saknas. Vidare har han bockat i att skenkapningsr är rätt utförda och att ändavslutningar finns. Jäkla sopa rent ut sagt. Skenkapningarna ser ut som grisen och ändavslutningar saknas. Fasskenor bör inte sågas med bågfil då risken finns att metallspån kan kortsluta. Övrig provning kan också ifrågasättas eftersom det finns brister. Ett isolationsvärde på 659 MegaOhm låter även det väl högt.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
5 50procent skrev:
Det står heller inget där om att fasföljden är kritisk. (Vilket skulle vara väldigt konstigt för en spis)
Det fattar väl varenda en. Precis som en elmotor kan gå åt fel håll.
Stekpannan fryser fast annars;)

• Haha
  • Gilla
Atom och 12 till
  • Laddar…
nzsc
Typiskt svenskt dubbelmoral. Saxat från Elsäkerhetsverket:

”...Det är du som husägare som enligt lag är ansvarig för att dina fasta elinstallationer är säkra och inte utgör risk för olyckor eller skador. Till sådana installationer räknas utrustning som används permanent på en och samma plats, till exempel ett uttag i köket och elledningar i väggarna...”

Vilket ansvar har elföretaget undrar jag då?

Finns väl en anledning till att en konsument anlitar en behörig elfirma. När det kommer till elen är det väl oftast för att man saknar de nödvändiga kunskaper. Ska en konsument ha det ansvaret och dessutom behöva vägleda elektrikern hur hen ska genomföra elinstallation, vilket material hen ska använda, m.m., då kan konsumenten utföra allting själv i och med att hen har de kunskaper som krävs.

Börjar inse nu att elbranschen inte är exkluderad från fiffel och oseriösa aktörer. Hjälper inte särskilt mycket av att kunden faktiskt anlitar ett behörigt elbolag.

• Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.