175 läst ·
4 svar
175 läst
4 svar
Låg laddström husqvarna 315
Har en husqvarna 315 som jag tog ut efter vintern som jag inte fick liv i. Den lämnade inte laddstationen och batteriet fulladdades inte. Sätter man den åå gräsmattan och startar den börjar den genast söka efter guiden in (står följer in) på displayen och sen går den in och står där o laddar. Laddströmmen visar -6mah. Beställde nytt batteri men samma sak då. Tänkte om laddaren va kass men sen har jag en till 315 på en annan gräsyta som jag satte i den laddaren för att se och då laddade den andra klipparen 1.7-1.8A i laddstationen till klipparen dom inte funkar så känns som laddstationen och trafon fungerar. Har även haft nere laddstationen och klipparen och putsat alla bleck och allt, även mätt på moderkortet när den laddades och de gav 27v som de ska. Lämnade in den på felsökning men dom ville byta allt och ville sälja mig en ny istället men skulle höra om någon haft nått liknande problem?
Tack på förhand!
Tack på förhand!
Har du kollat kablaget och särskilt kontakterna som leder från laddbleck och vidare till huvudkortet?
Viktigt att där inte finns några "brännskador" eller liknande.
Ser du öht ingen förändring på laddströmmen när du placerar klipparen i laddaren? Inget pip från klipparen när den förs in i laddaren?
Uppstod detta fel under vinterförvaringen? Den funkade OK innan vinteravställning?
Ser du öht ingen förändring på laddströmmen när du placerar klipparen i laddaren? Inget pip från klipparen när den förs in i laddaren?
Uppstod detta fel under vinterförvaringen? Den funkade OK innan vinteravställning?
Jag har kollat kablage och kontakter, har haft det nerplockat i delar o putsat upp allt, haft sladdarna lösa. Och med tanke på att min andra 315 laddar i denna laddstationen känns det som laddaren fungerar. Den pendlar lite, men ligger alltid på minus så den tar ju inte ström. Inget pip när den sätta in i laddaren. Den blev så efter vintern, förvarats i garaget i laddstationen på laddning.E etompau skrev:Har du kollat kablaget och särskilt kontakterna som leder från laddbleck och vidare till huvudkortet?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 763 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 763 inlägg
Rent allmänt är det sämsta man kan göra med litiumbatterier är att ha de ständigt på full laddning. Bästa sättet att degradera batterierna. Att inte ladda alls så de laddas ut helt är det enda som är sämre. Plus risken med störningar på elnätet (t ex åska, vi hade åska i december) som kan förstöra både maskin och laddare.
Litium ska långtidförvaras med en laddning på runt 60-70% och helst urkopplade ur maskinen så du slipper hålla koll på laddningen om maskinen drar lite ström även som avstängd. Då klarar de en vinter utan problem.
Ska du fixa själv så får du skaffa en multimeter och lära dig mäta på elektronik, då kommer du nog fram till vad som felar. Var systematisk.
Gamla bly/syrabatterier gillar alltid full laddning, men det är helt annan kemi.
Litium ska långtidförvaras med en laddning på runt 60-70% och helst urkopplade ur maskinen så du slipper hålla koll på laddningen om maskinen drar lite ström även som avstängd. Då klarar de en vinter utan problem.
Ska du fixa själv så får du skaffa en multimeter och lära dig mäta på elektronik, då kommer du nog fram till vad som felar. Var systematisk.
Gamla bly/syrabatterier gillar alltid full laddning, men det är helt annan kemi.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
OK. Om du är säker på att batteriet är friskt så återstår nog bara huvudkortet tyvärr.
Som Multiman säger, det är onödigt att ha klipparen på laddning under vintern, verkar som det har hänt något när grejorna var spänningssatta under vinterförvaringen.
Som Multiman säger, det är onödigt att ha klipparen på laddning under vintern, verkar som det har hänt något när grejorna var spänningssatta under vinterförvaringen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden