Byggahus.se

Ström på trots att säkringarna varit av

1. nzsc
    Medlem Nivå 13
    Har problem med induktionshällen från Siemens. Den genererar totaleffekt på 7,6 kW, så 3-fas är draget hela vägen från elcentralen till hällen. I elcentralen är det 3 st 1-poliga 16A dvärgbrytare. Slog av alla tre, kröp under hällen för att se om ledarna är rätt inkopplade enligt bilden, men fick en stöt istället. Inget märkvärdigt, men när det gäller el satte jag mig och tänkte...

Hur kunde jag få stöt trots att jag slagit av alla tre säkringar tillhörande hällen? :thinking:

• Laddar…
  2. T
    Medlem · Nivå 9
    vad är problemet?

Felaktig inkoppling!

• Laddar…
  3. nzsc
    Medlem Nivå 13
    Skit i problemet med hällen. Känns som sekundärt just nu. Jag vill veta hur jag kunde få elstöt trots att jag slagit av säkringarna i ELC?

• Laddar…
  4. T
    Medlem · Nivå 9
    Om den inte är kopplad rätt så kan du få en stöt. Endast fas brytes...

• Laddar…
  5. T
    Medlem Nivå 1
    Det stora felet är att du inte spänningsmätte innan du vidrörde kablarna.

6. nzsc
    Medlem Nivå 13
    Hmm... okej, vi utvecklar det.

Induktionshällen är av modell EX877LX33E. Den ger ifrån sig ett konstant klickande ljud och lyser E. Försöker jag att slå på den, piper den till två gånger bara.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    688E12E0-6BDB-4632-A164-F98E4DB6EC02.jpeg

Håller jag i något av E visas 0 i mellersta fältet och 531 i högra fältet.
    0DA3799A-55EB-4F50-BF90-AB0965BD5092.jpeg

Då tänkte jag att jag ska se hur det ser ut undertill med kopplingarna. I elcentralen slår jag av alla tre 16A säkringar som enbart går till hällen.
    15EE0EC9-DFFA-4E99-B12A-E29337B789C3.jpeg

Går under hällen och ser hur det ska vara kopplat.
    B30F4B5C-AE26-4AF0-A2D3-17889F212190.jpeg

Plockar bort plastkåpan för att se kopplingarna och lägger märke till att de inte riktigt är kopplade enligt bilden. L1 sitter där L3 ska sitta, L2 sitter där L1 ska sitta och L3 sitter där L2 ska sitta. PE och N sitter där de ska sitta dock.
    20B07939-4536-4B35-8E44-058EA154954C.jpeg

Eftersom ”strömmen är av” kan jag väl rätta till det. Pillar bort samtliga för att testa och se om det blir bättre när jag byter plats på dem enligt bilden, men då får jag en kyss. Tar mig en funderare och tänker till om det var något som jag missat kanske. Nä, brytare är av ju! Hällen ska vara spänningsfri alltså! Hmm... I samband med att jag redan lossat och tagit ut samtliga försöker jag åtminstone räta ut dem så att de kan hamna på sin rätta plats, men då löser JFB ut och hela huset slocknar. Nu är strömmen av åtminstone! :rofl:

Lägger tillbaka dem på sin rätta plats, spänner fast dem, och under tiden strömmen är av passar jag på att kolla hur det är kopplat i kopplingadosan.
    E1D68CB7-F6DA-4BE7-8E63-5149954FF93B.jpeg

Hällen fungerar fortfarande inte, trots att jag kopplat in ledningarna enligt bilden på hur det ska vara. Någon som vet vad felet kan vara? :thinking:

Jag fick en mindre kyss, men JFB löste inte ut. Någon som vet varför? JFB ska väl skydda en från personskador och lösa ut? :thinking:

JFB löste ut till slut, efter att ledarna rört vid varandra. Strömmen var alltså fortfarande på, trots att säkringarna varit av. Någon som vet varför det är så? Bryter man säkringen, bryter man väl strömmen med? :thinking:

Just det, en sak till jag la märke till. Slår jag av första säkringen slocknar hällen helt fastän de två andra är på. Låter jag den första vara på men slår av den andra och/eller den tredje så fungerar hällen fortfarande, lyser åtminstone. Ska det verkligen vara så? :thinking:

7. nzsc
    Medlem Nivå 13
    Vem har tid för sånt? :p
    Skämtåsido, helt rätt! Men vill gärna veta hur det fungerar dock och varför det blir så. Försöker lära mig något här.

8. TomasJor
    Medlem · Nivå 12
    Verkar ju onekligen som om det inte är rätt säkring som bröts.

9. K
    Medlem Nivå 6
    Kan det vara vagabonderad ström från nollan?
    Dålig anslutning i central?

10. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Att koppla om saker baserat på färgen på fasledarna verkar lite vanskligt.

11. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Rent tekniskt spelar det ingen roll vilken ordning faserna sitter i. Det viktiga är att det är olika matande faser.

All elektronik i spisen drivs förmodligen av en fas, så det är nog by design. De värmeelement som drivs av de andra faserna blir förhoppningsvis inte varma när säkringarna är avslagna.

12. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Det enkla svaret på varför du fick en stöt fast säkringarna är av är att någon av ledningarna inte går via dessa säkringar. Du får ta dit en elektriker som får rätta till det.

13. E
    Medlem · Nivå 23
    Och man får en rejäl stöt innan en JFB löser ut, så rejäl att man inte vill uppleva det en gång till. En JFB räddar kanske ditt liv men inte från smärtan.

14. K
    Medlem · Nivå 6
    Modigt att koppla i trefasgrupp utan att veta vilken tråd som är vad.
    Köp en billig spänningsprovare om du ska riskera liv och egendom.
    Troligtvis stämmer delar av ditt gruppschema eller så bryter inte alla säkringarna som de ska.
    Jag har själv varit med om att säkringar bränt fast och "fastnat" i på då räddar provaren en

15. nzsc
    Medlem Nivå 13
    Pratat med Siemens. De kan bara boka tekniker. Med andra ord kan de inte hjälpa mig. Teknikern kan de skicka ut tidigast om 4 dagar. Så länge tänker jag inte vänta. Men felkod E0531 betyder att hällen inte är rätt kopplad.

Pratat med elektrikern som säger att han mätt 230V L1-N, L2-N, L3-N samt 400V L1-L2, L2-L3, L3-L1. Han vill därför först veta vad felet är innan han kommer.

Alla är väl lata nuförtiden. Blir att skaffa spänningsmätare och leka McGyver på egen hand.