Felde skrev:
hmm, har kört det sedan i sommras, dock skall jag ärligt säga att jag inte hårdkört det då min fru gillar att ha det lungt och tyst hemma ;)
Men jag har inte haft några problem med Sonos i sig och den trådlösa lösningen. Det fungerar hur bra som helst. Det jag kan tycka är lite jobbigt är att man måste vara uppkopplad med mobilen mot nätverket för att kunna köra, samt att man inte kan göra alla inställningar från mobilen eller iPaden utan måste koppla upp datorn. Dock är det småsaker som igentligen inte spelar någon roll.

Jag är kanonnöjd med mitt, enda minuset är priset på delarna.
Under nyårsnatten hårdkördes Sonos här hemma i lägenheten, fick lite problem då och då med att lägga till låtar i kön osv. Lite magiskt och förhoppningsvis något som uppstod pga hög belastning eller något och bara händer på nyår :)

Har aldrig känt att jag saknar att komma åt några inställningar via mobilappen, men om du inte vill behöva vara på nätverket så kan du ju köpa en Sonos-controller.

Ang priset: det kostar en del att skaffa Sonos ja, men alla alternativ som ger liknande funktionalitet kostar ju apmycket mer (nej, Airplay ger inte liknande funktionalitet enligt mig).

stefancrs skrev:
Under nyårsnatten hårdkördes Sonos här hemma i lägenheten, fick lite problem då och då med att lägga till låtar i kön osv. Lite magiskt och förhoppningsvis något som uppstod pga hög belastning eller något och bara händer på nyår :)

Har aldrig känt att jag saknar att komma åt några inställningar via mobilappen, men om du inte vill behöva vara på nätverket så kan du ju köpa en Sonos-controller.

Ang priset: det kostar en del att skaffa Sonos ja, men alla alternativ som ger liknande funktionalitet kostar ju apmycket mer (nej, Airplay ger inte liknande funktionalitet enligt mig).
Men så är det säkert, eller extra mycket störningar i luften då? många mobiler på samma ställe och så vidare?

kommer aldrig köpa en sonsos controler, kostar 2500 eller nått? ;) Saknar det inte i dagligspelning, är väl mer att kunna ställa in bas och diskant och sånna saker. Det är inte hela världen att koppla upp datorn då ;-)

Har själv inte koll på airplay. Men litar på ditt ord ;-)

Felde skrev:
kommer aldrig köpa en sonsos controler, kostar 2500 eller nått? ;) Saknar det inte i dagligspelning, är väl mer att kunna ställa in bas och diskant och sånna saker. Det är inte hela världen att koppla upp datorn då ;-)
Hehe, en iPod Touch då, som dedikerad Sonos-fjärr liksom? Kostar 1700kr men borde ju gå hitta beggad för mycket mindre. Så slipper du fundera på om din mobil är ansluten till ditt Wifi eller inte. Känns dock som ett oerhört litet problem, men alla kan ju grabba tag i iPoden om de vill byta låt istället för att haffa tag i din telefon... :)

stefancrs skrev:
Hehe, en iPod Touch då, som dedikerad Sonos-fjärr liksom? Kostar 1700kr men borde ju gå hitta beggad för mycket mindre. Så slipper du fundera på om din mobil är ansluten till ditt Wifi eller inte. Känns dock som ett oerhört litet problem, men alla kan ju grabba tag i iPoden om de vill byta låt istället för att haffa tag i din telefon... :)
kör Ipad ;-) måste ju gå och hämta den eftersom den oftsast inte ligger där jag befinner mig,.... (ilandsproblem?, ohhhja! :-D )

stefancrs skrev:
Ang priset: det kostar en del att skaffa Sonos ja, men alla alternativ som ger liknande funktionalitet kostar ju apmycket mer
Nja, Squeezebox är väl något billigare. Även om jag skulle rekommendera Sonos.

Om jag är så fräck att jag lånar tråden lite och vänder på frågan en aning. Det som är smidigt med Sonos är ju att kunna starta den där man befinner sig. Går det att kombinera ihop högtalare så att de dels fungerar med hemmabiorecievern och dels direkt via Sonos? Någon typ av automatswitch alltså som känner av om signalen kommer från Sonos eller recievern.

Ja det är ett i-landsproblem att slå på recievern först. :) Vill ha det så enkelt som möjligt så att hela hushållet kan hantera musiken.

stefancrs skrev:
Utmärkt användningsområde för ungarnas gamla iPoddar. Har en med spräckt skärm som AirPlay-remote i köket.

Bruce71 skrev:
Om jag är så fräck att jag lånar tråden lite och vänder på frågan en aning. Det som är smidigt med Sonos är ju att kunna starta den där man befinner sig. Går det att kombinera ihop högtalare så att de dels fungerar med hemmabiorecievern och dels direkt via Sonos? Någon typ av automatswitch alltså som känner av om signalen kommer från Sonos eller recievern.

Ja det är ett i-landsproblem att slå på recievern först. :) Vill ha det så enkelt som möjligt så att hela hushållet kan hantera musiken.

Hej Bruce,

Om jag förstår dig rätt så är det denna du behöver då du har inbyggd försätrkare i recivern. ;-) Ops, läste nog inte tydligt nog, I detta fall behöver du ha recivern påslagen för att det skall fungera.
http://www.sonos.com/shop/products/connect

Skulle man ha enbart ha högtalare hemma(kanske kan lösa ditt problem med med att slippa slå på recivern?), som inte har någon förstärkare inkopplad finns möjlighet att köpa en http://www.sonos.com/shop/products/connectamp och koppla in.

Har själv inte testat någon av ovanstående men med tanke på hur smidigt det fungerar med högtalarna så tror jag säkerligen att detta fungerar lika smidigt.

ett alternativ är enkelt och billigt är väl att köa ett Nexa trådlöst eluttag och koppla in både sonos och revicer. Båda går ju igång när man slår på strömmen (samt att man behöver en extra fjärr). Men du behvöer iallafall inte gå ner till recvivern om du sitter på övervåningen ;)

Nyfniken skrev:
Nja, Squeezebox är väl något billigare. Även om jag skulle rekommendera Sonos.
Ja det är väl det enda som kommer i närheten, inte riktigt lika anpassat för inbyggnad dock. Men det är klart man kan bygga in det om man verkligen vill :)

Bruce71 skrev:

Finns automatiska högtalar-switchar (dvs du kan ha dubbla stereo in och ett högtalarpar på utgången) som switchar till den ingång som detk ommer ljud på automatiskt, men receivern måste ju vara igång för att detta ska fungera.

Jag kommer själv sätta ihop en lösning (med 5.1 i vardagsrummet) utan receiver, se här: http://www.byggahus.se/forum/teknik...egrering-av-sonos-connect-zp90-med-5-1-a.html

Har du en mac mini stationär och en ipad/ipod/iphone kan du köra remote appen från dessa och styra mac mini (eller annan mac). Sedan behöver du x antal airport extreme och aktiva högtalare. Kalla varje exteme för namn (vardagsrum, kök etc)

Fördelar:
Det är apple, det fungerar
Sonos högtalare låter så där, med denna set-up välj högtalare själv
Billigare om man redan har mac (800 för en extreme, 2000 för ok aktiva högtalare = en enhet )

Nackdelar
Det är apple, centralstyrt, dvs hittills kan du bara köra itunes i multirum, osäker på spotify remote.

ZNK skrev:
Har du en mac mini stationär och en ipad/ipod/iphone kan du köra remote appen från dessa och styra mac mini (eller annan mac). Sedan behöver du x antal airport extreme och aktiva högtalare. Kalla varje exteme för namn (vardagsrum, kök etc)

Fördelar:
Det är apple, det fungerar
Sonos högtalare låter så där, med denna set-up välj högtalare själv
Billigare om man redan har mac (800 för en extreme, 2000 för ok aktiva högtalare = en enhet )

Nackdelar
Det är apple, centralstyrt, dvs hittills kan du bara köra itunes i multirum, osäker på spotify remote.
Om du menar att det där är fördelar gentemot Sonos så är du ute och cyklar förutom när det kommer till priset (fast just en Airport Extreme, som du nämner, kostar ungefär 1500kr och har inte Airplay inbyggt :), du menade givetvis Airport Express). Jag kör både Sonos och Airplay här hemma, Sonos fungerar bättre och jag kör inte med några Sonos-högtalare utan med de högtalare jag själv valt (Sonos Connect och Connect:Amp har inga högtalare i sig).

Du kan spela vilken musikkälla du vill i vilken zon du vill, och du kan styra allt från dator, iOS, Android eller Sonos egna Controller. Fördröjningen i ljudet är försumbar (när du byter låt osv).

Den enda fördelen Airplay har över Sonos är priset och att du kan (om du har Airfoil på din dator) streama ljud från vilket program du vill. Men denna fördel försvinner såklart om man integrerar Airplay med sitt Sonos-system (vilket är asenkelt).

Bruce71 skrev:
Nu tror jag att jag har hittat vad Stefancrs menar med högtalarswitch.

[länk]

Det var ingen billig låda, får nog bli en Aktivitet på Logitechen och sedan gå tillbaka till iPaden och välja musik.
Den där verkar inte kunna auto-switcha och var fasligt dyr. Kolla på att beställa från USA istället, t.ex. från någon av dessa sidor:
http://www.parts-express.com
http://www.monoprice.com
http://www.outdoorspeakerdepot.com

Dock inte säker på att det finns någon automatisk A/B-switch där (vilket är vad du vill ha).

Bas och diskant kan du reglera med Androids sonos app, bara du kommer åt inställningar via menyknappen, vilket inte jag gör på min android platta :( DM tech 725. nån som vet hur man kommer åt inställningar i sonosappen mmed den?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.