7 244 läst ·
35 svar
7k läst
35 svar
Streama musik till två olika stereoanläggningar?
Sida 1 av 3
Medlem
· Västra Götaland
· 165 inlägg
Jag håller på med att dra in nätverkskabel i huset, och då jag inte är någon tekniknörd så har jag inte riktigt koll på alla möjligheter. Jag har tänkt att jag skall kunna streama musik i mitt nätverk, antingen från en NAS eller från en dator. Att skicka från datorn till stereon borde väl inte vara något problem om båda är uppkopplade på nätverket? Jag har förstått att förstärkaren bör vara DLNA-certifierad om det skall fungera.
Men skulle det gå att streama från datorn till två olika stereoanläggningar samtidigt? Och få ett synkroniserat ljud? Jag kommer att ha en stereo i köket och en annan i vardagsrummet. Det hade varit bra att kunna få samma musik på båda ställena. Jag har läst att det skall fungera trådlöst med Apple AirPlay, men fungerar det med DLNA-utrustning?
Men skulle det gå att streama från datorn till två olika stereoanläggningar samtidigt? Och få ett synkroniserat ljud? Jag kommer att ha en stereo i köket och en annan i vardagsrummet. Det hade varit bra att kunna få samma musik på båda ställena. Jag har läst att det skall fungera trådlöst med Apple AirPlay, men fungerar det med DLNA-utrustning?
hmm, är osäker på hur det fungerar med DLNA.
Dock kan jag varmt rekomendera Sonos systemet. http://www.sonos.se
har det själv och är grymmt nöjd. Dock kör jag enbart Sonos egna högtalare. Men de har kopplingar för både aktiva och passiva högtalare att koppla in.
ex:
http://www.sonos.com/shop/products/connectamp
eller
http://www.sonos.com/shop/products/connect
downside är väl priset kanske, varje del kostar någon tusenlapp. Men oj vad värt det är
Sen kan du streama musik från NASen, dator eller internet. Kan koppla upp spotify (om du har premium konto) och köra. Samt möjlighet att spela samma musik i hela huset, helt synkat, eller dela upp det så att varje del spelar sin egna musik. Sen är det superlätt att bygga ut, köp en Play:5 eller Play:3 och koppla in i eluttaget så har du musik i ytterligare ett rum. Använder datorn, surfplatta eller iPhone/Android tel för att styra hela systemet.
Kan vara en lösning ifall du kör fast på DLNA spåret
hoppas jag bidrog till diskutionen och inte skapade större förvirring!
god fortsättning
/Magnus
Dock kan jag varmt rekomendera Sonos systemet. http://www.sonos.se
har det själv och är grymmt nöjd. Dock kör jag enbart Sonos egna högtalare. Men de har kopplingar för både aktiva och passiva högtalare att koppla in.
ex:
http://www.sonos.com/shop/products/connectamp
eller
http://www.sonos.com/shop/products/connect
downside är väl priset kanske, varje del kostar någon tusenlapp. Men oj vad värt det är
Sen kan du streama musik från NASen, dator eller internet. Kan koppla upp spotify (om du har premium konto) och köra. Samt möjlighet att spela samma musik i hela huset, helt synkat, eller dela upp det så att varje del spelar sin egna musik. Sen är det superlätt att bygga ut, köp en Play:5 eller Play:3 och koppla in i eluttaget så har du musik i ytterligare ett rum. Använder datorn, surfplatta eller iPhone/Android tel för att styra hela systemet.
Kan vara en lösning ifall du kör fast på DLNA spåret
hoppas jag bidrog till diskutionen och inte skapade större förvirring!
god fortsättning
/Magnus
@Mattiasp
hmm, har inte ens tänkt tanken att det inte skulle fundera att streama olika låtar från samma konto, men du har ju helt klart en poäng. Frågan är om det är möjligt att "splitta" upp det i Sonos, i dagsläget har jag svårt att se hur man skall lösa det tekniskt i systemet. Man har ju bara en "instans" av Spotify i själva Sonos enheten.
men men, time will tell
hmm, har inte ens tänkt tanken att det inte skulle fundera att streama olika låtar från samma konto, men du har ju helt klart en poäng. Frågan är om det är möjligt att "splitta" upp det i Sonos, i dagsläget har jag svårt att se hur man skall lösa det tekniskt i systemet. Man har ju bara en "instans" av Spotify i själva Sonos enheten.
men men, time will tell
Ja, vem vet? -Det kanske var den svårknäckta nöten som gjorde att det tog evinnerlig tid innan Sonos erbjöd koppling mot Spotify. Jag gissar alltså att Sonos krävde den funktionaliteten, och att Spotify inte tycke att det var någon bra idé. Men det är bara mina spekulationer. Just nu funkar det i alla fall om man har premiumkonto på Spotify.
@stefancrs jag ber om ursäkt om jag var otydlig i mitt svar. Jag vet att det i dagsläget går att köra olika låtar i olika zoner
Det var mer att jag inte funderat så mycket över att det inte skulle gå. men när mattiasp reflekterade över det så insåg även jag(något sent kanske) att det ÄR konsigt att det fungerar i dagsläget 
Det är väl iogförsig inte mer än rätt att det skall räcka med ett konto för att använda sonos, det är ju trots allt "ett" system, på samma sätt som om man lyssnar via en dator, eller en mobiltelefon.
Det är väl iogförsig inte mer än rätt att det skall räcka med ett konto för att använda sonos, det är ju trots allt "ett" system, på samma sätt som om man lyssnar via en dator, eller en mobiltelefon.
Medlem
· Västra Götaland
· 165 inlägg
Tack för alla svar! Sonos verkar ju kanonbra, men då har jag ju dragit in nätverkskabel helt i onödan :S. Jag skall fortsätta att luska i DLNA-spåret och ser vad jag får till.
Medlem
· Västra Götaland
· 165 inlägg
Sonos ÄR kanonbra! 
@Stefancrs - har du upplevt problem med trådlös uppspelning via Sonos ? Kör enbart trådlöst och upplever inga som helst problem eller störningar.
Sen är det ju självklart ingen nackdel att köra trådat
@Stefancrs - har du upplevt problem med trådlös uppspelning via Sonos ? Kör enbart trådlöst och upplever inga som helst problem eller störningar.
Sen är det ju självklart ingen nackdel att köra trådat
Bara haft grejerna i några dagar, och det har hänt EN gång att kommunikationen mellan Android-appen och själva Sonos-enheten verkade strula lite + att det blev lite dropouts i ljudet. Men då står Sonosen alldeles bredvid en HTPC och en Airport Express också, bägge kör via WLAN. Har dock bytt kanal på Sonos nu och sen dess har jag inte märkt av något.Felde skrev:
Mina grannar brukar störa mitt Wifi ibland också
edit: Ska senare flytta allt in i en garderob och då kommer det vara menlöst att köra grejerna som står där inne trådlöst (ska dra allt, högtalare, nätverk, hdmi etc till en central punkt).
Dlna klarar väl bara att streama från filer som fysiskt finns lagrad på disk?
Då spricker det väl med spotify...
Själv kör jag bluetooth från datorer och telefoner till hemstereon. En bluetooth till rca kostar ca 300kr. Logitec wireless speaker.
Kanske inte blir så funktionellt som behövs men det kanske går klura vidare på
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Då spricker det väl med spotify...
Själv kör jag bluetooth från datorer och telefoner till hemstereon. En bluetooth till rca kostar ca 300kr. Logitec wireless speaker.
Kanske inte blir så funktionellt som behövs men det kanske går klura vidare på
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
hmm, har kört det sedan i sommras, dock skall jag ärligt säga att jag inte hårdkört det då min fru gillar att ha det lungt och tyst hemmastefancrs skrev:Bara haft grejerna i några dagar, och det har hänt EN gång att kommunikationen mellan Android-appen och själva Sonos-enheten verkade strula lite + att det blev lite dropouts i ljudet. Men då står Sonosen alldeles bredvid en HTPC och en Airport Express också, bägge kör via WLAN. Har dock bytt kanal på Sonos nu och sen dess har jag inte märkt av något.
Mina grannar brukar störa mitt Wifi ibland också
edit: Ska senare flytta allt in i en garderob och då kommer det vara menlöst att köra grejerna som står där inne trådlöst (ska dra allt, högtalare, nätverk, hdmi etc till en central punkt).
Men jag har inte haft några problem med Sonos i sig och den trådlösa lösningen. Det fungerar hur bra som helst. Det jag kan tycka är lite jobbigt är att man måste vara uppkopplad med mobilen mot nätverket för att kunna köra, samt att man inte kan göra alla inställningar från mobilen eller iPaden utan måste koppla upp datorn. Dock är det småsaker som igentligen inte spelar någon roll.
Jag är kanonnöjd med mitt, enda minuset är priset på delarna.
Hejsan.
Slår även jag ett slag för Sonos. Kört det i ca 1 år nu och är toppennöjda. Vi hade också lite strul med att ljudet hackade men efter att ha skiftat "kanal" i Sonos funkar det klockrent!
Henrik
Slår även jag ett slag för Sonos. Kört det i ca 1 år nu och är toppennöjda. Vi hade också lite strul med att ljudet hackade men efter att ha skiftat "kanal" i Sonos funkar det klockrent!
Henrik