2 470 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Sträva maskinhall, tips?
hej,
Jag har en maskinhall med måtten 12m × 16m som under en strom i vintras 25-28m/s börjat skeva så att långväggarna lutar ut ca 2dm över sockeln. Jag har haft ett ärende hos länsförsäkringar som skyller på undermålig konstruktion så nu måste jag lösa problemet själv och har börjar fundera på hur jag strävar upp huset bäst.
Hela huset står på en rejäl betongplatta och har en betonsockel som är nästan 1m hög. Så jag funderade på att hitta någon infästning till betongen och sedan sätta stora spännband i kryss på kortsidorna samt sedan försöka trycka tillbaka de 2dm med en av maskinerna.
Några tips? Tips på infästning? Tips på spännband att använda?
/mattias
Jag har en maskinhall med måtten 12m × 16m som under en strom i vintras 25-28m/s börjat skeva så att långväggarna lutar ut ca 2dm över sockeln. Jag har haft ett ärende hos länsförsäkringar som skyller på undermålig konstruktion så nu måste jag lösa problemet själv och har börjar fundera på hur jag strävar upp huset bäst.
Hela huset står på en rejäl betongplatta och har en betonsockel som är nästan 1m hög. Så jag funderade på att hitta någon infästning till betongen och sedan sätta stora spännband i kryss på kortsidorna samt sedan försöka trycka tillbaka de 2dm med en av maskinerna.
Några tips? Tips på infästning? Tips på spännband att använda?
/mattias
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag känner bönder som riktat sneda skiftesverkslador på detta sätt så det går nog. Vajrar och någon typ av vantskruv skulle jag kunna tänka mig. Det gäller att ha bra utväxling.
Det går bra att dra en byggnad rak med spännband eller med kättingar och vantskruvar. Jag passade på och besorgade några stolpkrokar när de rev en telefonlinje och de är bra att ha ibland när man saknar naturlig fästpunkt och måste att borra hål och sätta en krok som fäste i en trävägg.
I ditt fall skulle jag ta bort någon brädslåningsbräda på långsidan nära knuten och trä en lyftstropp kring väggbandet och fästa kättingen/spännbandet i den.
Om betongstenfoten sticker upp över golvnivå skulle jag borra hål rätt igenom den och sätta dit en stolpkrok med bricka och mutter på utsidan.
Det går bra det där skall du se!
Lycka till!
I ditt fall skulle jag ta bort någon brädslåningsbräda på långsidan nära knuten och trä en lyftstropp kring väggbandet och fästa kättingen/spännbandet i den.
Om betongstenfoten sticker upp över golvnivå skulle jag borra hål rätt igenom den och sätta dit en stolpkrok med bricka och mutter på utsidan.
Det går bra det där skall du se!
Lycka till!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden