Dålig inledning, när de för ett halvår sedan skrev "nu faller bostadspriserna som ingen kunnat föreställa sig", och det nu visar sig att det gjorde det inte. Artikeln är från novmber i fjol, alltså.

Eller just det ja, all statistik som visar att det inte faller är förstås riggad. :D

Förutom det, vad är det i artikeln som är intressant och som man inte har hört till leda redan?
 
Läste du ens artikeln min gode herre eller har du satt på dig balaklavan bak-och-fram?

Det är inte "fallande bostadspriser" som är det intressanta i artikeln. Resten får du själv lista ut.
 
Kanske för att författare som börjar med felaktiga premiser, oftast inte är så intressanta. Egentligen. ;)
Men jag skummade, och hittade inget intressant. Vad tyckte du var intressant, berätta gärna.
 
Ja, det här var ju intressant!

"BKN har varnat för fallande bopriser i flera år. Men även om det skedde en inbromsning på marknaden förra året har prisfallet uteblivit. Flera tunga bedömare, bland andra SEB:s chefsekonom Robert Bergqvist, anser inte att det finns någon bostadsbubbla. Inte heller Nordeas chefsekonom Annika Winsth ser någon risk för ett större boprisfall."

BKN har haft fel flera år i rad. Som sagt, även experterna har svårt med det där att sia om framtida huspriser. Rnager, om även du är expert har du nog lika svårt, eller?
 
haha, jo Bankerna som TJÄNAR pengar på att människor fortsätter låna vill troligen att folk fortsätter att belåna sig eller?

BKN är opartiska.
 
Ranger skrev:
haha, jo Bankerna som TJÄNAR pengar på att människor fortsätter låna vill troligen att folk fortsätter att belåna sig eller?

BKN är opartiska.
Fast nog har MH mfl en viss poäng i att vi har haft domedagsprofeter som spått fullständig krasch i flera år och till slut så lyssnar inte marknaden. Bkn själva har mig veterligen i 7 år varnat för en nedgång, ju oftare någon skriker "vargen kommer" ju mindre lär man lyssna. Sen att det kan komma en nedgång är troligt så till slut får de rätt med sin spådom på samma sätt som någon som varje år sätter en slant på Liverpool som vinnare av Premier league lär få rätt förr eller senare ;)

Visst bankerna är partiska och vill fortsätta med sin bolåneverksamhet men att hålla uppe belåning vid vetskap om krasch är föga taktiskt eller troligt m. Betvivlar att SEB tex hade varit så nöjda om belåningen ligger på 200-300 % av marknadsvärde på deras bolånekunder efter en krasch på bostadsmarknaden
 
kinglolle skrev:
Fast nog har MH mfl en viss poäng i att vi har haft domedagsprofeter som spått fullständig krasch i flera år och till slut så lyssnar inte marknaden. Bkn själva har mig veterligen i 7 år varnat för en nedgång, ju oftare någon skriker "vargen kommer" ju mindre lär man lyssna. Sen att det kan komma en nedgång är troligt så till slut får de rätt med sin spådom på samma sätt som någon som varje år sätter en slant på Liverpool som vinnare av Premier league lär få rätt förr eller senare ;)
Absolut, det har du helt rätt i. Det blir lite som sagan om pojken som skrek varg. :)

Men att de redan varnat i 7 år och marknaden ändå inte lyssnat betyder knappast att risken för prisfall blir mindre. Den kommer, frågan är bara när.

kinglolle skrev:
Visst bankerna är partiska och vill fortsätta med sin bolåneverksamhet men att hålla uppe belåning vid vetskap om krasch är föga taktiskt eller troligt m. Betvivlar att SEB tex hade varit så nöjda om belåningen ligger på 200-300 % av marknadsvärde på deras bolånekunder efter en krasch på bostadsmarknaden
Jag citerar en skribent på DI.
[h=3]"Kan det vara så här?[/h]Att det här blir samma lavin som i USA fast värre eftersom konsumenterna i Sverige tar smällen till skillnad från i USA. Det som händer när bankerna börjar se riskerna med att flera hus har sjunkit under täckningsvärdet är att de vill ha mellanskillnaden i säkerhet.

Alltså om lånet är på 4 miljoner och det är precis vad banken ansåg att bostaden var värd vid köpetilfället. När priset sedemera faller under låt säga 3 miljoner då ser banken att säkerhet saknas för 1 miljon av lånet och måste ha en lösning på det. Antingen blir det en inbetalning eller så blir någon annan tvungen att borga för lånet.

Bankerna vinner eftersom de fick alla dessa säkerheter för pengar som var värda luft(Fractional Reserve Banking) och är därmed de stora vinnarna. "
 
Redigerat:
Hoppsan.

http://di.se/Default.aspx?sr=23&tr=...er=http://di.se/Nyheter/?CollapseTopMenu=true

"Dock tror hushållen och mäklare på högre priser." No shit sherlock.

Måttlig takt kommer det knappast inte att innebära. Folk kommer att vänta tills priserna ligger på den nivån de vill. De enda som köper nu är de som måste ha en ny bostad.

Som jag sagt tidigare. Köp inte till utgångspris nu, då gör ni en dålig affär och jag står fast vid det.
 
Redigerat:
Ranger skrev:
Hoppsan.

De enda som köper nu är de som måste ha en ny bostad.

.
Hmm, är det något unikt just nu att dom som köper bostad är dom som behöver en bostad...?
Jag tror inte att det någonsin funnits en större mängd köpare som enbart köper för spekulation.
 
Ranger skrev:
Hoppsan.

[länk]

"Dock tror hushållen och mäklare på högre priser." No shit sherlock.

Måttlig takt kommer det knappast inte att innebära. Folk kommer att vänta tills priserna ligger på den nivån de vill. De enda som köper nu är de som måste ha en ny bostad.

Som jag sagt tidigare. Köp inte till utgångspris nu, då gör ni en dålig affär och jag står fast vid det.
Fast Riksbankens stabilitetsrapport gav inte något särskilt tydligt besked om att priserna med säkerhet sjunker. Eller har vi läst samma rapport?

De tar upp indikationer på att priserna bör kunna sjunka pga ekonomiska läget i övrigt europa mfl argument.

Sen säger de själva
"Samtidigt saknas inte tecken på att bostadspriserna kan fortsätta att stiga"
Därefter drar de upp faktorer som talar för ökade priser på marknaden.

Det är som att säga att allt tyder på att England kommer vinna över Sverige i Em. Men samtidigt finns också indikationer på att Sverige kan vinna eller att man spelar en jämn match som slutar lika.

Mig kvittar, jag kommer inte sälja några av våra fastigheter och troligen inte köpa i Sverige på några år. Marknaden får styra och vi alla lär få se. Den som med säkerhet vet hur det blir i framtiden oavsett spådom bör slå sig in på en ny karriär
 
Nimajneb skrev:
Hmm, är det något unikt just nu att dom som köper bostad är dom som behöver en bostad...?
Jag tror inte att det någonsin funnits en större mängd köpare som enbart köper för spekulation.
Äh, du förstår vad jag menar. Måste man inte ha bostad just nu så gör man nog rätt i att vänta några månader.
 
kinglolle skrev:
Sen säger de själva
"Samtidigt saknas inte tecken på att bostadspriserna kan fortsätta att stiga"
Därefter drar de upp faktorer som talar för ökade priser på marknaden.
Jodå, men två av deras tre tecken till att priser ska fortsätta stiga är att mäklare och överbelånade hushåll vill det. De faktorerna har noll trovärdighet.
 
Redigerat:
Ranger skrev:
Äh, du förstår vad jag menar. Måste man inte ha bostad just nu så gör man nog rätt i att vänta några månader.
Det stämmer för sommarstugor då dom alltid är billigare på hösten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.