Kul men inte ovanlig OT debatt.

Det är ju för mig helt uppenbart att MH har en mycket bredare och objektiv kunskap inom området men det är alltid kul att se när fanatiska smalspåriga ideologier kommer in i debatten som i detta fall PSK.

Över tiden så kommer naturligtvis MH ha rätt i sina analyser men visst kan vi få kortsiktiga svängningar så att PSK kan kraxa vad vad det jag sa. :)
 
P
Tack, nu lämnar jag det här trångsynta forumet. Lycka till med era husförsäljningar framöver.
 
PSK skrev:
Tack, nu lämnar jag det här trångsynta forumet. Lycka till med era husförsäljningar framöver.
:thumbup:
 
Nej PSK du har en hel del poänger... Stå på dig.. Men i vissa fall är det bara inse att man helt enkelt har olika uppfattningar.. Vare sig dom är rätt eller fel.
Håller med dig i mycket, en hel del huspriser är upptrissade som så mycket annat i vår värld.
Men så länge vissa kan tänka sig att betala dessa överpriser så kommer det fortsätta.
Det gäller allt, bilar, hifi, filmer, löner till div sportutövare med miljonlöner per år mm mm.
 
biobygget_se skrev:
Nej PSK du har en hel del poänger... Stå på dig.. Men i vissa fall är det bara inse att man helt enkelt har olika uppfattningar.. Vare sig dom är rätt eller fel.
Håller med dig i mycket, en hel del huspriser är upptrissade som så mycket annat i vår värld.
Men så länge vissa kan tänka sig att betala dessa överpriser så kommer det fortsätta.
Det gäller allt, bilar, hifi, filmer, löner till div sportutövare med miljonlöner per år mm mm.
Instämmer. Och PSK, till skillnad från MH vågade du i alla fall säga en siffra om vad du tror om bopriserna i framtiden. Synd om du ska lämna forumet bara för att vi luttrade forumläsare har en skeptisk inställning till alla former av marknadsprofetior.

Själv tror jag en av förklaringarna till den stora uppgången är att kvinnor med tiden fått högre befattning och löner. Det gör att det finns en större stark köpargrupp, nämligen den som består av höginkomstpar. Dessa borde rimligen få låna väldigt mycket eftersom de klarar väldigt höga räntor. Dock är jag för lat för att kolla upp ekonomisk data kring denna teori/delförklaring.
 
PSK skrev:
*suck*

Min första ståndpunkt var att dagens huspriser är övervärderade. Men det gillade tydligen inte du. Därav vår fortsatta diskussion. Vad menar du med att dagens huspriser INTE är övervärderade.
Det har jag aldrig påstått. Till skillnad mot dig har jag över huvud taget inte påstått något om att dagens hus är över-. eller undervärderade.

Varför kände du dig tvungen att ifrågasätta det?
Det vore väl tråkigt om man skall få påstå lite vad som helst på ett forum utan att vi andra skall kunna fråga ad du egentligen menar? Och att vi skall kunna se om du gissade rätt eller fel? När man ser hur många som de senaste 115 åren har gissat hetl galet om fastighetspriserna, och hur få som träffade rätt, så tar man varje tvärsäker profetia om framtiden med en nypa salt.

Men du kanske får rätt, vem vet.

Genom att ifrågasätta det så säger du indirekt till forumets läsare att det är bara att köpa till dessa priser. Låna pengar och pressa bubblan ytterligare.

Känner du till www.boliga.se? Vad säger siffrorna som presenteras i den sajten till dig?
1) Nej, resp. en himla massa huspriser? Säger mig inte mycket


Där har du två frågor du aldrig kommer svara på. :)
Fel igen. När kommer Grekland, Spanien och Italien gå i konkurs? INom 2 år de också?

Där är en fråga jag ställt tre gånger utan att du vågade precisera.

Jag är ingen domedagsprofet utan en realist så sluta larva dig.
För 3-4 år sedan blev jag kallad "naiv optimist" på det här forumet för att jag inte var övertygad om Den Stora Huskraschen. Den som sa det ar lika tvärsäker om den nära förestående Allmänna Konkursen som du är. Sedan dess har priserna gått upp. Han som sa det har inte hörts till så mycket sedan dess.


Alltså, ursäkta att jag inte är lika övertygad...
 
biobygget_se skrev:
Men så länge vissa kan tänka sig att betala dessa överpriser så kommer det fortsätta.
Det gäller allt, bilar, hifi, filmer, löner till div sportutövare med miljonlöner per år mm mm.
Så länge det finns folk som betalar dessa "överpriser" så kan man väl knappast kalla dem överpriser?
 
Maxerl skrev:
Instämmer. Och PSK, till skillnad från MH vågade du i alla fall säga en siffra om vad du tror om bopriserna i framtiden.
Jag vågade för något år sedan, då gissade jag på svagt upp eller sidledes i nominella priser de närmaste åren. Inte helt fel? Fast nuförtiden vågar jag inte längre, för till skillnad mot andra så anser jag det verkligen inte uppenbart att gissa framtida huspriser.

Så många duktiga personer har haft så fel. Stellan på KTH har ju gett upp tex. Det är bara att acceptera att det är svårt att sia om framtiden. ;)
 
-MH- skrev:
Jag vågade för något år sedan, då gissade jag på svagt upp eller sidledes i nominella priser de närmaste åren. Inte helt fel? Fast nuförtiden vågar jag inte längre, för till skillnad mot andra så anser jag det verkligen inte uppenbart att gissa framtida huspriser.

Så många duktiga personer har haft så fel. Stellan på KTH har ju gett upp tex. Det är bara att acceptera att det är svårt att sia om framtiden. ;)
Jepp, håller mig också tyst. Skriver Aftonbladet/Expressen att det är dags att köpa/sälja så bör man i alla fall göra tvärtom.
 
Hej.
Kom även ihåg att det är säljaren som bestämmer vem som till sist får köpa, se till o skaffa dig en fördel inför säljaren ögon - mäklaren berättar ju för säljaren vilka dom olika budgivarna är - försök att inför mäklaren ge intryck av att passa bra in i området (säljaren är ju troligtvis vän med sina grannar och vill ofta att dom ska få en ny bra granne med barn i samma ålder etc.), och inte kommer strula vid ett ev. köp.
Det kan vara det som avgör i slutet, och det kostar ju inget att vara "översocial" på tex. visningen.
 
Noterar att huspriserna gick upp i april enligt Mäklarstatistik. Då är det bara 23 tillfällen kvar att bli krasch boom bang på då. ;)
 
-MH- skrev:
Noterar att huspriserna gick upp i april enligt Mäklarstatistik. Då är det bara 23 tillfällen kvar att bli krasch boom bang på då. ;)
Opartiska så det smäller om det. ;)
 
haha, jovars. Håkan Toll är också livrädd för att bostadspriserna ska gå ner då hans företag som säljer försäkringar ifall bostadspriserna faller blir av med massor av pengar. Undra vem som har huvvet i sanden. :rolleyes:

Boliga, som håller koll på såna skojsajter som hemnet, bekräftar redan att mäklare i största delen av sverige får sänka sina priser för de får inte sina objekt sålda. Jag var själv på en visning för någon vecka sen i Göteborgsregionen, det var min familj och en familj till som tittade på huset. Den andra familjen stack efter 10min. Inte direkt stekhett på marknaden då nej. :wow:
 
Okej, en "opartisk" husletare som hävdar att marknaden är på väg att krascha eftersom han gått på en visning i mitten av maj, mot Mäklarstatistik och Valueguards statistik i april... ;)

Ranger, statistiken är för försäljningar i april. Om nu SCB som brukligt bekräftar den statistiken ca en månad senare, kommer du fortfarande hävda att den är riggad? Annars kan vi ju återkomma om en månad, och se om du eller Mäklarstatistik hade rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.